Tämähän on todella helppo laskea niin, että Roopen jälkeen olisi kannattanut jättää yksi lyöjä. Millä todennäköisyydellä Samuel Huotari lyö yhdellä lyönnillä läpilyönnin tai jatkepallon, jolla voi pudottaa mailan? Alle prosentin? Mikä ikinä se onkaan, onko se sellainen todennäköisyys, jolla saa tuloksen useammin kuin skenaariossa, jossa Roope tulee ennen Huotaria lyömään ja Huotari jätetään varalle, käy Roopen lyöntivuorolla ihan mitä tahansa? Minusta ei ole ja ei ilmeisesti ole monesta muustakaan.
Tietysti jos pitää Huotarin yhden lyönnin onnistunutta tulosta todella paljon todennäköisempänä niin tilanne kääntyy. Matala se kuitenkin on, sillä tuollaisia lyöntejä ei tule edes joka peliin saati kun sellainen pitää lyödä yhdellä yrityksellä ja ulkokenttä tiedostaa pelin tilanteen. Eikä lyöjäkään ole mikään Roope Korhonen.
Tarkistin tilanteen, ketkä löivät ennen Roopea ja he olivat S Huotari ja Lattu tässä järjestyksessä. Oma muistikuvani oli, että kolmostilanne oli syntynyt aiemmin eli Pekkisen lyönneillä. Hänhän teki viimeisellään kopinnostopalon. Kotiutustilanne syntyi (takapesät täynnä) vasta Kuosmasen lyöntivuorolla kahden palon tilanteessa. Jos muistikuvani olisi ollut oikea, olisi vapaan lyöjiä ollut kahta enemmän. No, näin ei siis ollut. Oli vain kaksi lyöjää. Käytettävissä ennen Roopea oli siis 4 yritystä, jos viimeisellä aina nostetaan koppi. Todennäköisyyksiä juoksulle voi arvioida kolmesta vaihtoehdosta:
1. Huotari ja Lattu yrittävät vapailla. Todennäköisyys, että vapaa tippuu neljällä lyönnillä, lienee n. 40 % (kummallakin n. 10 %:n todennäköisyys/lyönti). Jos olisi onnistunut, olisi Roopella enemmän vaihtoehtoja lyödä yksi pinna, todennäköisyys 60 %.
2. Huotari yrittää ensin. Todennäköisyys 20 %. Jos olisi onnistunut, Roopella 60 %:n todennäköisyys lyödä lisäpinna. Jos Roope olisi epäonnistunut, olisi tullut ehkä kolmas palo ja Lattu olisi jäänyt käyttämättä.
3. Roope yrittää ensin. Todennäköisyys, että hän lyö kaksi juoksua on n. 36 %, jos ensimmäisen juoksun syntyessä onnistuu myös takavaihto. Jos ei olisi syntynyt, niin hyvin todennäköisesti olisi syntynyt kolmas palo jo ennen toista juoksua.
Jokainen voi laskea itse, jos ei tämä laskelma ole oikein ja valita mieleisensä lyöntijärjestyksen. Itse olen sitä mieltä, että olipa järjestys mikä hyvänsä, kahden juoksun todennäköisyys oli pieni.