Miltä se Koplan kausi nyt näyttää pari päivää ennen ensimmäistä peliä?
Rankingeissa meidän on laitettu useimmiten sijalle kolme Joensuun ja Vimpelin jälkeen. Itse olen tietysti sitä mieltä, että Kopla tulee olemaan JoMa:n kanssa finaaleissa myös tällä kaudella, mutta siihen on vielä pitkä matka. Lähtökohtaisesti meillä on sarjan kokeneimpia joukkueita, jonka rutiinitaso on korkealla ja tuskin suuria notkahduksia tullaan näkemään.
Itse nostaisin kolme isoa pointtia tulevaille kaudelle:
1. Kotiuttaminen
Juha Korhosen lähdöstä on puhuttu ja kirjoitettu varmasti jo tarpeeksi, mutta kotiuttaminen tulee olemaan Koplan sisäpelin suurin haaste. Ehkä tästä kuitenkin tehdään liian isoa numeroa, koska on meillä kuitenkin aika leveä tuo "keskipalkki": Toikka, Laakso, Latvala, Hacklin ja Kivipelto. Korhonen oli viime kaudella aivan päällikkö, mutta toistaalta aika paljon myös tilanteita pelattiin Korelle. Nyt siellä ei ole "tulppaa" etenemässä, vaikka Toikka ja Laakso eivät onnistuisikaan, kun vaan pelataan järkevästi niin päästään rummuttamaan aika laajalla orkesterilla ja lyömään aina nopeita jalkoja (Toikka, Laakso) kotiin.
2. Ulkopeli
Kopla ei pelannut viime kaudella huonoa ulkopeliä ja Kivipelto oli usein maagisen hyvä, mutta silti JoMa oli loppukaudesta valtavasti meitä edellä. Ehkä ulkopelin kehittämiseen ei keskitytty tarpeeksi ja tutkittu vastustajien tekemisiä riittävästi, mutta nyt tämä on Saku Kapasen päätehtäviä. Toivottavasti Kapo hyvänä pelinlukijana pystyy tuomaan myös valmentajana lisäarvoa joukkueelle.
3. Loukkaantumiset akselilla Hartikainen-Laakso-Latvala
Kop-kop. Latvalan Matti on vanhoilla päivillään oppinut pitämään itsestään hyvää huolta ja viime kausina poissaoloja on tullut huomattavasti vähemmän, mutta Hartikaisesta ja Laaksosta olen erityisen huolissani. Herroilla ja Järvisen Antilla on varmasti paljon tietoa vammojen ehkäisystä, joten nyt ei yhtään turhia riskejä, kun tuntee molempien historian. Iiro Nokkala ja/tai Matti Saukko heti ulkopeliin ja jokeripaitaa päälle, jos yhtään "kiristelee".
Bonuksena toivoisin, että joku nuorista pystyisi ottamaan ennakkoluulottomasti noita Teemu Nurmion jättämiä saappaita itselleen. Toivottavasti tuohon saataisiin luotua ilmapiiri, että pojat uskaltavat onnistua ja virheitä ei saa pelätä liikaa. Ainakaan Pakarisen juoksuvalmennuksesta homma ei varmasti jää kiinni. Voisiko Ville Pesu olla kauden suurin yllättäjä Koplassa?