Vs: Kausi 2018
"Jos verottaja hakee seuraa konkurssiin, on todennäköisesti menty liian pitkälle. Et kai sinäkään, Tilastoniilo, kehtaa tätä kieltää?"
Yleensä on silloin menty liian pitkälle ja paluuta terveeseen toimintaan ei juurikaan ole, mutta KPL:n tapauksesta ei ole meillä täällä keskustelevilla tarpeeksi tietoa siitä, onko menty vai ei. Jos joku tekee 200 000 euroa tappiota ja selviää ilman siivousta, kun joku kaivaa kukkaroa, niin miten pitäisi suhtautua seuraan, jonka tappio on 50 000 euroa ja joka kenties pystyy kaivamaan tarvittavat rahat verottajalle ennen lopullista konkurssia? Ei minulla ole mitään tarvetta puolustaa KPL:ää. Jos se pitää siivota pois, niin sitten pitää.
"Kuosmanen korostaakin katto-organisaation, Superpesis Oy:n, roolia ja vastuuta negatiivisen kierteen katkaisemisessa. Hänen mielestään seurojen taloutta valvovan järjestelmän pitäisi olla nykyistä tiukempi.
– Lajijohdon on pystyttävä tekemään kovempia päätöksiä. Pitkässä juoksussa se olisi välittämistä, vaikka seuroista tuo varmasti tuntuisikin välillä pahalta.
Eroaako sanoma oleellisesti minun sanomastani?"
Eroaa. Kuosmanen on täysin oikeassa. Pitää yrittää mahdollisimman aikaisin ja mieluiten etukäteen suitsia epäterveitä piirteitä talouden hoidossa. Tässähän Superpesis on epäonnistunut, koska keskimääräiset tulokset ovat seuroilla tappiolla. Lipon kohdalla reagoitiin etukäteen, kun kiellettiin kaavaillut kalliit pelaajahankinnat. Voi olla, ettei sekään auta enää. Kuosmanen ei kuitenkaan puhu mistään siivoamisesta, koska selviä kriteerejä sille on vaikea määrittää. Siis milloin siivotaan ja milloin vielä katsellaan. Kun lähdetään jälkijunassa pelkästään siivoamaan ilman että yritetään katsoa myös tulevaisuuteen, niin sitten joutuu ehkä siivoamaan siten, ettei jää paljoakaan jäljelle.
Joka tapauksessa tarvitaan ryhtiliikettä ja ennen kaikkea osaamisen lisäämistä. Kuosmanen perää nykyistä tiukempaa valvovaa järjestelmää. Minkähän lainen se olisi? Jos valvova järjestelmä havaitsee, että seuralla on kesken pelikautta maksuja rästissä, mitä pitäisi liiton ja seuran tehdä? Aina on helppo sanoa, mutta toteuttaminen onkin jo sitten vaikeampaa. Itse olen joskus ehdottanut, että seuroilta kerättäisiin etukäteen yhteinen varakassa, esim. 100 000 euroa, sitä varten, että jonkun seuran kausi on vaarassa loppua kesken sarjaohjelman. Silloin ei tarvittaisi muuta järjestelmää eikä kriteerejä siivoamiselle. Olisi vain yksi sääntö: jos seura joutuu turvautumaan kesken pelikauden yhteiseen kriisikassaan, suljetaan seura automaattisesti sarjasta seuraavalle kaudelle.