Lohkojen poiston jälkeen mahdollinen koronaviruksen kantaja altistaa kaikki katsojat epäilyksen alaisiksi, lohkoilla se voidaan rajata tiettyyn määrään.
Turvavälit tuolla kuitenkin on edelleen voimassa, käsidesillä läträtään ja ulkotiloissa ollaan niin aika huono tuuri pitää olla jos joku pystyy useampaa ihmistä tartuttamaan.
Saas nähdä pelaillaanko superin kausi loppuun ainakaan niin että yleisöä on nykysäännöillä paikalla. Tartunnat ei ole vielä ihan hrmuisesti nousseet, mutta suunta on sellainen ettei välttämättä olla kovinkaan kaukana siitä että rajoitukset alkavat kiristymään. Nkyinen vielä pieni nousu kertautuu herkästi jos suunta jatkuu vielä hetken viikon samana. Viime viikko oli kuitenkin jo tuplat kesä- heinäkuun matalimpaan tartunta jaksoon. Toinen "tuplaus" ja aletaan olla tilanteessa joka on jo aika vakava
Luetun ymmärtäminen on välillä vaikeaa.. Kyseinen lukema ei ole tarttuvuusluku vaan altistuslukema. Eli kuinka moni henkilö ollut riittävän kauan tartunnan saaneen läheisyydessä.Uusimaa voitaisiin taas eristää, poislukien Hyvinkää. Juuri luin, että Helsingissä tartuttavuusluku on 9!!
Kyseinen lukema ei ole tarttuvuusluku vaan altistuslukema
Tottahan tuo on, mutta toiveissa olisi että nyt kun AVI:lla on valta niin rajoituksia asetetaan paikkakuntakohtaisesti
No kai tuo on asia, josta ei pitäisi provosoitua, mutta tuntuu aika pesäpallokeskeiseltä ajattelulta. Eikö Hyvinkään peleihin saisi sitten tulla vaikka Karkkilasta tai Pukkilasta, jossa tartuntoja alle 5 koko ajalta.. ja toisaalta Hausjärveltä saisi tulla vaikka siellä on tartuntoja suhteessa aika paljon. Ja niinhän on muuten Hyvinkäälläkin, se on Uudellamaalla ihan samoissa ilmaantuvuusluvuissa kuin muutkin ympäryskunnat.Uusimaa voitaisiin taas eristää, poislukien Hyvinkää.
Menee otsikon ohi,
mutta Liiga joutuu kyllä syksyllä radikaaleihin ratkaisuihin jos
Koronan toinen aalto tulee
Saapa nähdä. Miten järjestäisit? Pitäisikö esim. uusimaalaisilta (jos oletetaan, että Uudellamaalla tai jossain sen kunnassa on tiukemmat rajoitukset) jotenkin evätä pääsy Koplan peliin, ja miten se tehtäisiin? Vai saisivatko tulla?
9. Missä tilanteessa avit voivat tehdä alueellisesti erilaisia koronaan liittyviä määräyksiä?
Jos tartuntatauti uhkaa yksittäistä kuntaa suurempaa aluetta, aluehallintovirastot voivat tehdä toimialuettaan koskevia määräyksiä. Tartuntatautilain mukaan aluehallintovirastojen pitää määräyksissään käyttää sairaanhoitopiirin ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntemusta.
Edellytyksenä on, että toimenpide on välttämätön koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Päätös tehdään lain mukaan enintään yhdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Toimenpiteet on heti lopetettava, kun tartunnan vaaraa ei enää ole.
- Aluehallintovirastot voivat alueellisesti päättää yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten kieltämisestä.
- Aluehallintovirastot voivat alueellisesti tehdä päätöksiä sulkea oppilaitoksia, päiväkoteja, sosiaali- ja terveydenhuollon toimiyksikköjä, asuntoja ja vastaavia tiloja.
Kunnat voivat omilla alueillaan asettaa paikallisia rajoituksia tartuntatautilain nojalla. Tilojen sulkeminen tai yleisötilaisuuksien kieltäminen on kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaavan toimielimen vastuulla.
Kuntatason säätäminen saattaa olla liian mikromanageerausta AVI:n näkökulmasta katsottuna. Jos AVI laittaa rajoituksen koko maakuntaan niin ei kait kunta voi sitä löysentää? Suomessa on kait yli 300 kuntaa, mutta jää nähtäväksi.
Edellisen kerran kahden peräkkäisen päivän ilmoitettujen uusien tartuntojen määrä oli tänäistä ja eilistä suurempi 5.-6.6. ja kehityssuunta nyt kasvava, silloin vähenevä. Pitäisikö huolestua?