Monen pallon pomputtelua
Kari Helasella riittää kiireitä. Lipon taloustilanne ei ole hälyttävä, mutta se voisi olla parempi.
Kari Helanen on ollut Lipon puheenjohtajana noin kaksi vuotta. Kuten suomalaisilla seuratyöntekijöillä yleensä, hänellä on kädet täynnä hommia seuransa parissa.
Lipon kohdalla nousee esille aina yksi teema: talous. Millainen on Lipon taloudellinen tilanne?
– Kaudesta tulee tappiota, mutta ei niin paljon kuin viime vuonna. Silloin oli markkinointikuluja, joista osa kohdistui tälle vuodelle. Lippo Pesiksen aikana ainoastaan vuosi 2013 on ollut voitollinen, eli vanhat rasitteet painavat. Tilanne ei ole hälyttävä. Jos joukkue etenee pudotuspeleissä pitkälle, teemme reilusti positiivisen tuloksen.
Superpesis vaati Lipolta lisäselvityksiä taloudesta maksamattomien tuomarimaksujen takia. Miksi maksut olivat rästissä?
– Noin puolet tämän kauden Superpesis-joukkueista maksoi tuomarirästit pois toissaviikon perjantaina. Täytyi tehdä priorisointeja. Pelaajat ovat saaneet palkkansa. Ainoastaan edellisen maksuerän yhteydessä heidän kanssaan sovittiin viivästyksestä.
Halusiko Superpesis kovistella Lippoa?
– En sanoisi niin. Kävimme Superpesiksen toimitusjohtajan Jussi Pyysalon kanssa tilannetta läpi. Mutta kun seura tekee miinuksen ja aiempia rasitteita on, lajiliiton täytyy tietää, missä mennään. Pesäpallo ei kestä sitä, että joku joukkue menisi nurin kesken kauden.
Seuralla ei ole rahaa ylettömästi, mutta silti huhuissa ensi kauden joukkueeseen on liitetty Aki Oravan ja Tuomas Jussilan kaltaisia nimiä. Millä hauiksilla Lippo pullistelee siirtomarkkinoilla?
– Teimme päätöksen, että pelaajabudjettimme ei kasva ensi kaudelle. Jos tällaisia pelaajia meille tulisi, budjettimme kasvaisi automaattisesti. Haluamme tehdä pitkäjänteistä työtä.
Olet ollut Lipon puheenjohtaja noin kaksi vuotta. Miten päädyit tehtävään?
– Jari Viitasalo pyysi minut johtokuntaan. Päädyin sinne, ja lopulta puheenjohtajaksi. Olen tykännyt hommasta, mutta johtokunta on kapeilla harteilla. Käytännössä vain minun ja vaimoni. Tarvitsemme uusia, nuoria tekijöitä, ettei johtokunta ukoitu ja akoitu.
Markku Hylkilästä on tullut tänä vuonna enemmän seuran kuin joukkueen mies. Hän on kasvanut siihen. Pelinjohtajan pitää olla seuran mies. Minun ja vaimon työtä helpottaa se, että meillä on kotiotteluissa toimiva kenttäorganisaatio. Jos haluan katsoa pesäpalloa, menen Kempeleeseen tai Pattijoelle. Kotiotteluissa joku nykii koko ajan hihasta tai puhun puhelimessa.
Mikä on oma pesäpallotaustasi?
– Olen ”käynyt” Sotkamon pesäpallolukion, kun poikani Eetu oli siellä. Kerran olimme vaimon kanssa viikon lomalla hotellissa Vuokatissa, mutta päädyimme neljäksi päiväksi Jymyn talkooporukkaan. Kun katsoimme sitä toimintaa, aloimme miettiä, miksei Oulun kokoisella talousalueella saada pesäpalloa nousemaan.
Missä Lippo on viiden vuoden kuluttua?
– Toivon, että viiden vuoden päästä Lippo on taloudellisesti ja urheilullisesti hyvin menestyvä seura, jonka johtokunnassa on sekä kokemusta että nuorta innovatiivisuutta.
Miten käy puolivälieräsarjassa Kouvolaa vastaan?
– Lippo voittaa 3–1.