SMJ syytti seurojen nimiasiassa vastustajaa samasta virheestä minkä oli tehnyt itse, eli tasapeli eikä vaikutusta lopputulokseen. Voidaan toki kysyä onko oikein että kumpikaan saa pisteitä ottelusta. Lohen protesti koski sääntörikkomusta johon ei ollut itse syyllistynyt. SMJ sai kilpailuetua käyttämällä pelioikeudetonta pelaajaa, siitä käry ja komento selälleen. Säännöt ei muuta tulkintaa mahdollista, koska molemmissa caseissa kyse ennakkotapauksesta. Liitto ei voi viestittää ettei lähtöseuran nimellä ole väliä eikä myöskään että pelioikeutta koskevat säännöt eivät olekaan voimassa. Etiäpäin. Tahallisuus ja tahattomuus ei voi olla kriteereissä myöskään.
Alunperin sinä puhuit säännöistä ja minä niistä kysyin. Etkä ole kysymykseen vastannut. Nyt alat puhua sääntötulkinnoista joka on ihan eri asia ja niistä en ole kysynyt.
Jyväskylän Lohen ja Seinäjoen Maila-Jussien protestit ovat luonteeltaan täysin erilaiset. Lohen tekemä protesti oli aiheellinen jossa tapauksessa SMJ:n virhe on kiistaton ja on hyödytön pohtia sitä, tekivätkö virheen tarkoituksella vai vahingossa.
Kokonaan oma kysymyksensä on se, haluammeko pesäpallokentille kulttuuria jossa vastustaja tietää jo ennen peliä toisen osapuolen virheestä mutta kertoo asiasta vasta ottelun jälkeen mikäli ei sitä pelissä voita. Näinhän Jyväskylän Lohi toimi ja toimi kiistatta sääntöjen mukaisesti.
Lipon tapaus on erilainen, pelaajia on kirjattu sekä joukkuenimellä "Oulun Lippo" että "Oulun Lippo Juniorit". Jälkimmäinen on virallinen muoto mutta Pesäpalloliitto hyväksyy edellisenkin kirjauksen ja tätä nimiasua käytetään useissa yhteyksissä kuten sarjataulukossa. Minkäänlaista erehtymisen taikka huijauksen mahdollisuutta ei kyseisiin kirjauksiin edes voi liittyä josta syystä tulee mieleen että ihmisen on oltava ilkeä jos hän alkaa väittelemään että väärän muodon käyttö pelaajasiirto-kaavakkeessa tekee pelaajasta edustuskelvottoman.