Supervuoro Verkkolehti »

Naisten siirtohuhut 2021

Millainen on sopimus tilanne Porilla/Lapualla? Manse tulee pysymään pitkälti kasassa ja Kirittärillä sopimus kaikilla paitsi Kirsilällä. Aiemmin jo mainittu Töyrylä vois olla hyvä paikkaaja jos Kirsilä ei Jyväskylässä jatka

Millainen on sopimus tilanne Porilla/Lapualla? Manse tulee pysymään pitkälti kasassa ja Kirittärillä sopimus kaikilla paitsi Kirsilällä. Aiemmin jo mainittu Töyrylä vois olla hyvä paikkaaja jos Kirsilä ei Jyväskylässä jatka
Muutama pistää pillit pussiin Pesäkarhuissa. Mansella tulee jäääätävän hyvä joukkue ensi kaudeksi😀

Jyväskylän kansallissankarin sanoin: kaiken kokeneena voin sanoa että vielä on ollut jotain kokematta!! Tämä Juffa!! Ei ymmärrä edes lukemaansa, joten vastaukset joka asiaan on, hellan lettas, voi voi jne. Ei kannattais tänne kirjoitella itseään liika rasittaen, jatka vaan niiden värityskirjojen täyttöä edelleen kaikessa rauhassa! Voit vaikka askarrella itsellesi talven aikana sellaisen kivan pahvisen kultamitallin ja tulet se kaulassa sitten reippaana keväällä peleihin.

Nyt kävi viimeistään ilmi, että et ymmärrä millään tavalla lajia nimeltä pesäpallo. Et ainakaan osaavan pelinjohtajan merkitystä joukkueen pelaamiseen ja menestymiseen. Iso osa esimerkiksi Mantsisen lukkaroinnista on suoraan Nallen ansiota.

Körköllä on muistaakseni kolmen vuoden sopimus, kaksi jäljellä.

No mutta eikö olekin hyvä, että täällä on muita niin paljon ymmärtäviä, niin voitte kertoa totuuksianne. ☺️ Se, että esittää erilaisia näkemyksiä ja kyseenalaistaa vallitsevia käsityksiä, ei tarkoita, että ne olisivat kenenkään (edes minun) mielipiteitä tai totuuksia. Minä voin myös muuttaa käsityksiäni hyvän keskustelun tai argumentoinnin perusteella, mutta kovin on hataraa argumentointi varsinkin tässä keskustelussa. Argumentointia ei ole höpöhöpöttely tai toisen kirjoittajan mielipiteen arvostelu, vaan toisenlaisten tietojen tai faktojen esittely. Nimimerkin takaa tosin voi olla vaivautumatta ja jättäytyä siten yhtä ymmärtämättömälle tasolle kuin minäkin. ❤️

No mutta eikö olekin hyvä, että täällä on muita niin paljon ymmärtäviä, niin voitte kertoa totuuksianne. ☺ Se, että esittää erilaisia näkemyksiä ja kyseenalaistaa vallitsevia käsityksiä, ei tarkoita, että ne olisivat kenenkään (edes minun) mielipiteitä tai totuuksia. Minä voin myös muuttaa käsityksiäni hyvän keskustelun tai argumentoinnin perusteella, mutta kovin on hataraa argumentointi varsinkin tässä keskustelussa. Argumentointia ei ole höpöhöpöttely tai toisen kirjoittajan mielipiteen arvostelu, vaan toisenlaisten tietojen tai faktojen esittely. Nimimerkin takaa tosin voi olla vaivautumatta ja jättäytyä siten yhtä ymmärtämättömälle tasolle kuin minäkin. ❤
Olen mielelläni vaivautumatta, koska tästähän saisi kirjoitettua vaikka kirjan ja joku jo puuttuikin siihen, että foorumi on väärä. Pistetään kuitenkin keskustelu alulle, jos joku muukin haluaa tähän osallistua. Ylläpito voi sitten siirtää keskustelun parhaaksi katsomaansa paikkaan.

Pelinjohtajalla on valtava kädenjälki siihen, miten ulkopelin perussapluuna rakennetaan. Kuka pelaa milläkin tontilla, millä kuvioilla pelataan eri tilanteissa, mistä syvyyksistä kukin pelaaja pelaa, millaisia paikanvaihtoja tehdään, miten liikutaan syötön ja lyönnin aikana ym ym. Jokaista vastustajaa kohden ja eri pelaajia vastaan mietitään samat asiat eri tilanteisiin, eri etenijöille, eri lyöjille, eri palomäärille ym. Koko tähän kuvioon liittyy myös se, miten lukkari pelaa osana kokonaisuutta. Pelinjohtajat (valmentajat) harjoituttavat näitä ja takovat pelaajien kaaliin koko pitkän talven palavereissa ja vaativat niitä sitten pelissä ohjaten välillä voimakkaastikin. Koko orkesterin pitää soida yhdessä saumattomasti. Kyseessä on melko rajallisesti "pelaajien peli", mitä tulee ulkopeliin. Varsinkin ottelusarjoissa katsotaan pitkät yöt videoita ja tehdään hienosäätöä, taas pelinjohtajan johdolla. Jokainen tajuaa, kuinka suuri merkitys on sillä, mikä on pelinjohtajan pelikäsitys ja miten hän saa joukkueen pelaamaan voittavaa ulkopeliä haluamallaan tavalla.

Ritola ei jatka Tahkossa, onko tietoja minne menossa? Mites Peltokangas, jatkaako Mansessa? Onko tamperelaisilla tietoa?
Johanna Pirskanen Jomaan on varma, Joma muutenkin hankkimassa 3-4 vahvistusta.

Olen mielelläni vaivautumatta, koska tästähän saisi kirjoitettua vaikka kirjan ja joku jo puuttuikin siihen, että foorumi on väärä. Pistetään kuitenkin keskustelu alulle, jos joku muukin haluaa tähän osallistua. Ylläpito voi sitten siirtää keskustelun parhaaksi katsomaansa paikkaan.

Pelinjohtajalla on valtava kädenjälki siihen, miten ulkopelin perussapluuna rakennetaan. Kuka pelaa milläkin tontilla, millä kuvioilla pelataan eri tilanteissa, mistä syvyyksistä kukin pelaaja pelaa, millaisia paikanvaihtoja tehdään, miten liikutaan syötön ja lyönnin aikana ym ym. Jokaista vastustajaa kohden ja eri pelaajia vastaan mietitään samat asiat eri tilanteisiin, eri etenijöille, eri lyöjille, eri palomäärille ym. Koko tähän kuvioon liittyy myös se, miten lukkari pelaa osana kokonaisuutta. Pelinjohtajat (valmentajat) harjoituttavat näitä ja takovat pelaajien kaaliin koko pitkän talven palavereissa ja vaativat niitä sitten pelissä ohjaten välillä voimakkaastikin. Koko orkesterin pitää soida yhdessä saumattomasti. Kyseessä on melko rajallisesti "pelaajien peli", mitä tulee ulkopeliin. Varsinkin ottelusarjoissa katsotaan pitkät yöt videoita ja tehdään hienosäätöä, taas pelinjohtajan johdolla. Jokainen tajuaa, kuinka suuri merkitys on sillä, mikä on pelinjohtajan pelikäsitys ja miten hän saa joukkueen pelaamaan voittavaa ulkopeliä haluamallaan tavalla.

Täsmennän tuota "pelaajien peli"-ajatusta sillä, että tarkoitan nimenomaan sisäpeliä ja sen sisälläkin erityisesti lyöntiratkaisuja. Toki pelaajan vahvuuksien huomioiminen näkyy siinä, mitkä numerot hihaan laitetaan ja esim. Hukan kohdalla on ero siinä pelaako hän numerolla 1,2 vai 3. Samoin Mäki-Maukola eilisessä haastattelussaan vihjaisi, että hän itse on aiemmin kokenut olevansa taitavampi ja osaavampi kuin hänelle annettu rooli ja tänä vuonna sai näyttää ja onnistui. Lyöntiratkaisut taas joskus sanellaan, mutta missä määrin pelaajat itse pelaavat tilanteet? Esim. Miestenkin pelejä katsoessa tulee jatkuvasti käsittämättömiltä näyttäviä lyöntiratkaisuja, jotka johtavat joko katastrofeihin tai onnistumisiin. Tämä on sitä pelaajien omaa pelaamista, eikä pj varmaankaan ihan aina ole samaa mieltä ratkaisuista.

Ti klo 16.30 Manse julkistaa pelaajia. Mukana kovia hankintoja. Saa katsoa!

Menee hieman ohi aiheesta, mutta Viljanen kertoi loppuhaastattelussa, kuinka tytöiltä tulee pahaa katsetta, kun hän on niin vaativa valmentaja. Hänen mielestään kun treeneissä välillä oksentaa, kestää finaalitkin.

Minun mielestä tuo ajatus "no pain no gain" on just niin kaukana nykyaikaisesta valmennusideologiasta. Toki pitää olla tarvittavaa kuormitusta, jotta ominaisuudet kehittyy, mutta oksentaminen ei ole menestyksessä välttämätöntä. Myös se, että pelaaja olisi jokin osanen koneistoa, eikä koe saavansa itse pelata omaa peliään itse vahvuuksina pitämillään ominaisuuksilla tai taidoilla, on melko olennaista urheilemisessa ja siitä nauttimisessa. Ei välttämättä edes se kulta kaulassa killumassa ole sen arvoinen.

Joillain paikkakunnilla, esim. Sotkamossa ja tenavien pelaamisessa tärkeänä pidetään sitä, että peli on pelaajien peli, ei pelinjohtajan henkilökohtainen strategiapeli, jossa pelaajat ovat ohjailtavia hahmoja. Pelinjohtajan tehtävä on parhaimmillaan ollakin viuhkateline, en ymmärrä miksi se olisi huono asia?! Silloinhan pelaajat nimenomaan pelaa omaa peliään, toki suunnitelmat on tehty yhdessä johtajan kanssa.

Kyllä se nyt vain ikävä kyllä on niin, että pelinjohtaja hakee jokaiselle pelipaikalle ominaisuuksiltaan parhaan pelaajan. Ja joukkuepelissä joukkueen etu menee aina yksilön edun edelle. Mitä olen itse ihaillut Kirittärissä jo vuosien ajan on se, että sieltä on aina löydetty ihan uusia ominaisuuksia pelaajista ja kehitetty sitä kautta aina vaan kovemman roolin pelaajia. Körkkö taisi ollla etenijä/vaihtaja Kirittäriin tullessaan ja hänestä tehtiin yhdessä talvessa valtakunnan kovimpia kotiuttajia. Lista on pitkä pelaajista, jotka ovat tämän kovan valmennusmankelin läpi käytyään nousseet osaamisessaan aivan uudelle tasolle, sisältäen mm. semmoisia nimiä kuin Riikka Karppinen, Saana Sumén, Emma Sallinen,Siri Eskola, Jutta Myllyniemi. Ja varmaan muutamia nimiä, joista kokonaisvaltainen valmennus teki isomman pelaajan. Moni tyttö haluaisi varmasti pelata yhtä isoa roolia ulkokentällä kuten vaikkapa Körkkö tai Hukka, mutta eihän tämä nyt niin mene. Ei missään lajissa. Pelinjohdolla pitää olla oma näkemys kuka pelaa mitäkin paikkaa - eihän tätä sarjaa kukaan ottais vakavasti jos pelurit itse päättäisivät omasta pelaamisestaan 'kun mun ominaisuudet sopivat siihen parhaiten'. Ja ne jotka leikkiä eivät kestä, hakeutuvat muihin seuroihin pelailemaan. Mutta harvemmin heistä sitten huippuja tuleekaan. Uskon vahvasti, että tuo Kirittärien pelaajien kova kantti tiukoissa paikoissa on tulosta juuri äärimmilleen viedystä treenaamisesta. Ajatus siitä, että missä tahansa palloilulajissa pelaajavetoinen pelin johtaminen, taktikointi ja strategiointi olisi jokin tavoiteltava olotila, on kyllä täysin absurdi ajatus sisäistää. Olisikohan Suomi voittanut 2019 jääkiekon MM-kultaa jättämällä Jukka Jalonen kotiin ja antamalla poikien vain pelata lätkää omilla vahvuuksillaan?

Tämä 'nykyaikainen valmennusideologia' on monesti mennyt semmoiseksi nysväämiseksi 'tieteellisten' juttujen kanssa, että itse kova työnteko on unohdettu, metsää ei enää nähdä puilta ja sitten ihmetellään että miksi ei kulje. Kirittärissä kaiken kaikkiaan valmennusosaaminen on kovalla tasolla, jos taustalta löytyy semmoisia nimiä kuin vaikkapa Katja Saari, Armi Ahola ja Vesa Rantanen. Kirittäret ei ole vain Viljasen ja Kaijansinkon tuotos. Kovat tulokset vaativat äärimmäisen kovaa työntekoa. Hommasta ei tule mitään kummoista, jos treeneissä ei koskaan hakeuduta oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Kukahan huippu-urheilija sanoo, että kaikki treenit ovat mukavia?

Viimeksi muokattu:

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Miesten alafoorumin puolella on:

Mihin ketjuun varmasti mahtuu keskustelu yleisesti pelinjohtamisesta, myös naisten puolella.

Jos on kovia hankintoja niin niiden on oltava Lapualta tai Porista. Muilla ei oo käyttöä!!!
Mitä Manse tarvitsee? Kärjen varmaan tietysti, jos Peltokangas lähtee. Mutta muuta? Oon kuvitellut, että aika hyvin muuten jo avainroolit täytetty jatkosopimuksilla?

Ihan mututuntumalla heitettynä oisko Ala-Lipasti lopettamassa ja kun tänään Tahko julkaisi, että Ritolalla maisema vaihtuu niin siinä olisi paikkaaja, kun MansePP huomenna soppareita julkaisee..

Mitä Manse tarvitsee? Kärjen varmaan tietysti, jos Peltokangas lähtee. Mutta muuta? Oon kuvitellut, että aika hyvin muuten jo avainroolit täytetty jatkosopimuksilla?
Ehkä niiden tilalle, joita pelinjohtaja ei uskalla pistää sisällä lyömään, eli noin puoli joukkuetta uusiutuisi!!!

Miksi se Peltokangas lähtisi Mansesta pois, jos kerran ukkonsa on tulossa huhujen mukaan Manseen. Tai sitten Simo pysyy Jomassa ja Henna muuttaa perässä.

Viimeksi muokattu:
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.