Juu, haasteena on nimenomaan saada juurrutettua se seura kaupunkiin. Ettei se jäisi parin vuoden buumiksi ja sen jälkeen kannettaisiin ruumis pois. Eiköhän tässä tulla siihen lajikulttuuriin.
Nimenomaan. Ne pesisperinteet on vaikea saada hetkessä synnytettyä, vaan siihen menee oma aikansa. Tosin Mansella on se hyvä puoli, että sekä miesten että naisten pesisjoukkueet on olleet nyt jo useita vuosia Superissa tai Ykkösessä, joten perinteitä on jo jonkin verran syntynyt ja tätä kautta katsojarunkoa. Naisissa oikeastaan voidaan sanoa, että pesiskulttuuri alkaa Tampereella olla jo aika hyvällä tasolla. Tästä kertoo mielestäni esim.
@MieVaan aiemmin esiin tuoma katsojamäärätaulukko naisten superista tällä kaudella (vaikka koronarajoitukset pitää huomioida, mutta kuitenkin):
Naisten superin runkosarjan katsojamäärät
Kotijoukkueen mukaan
Mutta olen sitä mieltä, että Tampereen kaltaisessa kaupungissa se tarvitsee tietynlaisen sysäyksen, eli ainakin yhden yli lajirajojen tunnettavan nimen, jota esim. Puhtimäki edustaa.
Kyllä Putesta varmaankin hyötyä on, mutta itse väitän, että tässä ajattelussa yleisesti mennään vähän harhaan.
En nyt muista ihan tarkkaan tuota Kaisaniemen Tiikereiden tarinaa, mutta muistelisin, että sinne hankittiin isolla rahalla tyyliin Suomen parhaimpia pelaajia ja ajateltiin sen tuovan suuren yleisön. Tässä ajattelussa menee pieleen se, että pitäisi saada uusia katsojia hankittua katsomoon alueelta ja sellaista uutta katsojaa kun ei niin paljoa yleensä kiinnosta ne nimet siellä, kun ei se tiedä niitä, vaan se
tunnelma siellä pelissä ja ihan
pelin perusteet aluksi. Sitten kun ajatellaan, että niitä uusia katsojia/yhteistyökumppaneita tulee kertarysäyksellä valtava määrä ja eipä tulekaan, niin sitten ollaankin taloudellisesti aika tiukoilla, kun ne parhaat pelaajat maksaa aika paljon. Sanoisin, että kaikkein vaikeinta on saada uusia katsojia katsomoon, mutta sitten jos se uusi katsoja tulee kerran sinne ja pitää siitä ottelutapahtumasta, niin se saattaa tulla useammin ja ostaa vaikka kausikortit seuraaville kausille.
Tosin luulisin, että Manse on myös saanut taustalle hyviä kumppaneita/rahoittajia, että tuollainen joukkue voidaan kasata ensi kaudeksi.
Pikku hiljaa niitä uusia katsojia alkaa tulla, mutta se vie aikansa. Hyvällä markkinoinnilla sitä voi edistää esim. tekemällä pelaajia tutummiksi yleisölle. Aamulehti on kyllä tehnyt paljon hyvää työtä Mansen eteen etenkin nyt viime aikoina. Omasta mielestäni normaalikausilla, jos johonkin otteluun on ennustettavissa vähäinen yleisömäärä, niin sellaiseen otteluun voisi myös jakaa ilmaislippuja jotain kautta (vaikka kouluissa, yritysten kautta, postissa, tms), jolloin voisi saada uusia katsojia häviämättä mitään.