Supervuoro Verkkolehti »

Miesten Superpesis 2025

Minä muuten olisin ehdottomasti valmis poistamaan tuon viimeisen lyöjän kunnarin yrityksen. Olen nähnyt pari kertaa livenä kun se onnistuu. Kuitenkin olen nähnyt 200+ kertaa ettei se onnistu. Eli vuoron vaihto samantien.

Minä muuten olisin ehdottomasti valmis poistamaan tuon viimeisen lyöjän kunnarin yrityksen. Olen nähnyt pari kertaa livenä kun se onnistuu. Kuitenkin olen nähnyt 200+ kertaa ettei se onnistu. Eli vuoron vaihto samantien.
Poistetaanko viimeisen lyöjän lisäksi myös toiseksi viimeisen lyöjän lyöntivuoro?

Vaikka toisen jakson neljännen tasoittavalla 0-2 tai 0-4 tilanteessa, kun toiseksi viimeinen lyöjä numero #8 tulee lyömään tyhjään kenttään ja tarvitaan kaksi juoksua eli kunnari.

Pitäisikö tällöin viheltää kolme kertaa pilliin ennen #8:n lyöntejä, kun todennäköisyys kahdelle juoksulle on minimaalinen?

Entäs 0-1 tilanteessa, kun #8 on ykkösellä ja viimeinen lyöjä #9 tulee lyömään? Tällöinkin juoksun todennäköisyys on todella pieni, niin onko parempi vislata kolme pitkää ja lähteä kotiin?

Oikea vastaus on tietysti: ehdottomasti ei pitäisi missään nimessä.

Juu enpä asiaa ole tuon pitemmälle miettinyt. Ärsyttää vain tuo täysin turha lyönti vuoro. Voin olla hiton väärässä, mutta silti näin ajattelen

Juu enpä asiaa ole tuon pitemmälle miettinyt. Ärsyttää vain tuo täysin turha lyönti vuoro. Voin olla hiton väärässä, mutta silti näin ajattelen
Ei se ole sen turhempi lyöntivuoro kuin muutkaan lyöntivuorot, mutta mielipiteitä toki saa olla.
Itsekin olen nähnyt kun viimeinen lyöjä lyö tyhjään kenttään kunnarin, ja todennäköisesti aika moni on sellaista todistanut.
Yhtä hyvin voisi ehdottaa, että jos eroa on yli kymmenen juoksua niin jakso päätetään, kun niin harvoin siitä noustaan enää tasatilanteeseen - ja silti sitäkin on luultavasti tapahtunut.

Nämä nyt on itsestäänselvyyksiä, mutta lyöntivuorohan ei ole täysin turha niin kauan kuin sillä voi tehdä ottelun jatkumiseen tarvittavan juoksun. Todennäköisyydet tekevät siitä useimmiten teatteria, toki, mutta koskaan ei saa luovuttaa, kun ei huvita. Tietysti Doksan kokonaisten sisävuorojen käyttämättä jättäminen (sanajärjestys heh) viime kaudella oli aivan oma lukunsa, ja sai vastustajan pasmat aivan sekaisin sillä.

Tämä kymmenistä sekunneista veivaaminen vuoronvaihdon yhteydessä ja ettei muka kolmea lyöntiä viitsisi katsoa kun juoksun teko on epätodennäköistä, on ihan hemmetin kumma päähänpinttymä. Mihin voi ihmisillä olla noin kiire sieltä pelistä pois?

Nämä nyt on itsestäänselvyyksiä, mutta lyöntivuorohan ei ole täysin turha niin kauan kuin sillä voi tehdä ottelun jatkumiseen tarvittavan juoksun. Todennäköisyydet tekevät siitä useimmiten teatteria, toki, mutta koskaan ei saa luovuttaa, kun ei huvita. Tietysti Doksan kokonaisten sisävuorojen käyttämättä jättäminen (sanajärjestys heh) viime kaudella oli aivan oma lukunsa, ja sai vastustajan pasmat aivan sekaisin sillä.

Tämä kymmenistä sekunneista veivaaminen vuoronvaihdon yhteydessä ja ettei muka kolmea lyöntiä viitsisi katsoa kun juoksun teko on epätodennäköistä, on ihan hemmetin kumma päähänpinttymä. Mihin voi ihmisillä olla noin kiire sieltä pelistä pois?
Kai siinä joku logiikka on?.....Tulla pesispeliin, että pääsisi sieltä äkkiä pois🤔

Ei tietenkään pidä kenenkään lyöntivuoroja poistaa vain sen takia, että kenttä tyhjä hänen tullessaan lyömään.
Tosin sitä olen pohtinut, että mistä on tullut tuo sääntö että viimeinen lyöjä saa vain yhdellä juoksulla uuden lyöntikierroksen? Sehän on mielestäni aika tyhmää. Joukkue saa 50% alennuksen vain sen takia ettei siihen mennessä ole saanut mitään aikaan.

Ei tietenkään pidä kenenkään lyöntivuoroja poistaa vain sen takia, että kenttä tyhjä hänen tullessaan lyömään.
Tosin sitä olen pohtinut, että mistä on tullut tuo sääntö että viimeinen lyöjä saa vain yhdellä juoksulla uuden lyöntikierroksen? Sehän on mielestäni aika tyhmää. Joukkue saa 50% alennuksen vain sen takia ettei siihen mennessä ole saanut mitään aikaan.
Ilman tuota sääntöä viimeinen lyöntivuoro olisi vielä turhempi, joten kaipa siihen on sen takia tuollainen houkutin kehitelty. Ja voihan olla, että joukkue on tehnyt jo vaikka kuinka monta juoksua (parillisen määrän) sisävuorossaan.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Ihan pelkkänä pesisfanina tuo sääntökohta ei ollut tiedossani, mutta olen miettinyt, miten vääräsääntö tuossa tapauksessa menee.
Junnu- ja alasarja/harrastepeleissä hyvinkin tavallinen tapaus. Olen nähnyt ratkaisun, jossa lyöjä ensimmäisen väärän jälkeen nojaa mailaansa ja antaa lukkarin syöttää eikä yritäkään lyödä. Muistaakseni silloin tuli kaksi väärää mutta ei enää sentään sitä kolmatta.

En ole ihan varma vaikka olisin nähnyt myös kolmen väärän juoksun myös miesten superissa. Aikoinaan on tullut seurattua kentän laidalla pelejä, joissa se kuuluisa lautaskammo on oikeasti syntynyt, esimerkkinä nyt vaikkapa Kari Kallio 1997 puolivälierissä Kaisaniemen Tiikereiden paidassa Pihkalassa. Käytännössä tuon tapahtuminen on aina merkki siitä, että pitää siirtyä kokonaan sivuun lautaselta.

LBC

Kolmen väärän sääntö on melko vanha, olisko itse asiassa "aina" eli niin pitkään kun minä muistan.
Ja olen nähnyt tuollaisen syntyvän, SM-sarjassakin lukkarina pelanneen niitä syöttäessä.

Eilisessä lähetyksessä Ritari ja Tokkari hämmästeli sitä, että ekan jakson 1A on tehty paljon vähemmän juoksuja ku 1L. En muista määriä, mutta oliko peräti tuplasti. Eivät keksineet tälle selitystä.

Hutunkeittojen voittotilaston käressä on Vimpelin, Mansen, Koplan ja Jymyn pelaajat. Muista en oo varma, mutta ainaki Jymy alottaa voittaessaan aina ulkoa, niin johtuuko tuo tilasto siitä, että parhailla joukkueilla on myös parhaat hutunkeittäjät?

Olen nähnyt, kun viimeinen lyöjä tyhjään kenttään on vastaanottanut vapaataivaljuoksun kolmella lautasväärällä.

Tämä ei tosin tapahtunut superpesiksen pelissä.
Eikä sen kauemmaksi ja alemmille sarjatasoille tarvitse mennä kuin Ykkössarjassa viime kesänä JKL Kiri sai näin juoksun muistaakseni Koskenkorvaa vastaan.

Eilisessä lähetyksessä Ritari ja Tokkari hämmästeli sitä, että ekan jakson 1A on tehty paljon vähemmän juoksuja ku 1L. En muista määriä, mutta oliko peräti tuplasti. Eivät keksineet tälle selitystä.

Hutunkeittojen voittotilaston käressä on Vimpelin, Mansen, Koplan ja Jymyn pelaajat. Muista en oo varma, mutta ainaki Jymy alottaa voittaessaan aina ulkoa, niin johtuuko tuo tilasto siitä, että parhailla joukkueilla on myös parhaat hutunkeittäjät?
JoMan kapteeni Kuosahan tunnettu (myös) siitä, ettei voita hutunkeittoja lähes koskaan 😄

Tilasto-omituisuus kattoi nimenomaan kummankin jakson ensimmäisen vuoroparin eli tätä ei voi selittää sillä kuka aloittaa ensimmäisen jakson lyönnit.

Hutunkeittäjissä tänään puhuttiin vielä tuosta vuoronvaihdon kestosta ja syöttöoikeudesta. Menemättä siihen nyt enää sen enempää, niin tottahan se on sitten jos tämä syötön aloittaminen näin tulee tavaksi, niin kenenkään ei kannata aloittaa kotiutuskisaa ulkoa. Oon pitkään sanonut, ettei sillä hutunkeiton voitolla ole mitään väliä. Tästä eteenpäin saattaa alkaa olla. Kun toisen jakson lopusta kotarien alkuun on 3 min, mutta siitä eteenpäin vain 1min, mitään lyöntiratkaisuja ei ehdi siinä minuutissa käydä, mitä ehtii ennen kisan aloitusta.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.