- Viestejä
- 149
Vs: KPL 2017
KUINKA NOPEASTI LIIKUTAAN
Näyttää ne digitaaliset, sähköiset, ajanottolaitteet sitten 4.00 tai 4.15 todellisuudessa kennojen välinen matka ollaan mahdollisesti edetty samalla nopeudella. Juostaan sitten paljain jaloin, tai piikkareilla erot ovat alustasta riippuen suhteellisen pieniä. Myöskään juoksualustan merkitys ei ole huomattava, jos nyt ruohomatolta ollaan kuitenkin jo siirrytty vaikka hiekkatekonurmelle. Jos lähdetään vaikka 20 senttiä kauempaa kuin vertailulähtö, tehdään vielä taakse heijaus, saadaan helposti JOPA 0.1 sekuntia nopeampi, ei parempi, aika.
Mistä sitten eroja tulee? Kennojen korkeus on selvästi suurin erojen tekijä. Jos lähtökenno on lantion korkeudella ja lähtö tapahtuu paikaltaan olevasta etukumarasta asennosta AIKA KÄYNNISTYY VÄLITTÖMÄSTI. Jos taas lähtökenno on alhaalla n. 40 cm korkeudella takajalka tulee lähtökennolle vasta n. 0.15 sekuntia lantiokennoa myöhemmin. Vastaavasti toisessa, maalipäässä, ajanotossa erot ovat +/- 0.03 sekuntia joko heikompia tai parempia. Yhteenveto sanoisin, alakennolla ja yläkennolla otetuissa ajoissa on kesimäärin eroa 0.15 sek +/- 0.04 sek.
Kävin näitä asioita pohtimaan kolmisen vuotta sitten ja oheiset kuvat ovat otettu 120 kuv/sek, joista olen selvittänyt kyseiset erot kennojen korkeuksien merkityksestä.
Haluan korostaa sitä, että nämä ajat mitä meidän kiiturimme menevät, ovat HUIPPULUOKKAA, olkoon aika sitten 3.70. tai jotain muuta...
Ps, MIKSI kuvat eivät tule mukaan? Antakaa tipsiä!
KUINKA NOPEASTI LIIKUTAAN
Näyttää ne digitaaliset, sähköiset, ajanottolaitteet sitten 4.00 tai 4.15 todellisuudessa kennojen välinen matka ollaan mahdollisesti edetty samalla nopeudella. Juostaan sitten paljain jaloin, tai piikkareilla erot ovat alustasta riippuen suhteellisen pieniä. Myöskään juoksualustan merkitys ei ole huomattava, jos nyt ruohomatolta ollaan kuitenkin jo siirrytty vaikka hiekkatekonurmelle. Jos lähdetään vaikka 20 senttiä kauempaa kuin vertailulähtö, tehdään vielä taakse heijaus, saadaan helposti JOPA 0.1 sekuntia nopeampi, ei parempi, aika.
Mistä sitten eroja tulee? Kennojen korkeus on selvästi suurin erojen tekijä. Jos lähtökenno on lantion korkeudella ja lähtö tapahtuu paikaltaan olevasta etukumarasta asennosta AIKA KÄYNNISTYY VÄLITTÖMÄSTI. Jos taas lähtökenno on alhaalla n. 40 cm korkeudella takajalka tulee lähtökennolle vasta n. 0.15 sekuntia lantiokennoa myöhemmin. Vastaavasti toisessa, maalipäässä, ajanotossa erot ovat +/- 0.03 sekuntia joko heikompia tai parempia. Yhteenveto sanoisin, alakennolla ja yläkennolla otetuissa ajoissa on kesimäärin eroa 0.15 sek +/- 0.04 sek.
Kävin näitä asioita pohtimaan kolmisen vuotta sitten ja oheiset kuvat ovat otettu 120 kuv/sek, joista olen selvittänyt kyseiset erot kennojen korkeuksien merkityksestä.
Haluan korostaa sitä, että nämä ajat mitä meidän kiiturimme menevät, ovat HUIPPULUOKKAA, olkoon aika sitten 3.70. tai jotain muuta...
Ps, MIKSI kuvat eivät tule mukaan? Antakaa tipsiä!