Supervuoro Verkkolehti »

Oulun Lippo 2022

Konjunktiot, toisen tietämättömän kirjoituksen perusteella tehdystä - isi analyysistä koskien Lipon harjoittelua.
Oletko Rharjun sihteeri? Eihän minun kommenttini liittynyt millään tavalla sinuun tai sinun kirjoituksiisi. Kirjoitit siis pelkästään päänaukomistarkoituksessa.

Oletko Rharjun sihteeri? Eihän minun kommenttini liittynyt millään tavalla sinuun tai sinun kirjoituksiisi. Kirjoitit siis pelkästään päänaukomistarkoituksessa.

Tämä on Lipon palsta, ei minun. Sinä otit kantaa Lipon harjoitteluun, pohjana käytit muiden kirjoittamaa tekstiä, jossittelusi alkoi...

Tämä on Lipon palsta, ei minun. Sinä otit kantaa Lipon harjoitteluun, pohjana käytit muiden kirjoittamaa tekstiä, jossittelusi alkoi...
En alkujaan ymmärtänyt, miksi pitää vittuilla, kun kaveri yritti ihan asiallisesti kysyä tarkentavan kysymyksen, mikä siinä fysiikkaharjoittelussa on mennyt pieleen. Olisi kiinnostanut kuulla vastaus. Jäi epäilys, ettei asiasta ollutkaan tuon taivaallista tietoa. No, eiköhän tämä jankkaaminen riitä. Sun kanssa se ei nimittäin lopu ikinä.

Jos päättyneen kauden viimeisessä supervuoroparissa Lipolla olisi sattunut kotiutustilanteessa edes kerran osumaan, ja ulkovuorolla ei olisi mennyt ripuli housuun, kukaan ei spekuloisi mistään fysiikkavalmennuksesta. Vaan nyt haeskeltaisiin pelaajia Superiin ja kehuttaisiin, kuinka sitkeä porukka se oli.

Marginaalit on pienet pesiksessäkin, tolppa sisään tolppa ulos. Pallo kotipesään, pallo viisi metriä ohi kotipesän.

Marginaalit on pieniä ja joskus ne kääntyy omalle puolelle toisinaan taas ei, tällä kertaa ne käänty lopussa siipelle. Omasta puolesta anna kyllä ISON kiitoksen joukkueelle menneestä kaudesta. Joukkue oli riittävän hyvä mutta marginaalit ja onni ei tänä vuonna hymyillyt enään lopussa.
Vaikka pettymys oli valtava varmaan kaikille niin uskoa Lippoon ja joku päivä Oulun superpesis paikkaan ei ole menetetty.
Vielä me noustaan ja tullaan takas ryminällä. Lippo lyö lujaa nyt ja tulevaisuudessa.

Jotenkin tuo Hylkilä-Salmela -akseli on monta metriä jalat ei maassa. Pusketaan päätä seinään ja toivotaan toivotaan. Salmelan kasvattien salmela-luhtavaara-kemppainen kehitystä ei ole tapahtunut. Parhaat kasvatit ovat muualla tai vaihtaneet lajia. Eivät varmaan viitsineet katsoa sitä puolueellista toimintaa. Onneksi tulossa on uusia ja lahjakkaita pelaajia. Heille pitäisi antaa samat mahdollisuudet kehittyä, kuin aina on annettu tietyille pelaajille.

Niin itse vain kyselin tarkennusta epämääräiseen heittoon, että fysiikkavalmennus on huonoa. Viime kaudella sama tyyppi heitti saman väitteen, mutta hän ei perustele sitä millään.

Tuollainen "kaikki on paskaa"-argumentointi ei ole kovin uskottavaa.

En edelleenkään usko, että fysiikkavalmennuksessa on mitään vikaa, mutta mielelläni kuulisin perusteita toiselle mielipiteelle ja tarkennuksia siihen mikä erityisesti on epäonnistunut siinä.

Niin itse vain kyselin tarkennusta epämääräiseen heittoon, että fysiikkavalmennus on huonoa. Viime kaudella sama tyyppi heitti saman väitteen, mutta hän ei perustele sitä millään.

Tuollainen "kaikki on paskaa"-argumentointi ei ole kovin uskottavaa.

En edelleenkään usko, että fysiikkavalmennuksessa on mitään vikaa, mutta mielelläni kuulisin perusteita toiselle mielipiteelle ja tarkennuksia siihen mikä erityisesti on epäonnistunut siinä.

Lipon fysiikkavalmenuksesta vastasi edelleen Petri Heikkinen. Petri on myös Vimpelin Vedon fysiikkavalmentaja. Nämä tyhjänpäiväiset nilkastapurijat heittelevät vihjauksiaan ilman mitään perusteita.

Eli koska kaikki on täydellistä ja ihanaa, kritisoiminen ja spekulointi on kiellettyä. En ole ikinä missään väittänyt että kaikki on paskaa, mutta kolmen viimeisen kauden perusteella eteenpäinkään ei olla menty. Sen olen huomannut, että ilmeisesti tämä taso riittää, eikä nousutarvetta Superiin oikeasti edes ole. Kansa on tyytyväinen näkemäänsä, ja eritavalla ajattelevia ei suvaita. Tämä pidetään toki jatkossa mielessä, ja rahat suunnataan myös tästä lähtien toisaalle. Pieni ydinjoukko kumminkin tykkää näkemästään. Pelaajien korvienväli ja toimijoiden taitotaso riittäisi Superiin ilman aina niin huonoa tuuria ja tuomareita. Tai sitten jotain voisi muuttaa ja tehdä joskus toisin, kuten vähän menestyvimmissäkin seuroissa tehdään. Joskus jopa yksittäiset pelaajatkin saattavat nostaa omaa tasoaan, ja jotkut joukkueet pystyvät petraamaan pelin tasoa esim. pudotuspeleissä. Mutta tärkeintä on silti vaientaa vääräuskoiset toisinajattelijat. Hyi hyi.

Ps. Voisitteko itse antaa selvityksen siitä kuinka paljon fysiikka ja pelintaso ovat parantuneet vuositasolla, ja onko kunnonajoitukset mielestänne natsanneet täydellisesti syksyn pelejä silmälläpitäen?

Tämän verran vielä jatkan. En halua jankata, mutta itse seurapomokin oli tyytymätön Lipon otteisiin kauden päättyessä. Onko hänkin "nilkkaanpurija ja paska puhuja".
Katkera ja vääräuskoinen kai ainakin.

"" Olo on epätoivoinen. En tiedä, miten jatkamme tästä eteenpäin. Asiat ovat täysin auki, Lähteenmäki keräili, ja aloitti analyysinsä:
– Kuvittelin, että meillä on materiaaliltaan viime vuotta parempi joukkue ja paremmat mahdollisuudet nousta. Valitettavasti tuo joukkue ei pystynyt ratkaisemaan pelejä, eikä mielestäni pelannut kokonaisuutena yhtään hyvää peliä, seurapomo tykitti pettymystään.
– Ei löytynyt pelaajia, jotka olisivat ottaneet joukkueen reppuselkään. On surkuhupaisaa, että joukkueen nuorin pelaaja Aapo Hiltunen oli kylmäpäisin koko porukasta.
 -Kumppaneilta ja faneilta alkaa varmasti jo usko loppumaan, kun olemme nyt kolme kertaa koittaneet, mutta emme ole onnistuneet. Meillä on nyt kolmena vuotena ollut koko sarjan kallein joukkue, eikä se ole riittänyt. Nyt pitää käydä tiettyjä asioita aika tarkasti läpi.""

Sen olen huomannut, että ilmeisesti tämä taso riittää, eikä nousutarvetta Superiin oikeasti edes ole. Kansa on tyytyväinen näkemäänsä, ja eritavalla ajattelevia ei suvaita.
Mistä olet tällaiseen johtopäätökseen päätynyt? Kyllähän Lipon seuratoimijat, pelaajat ja kannattajat ovat olleet erittäin pettyneitä tämän ja viime syksyn lopputulokseen. Nousuhalu superiin on ollut todella kova ja seuran pitemmän tähtäimen tavoitteiden kannalta nyt olisi jo ollut korkea aika päästä ylöspäin. Mutta ei vaan taso riittänyt vieläkään.

Varmasti on asioita, joita olisi voitu tehdä paremmin käytettävissä olleilla resursseilla. Joukkue on ollut ykköspesiksen kallein ja nyt tällä kaudella se oli myös ykkösen paras, mutta ei silti aivan superin tasoa. Olisiko ollut mahdollista kasata/kehittää vielä tätäkin parempi joukkue? Ehkä jollain keinolla, vaikea sanoa. Viime kaudella Lippo oli ykkösen toiseksi paras, joten yksi pieni steppi eteenpäin tällä kaudella tuli. Itse jossittelen enemmän viime kautta. Silloin hankittiin vahvistukseksi lyöjäjokeri, joka ei saanut pelata pudotuspeleissä. Tämä oli paha ja mahdollisesti hyvin kalliiksi käynyt moka seurajohdolta, koska kuten näimme, lopulta nousu Haminaa vastaan kariutui heikkoon kotiuttamiseen.

Täytyy toivoa, että ensi kaudelle saadaan rakennettua vielä yksi kunnon nousuyritys budjetin leikkauksista huolimatta. Se kyllä vaatisi sarjajärjestelmän palautumista takaisin siihen, että ykkösen voittaja nousee suoraan. Karsintojen kautta en usko nousumahdollisuuksiin oletettavasti heikentyvällä joukkueella.

Tästä huolimatta en kuitenkaan toivo muutosta sarjajärjestelmään. Lajin etu pitemmällä tähtäimellä olisi saada superin joukkuemäärää pienemmäksi, joten jatkaisin tämän kauden systeemillä vielä kaksi seuraavaa kautta, vaikka se Lipon tavoitteiden saavuttamista oleellisesti vaikeuttaakin.

mm-m, itse tekisin ehkä näin jos haluttas laadukkaita pelejä myös karsintoihin syksyksi, tiputtaisin Superin joukkue määrän 10-12 ja samoin ykkösessä 10-12. Tällä saataisiin nostettua molempien sarjojen tasoa ja myös ykkösen joukkueille ihan oikea mahdollisuus pelaamalla nousta koska olisi parempia pelaajia tarjolla myös alempaan sarjaa. Toki silloinkin pitää PÄÄN kestää tiukoissa paikoissa eikä pomputella palloa ratkaisu hetkellä. Karsinnat vielä silleen että ykkösen 3 parasta ja superin 3 huonointa pelaa yksinkertaisen sarjan ja 3 parasta pelaa superia ja 3 huonointa ykköstä.

Viimeksi muokattu:
Eli koska kaikki on täydellistä ja ihanaa, kritisoiminen ja spekulointi on kiellettyä.

Eihän kritisointi ole kiellettyä, mutta outoa ettei saa perusteita väitteille kysyä. Itse olet alunperin väitteitä heitellyt, että fysiikkavalmennus on huonoa, etkä mitenkään tätä perustele. Nyt alat sitten vaatimaan perusteita, että miksi se on hyvää.

Jos kysyn perusteita, niin sinä luulet että mielestäni kaikki on ihanaa ja hyvin?

Mutta on tullut selväksi, että et halua perustella väitettäsi, joten antaa sen olla.

Itse olen sitä mieltä, että pelaajamateriaali ei vain riittänyt tälläkään kertaa. Tuo on raaka tie nousta kaatamalla superin joukkue. Onnistuu harvoin keneltäkään.

Viime kaudella Lipon olisi pitänyt pystyä nousemaan. Pelaajamateriaali oli ihan riittävä, mutta kotiuttaminen oli niin surkuhupaisaa, ettei mitään rajaa. Tähän liittyy myös oleellisesti emämoka Piiraisen kanssa.

Joko junioreista pitää pitkällä tähtäimellä saada nostettua enemmän/parempia pelimiehiä tai sitten jostain pitäisi yrittää hommata lisää rahaa, jolla saisi pari vastuunkantajaa lisää.

Harmittavahan tämä Lipon tilanne on, ei siitä pääse mihinkään ja tuohon ykkösen seuraamiseen ei meinaa enää riittää mielenkiintoa kun vuodesta toiseen tulee ratkaisevassa nousupelissä jatkopalloilla turpaan.

Lapsellista väittää, että tämä jatkuva ykkösen pelaaminen muka riittää? Kysyisin, että kenelle se muka riittää, mutta et varmaan tätäkään halua perustella. Heti perään kuitenkin myönnät, ettei se seurapomolle riitä. Eiköhän Lippo pelaisi pelkillä junnuilla, ilman mitään satsauksia, jos ykkösen tahkoaminen jotenkin kaikille riittää.

Viimeksi muokattu:
Haipuksen, Hylkilän ja Heikkisen mukaan tulo taustalle jo pelkästään on signaali että ei Lipossa todellakaan olla ykköspesikseen jäämässä.
Koska jossittelu on hauskaa, tämän kauden joukkueella olisi kaudella 2020 hyvinkin saatettu nousta.
Hepokangas ja Pelkonen remmiin kiitos.

Haipuksen, Hylkilän ja Heikkisen mukaan tulo taustalle jo pelkästään on signaali että ei Lipossa todellakaan olla ykköspesikseen jäämässä.
Koska jossittelu on hauskaa, tämän kauden joukkueella olisi kaudella 2020 hyvinkin saatettu nousta.
Hepokangas ja Pelkonen remmiin kiitos.

Hepokangas teki alkukesästä vuoden jatkosopimuksen SiKin kanssa (2022). Lipon taustaryhmällä on nyt näytönpaikka, pientä viilausta pelaajistoon tarvitaan.

Täytyy toivoa, että ensi kaudelle saadaan rakennettua vielä yksi kunnon nousuyritys budjetin leikkauksista huolimatta. Se kyllä vaatisi sarjajärjestelmän palautumista takaisin siihen, että ykkösen voittaja nousee suoraan. Karsintojen kautta en usko nousumahdollisuuksiin oletettavasti heikentyvällä joukkueella.

Tästä huolimatta en kuitenkaan toivo muutosta sarjajärjestelmään. Lajin etu pitemmällä tähtäimellä olisi saada superin joukkuemäärää pienemmäksi, joten jatkaisin tämän kauden systeemillä vielä kaksi seuraavaa kautta, vaikka se Lipon tavoitteiden saavuttamista oleellisesti vaikeuttaakin.
Voihan sieltä miesten Superista tiputtaa ensi kaudella vaikka kaksi joukkuetta suoraan ja nostaa tilalle yhden (Ykkösen runkosarjavoittajan) suoraan Ykkösestä, jos Superin joukkuemäärää pitää nyt vielä pienentää. Tuolloin se vähenisi yhdellä ja siihen sitten vielä pari Ykkösen joukkuetta karsimaan Superin kolmanneksi ja neljänneksi viimeisiä vastaan.
Mutta Ykkösen runkosarjan voittajan pitäisi kyllä päästä nousemaan suoraan ensi kaudella. Itse en muutenkaan näe sitä suurena lajin etuna, että Superpesiksen joukkuemäärä pienenee. Toki pieni vaikutus sillä voi olla sarjojen tason nousuun, mutta vain pieni ja sillä voi olla myös joitain negatiivisia vaikutuksia.

Mun mielestä superin joukkuemäärn tiputtaminen tuleville lapsille ei ole järkevää. Pikkuhiljaa ollaan pääsemässä koronasta eroon ja joukkueiden talous on mitä on, jos sieltä vielä aletaan joukkueita tiputtamaan urakalla, tuo yhtälö olisi täysin kestämätön. Ensi kausi ja mahdollisesti seuraavakin pitää antaa aikaa palautumiseen seurojen osalta, toivottavasti liitossa sen verran ymmärtävät. Ja miten tämä suoraa nousua aikanaan perusteltiin:
"Taustalla on halu elävöittää lajin kilpailutoimintaa ja tuoda uusia paikkakuntia huippupesäpallon piiriin.
-Polku nykymuotoisesta Ykköspesiksestä ylöspäin on erittäin haastava. Pyrkimyksenä on lisätä kilpailua kahden sarjan välillä, uskallusta sarjanousun tavoitteluun ja pitkäjänteistä seuratoiminnan kehitystyötä. Toisaalta sarjassa pysymisen pitäisi olla realistista kilpailullisesti, taloudellisesti ja toiminnallisesti vakaalle seuralle, kun joukkuemäärää kasvatetaan, Pesäpallon kilpailupäällikkö Mika Helminen toteaa."

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.