Supervuoro Verkkolehti »

Jyväskylän Kirittäret 2024

Haittasi tämä jo itälännessä aivan kammottavaa
Tämä on pistänyt korvaan itselläkin. Aika paljon kirittärien pelejä katsellut vieraissakin. Monta kertaa olen saanut itseni kiinni siitä että olen ajatellut "onpa miellyttävä kuuluttaja" nimenomaan vieraspeleissä. Mitään näiltä pois ottamatta uskon että suurin syy on juuri tämä että nuo kotipelit ärsyttävät korvaa. Makuasioita toki nämä ja ikuisuuskeskustelu mutta ei tämä ainakaan itselleni mitään top-kamaa ole. Enkä siis tiedä kuka siellä kiljuu joten ei mitään henkilöön menevää kritiikkiä.

Kylläpä jäi katkera maku suuhun ekasta jaksosta, Joman neljästä juoksusta kolme tuli räpylästä ja jakso päättyi varsin mielenkiintoiseen estämistuomioon.

Räpylävirheet pois toiselle jaksolle niin eiköhän siitä ihan hyvä tule, voitto olisi kyllä tärkeä.

Kylläpä jäi katkera maku suuhun ekasta jaksosta, Joman neljästä juoksusta kolme tuli räpylästä ja jakso päättyi varsin mielenkiintoiseen estämistuomioon.

Räpylävirheet pois toiselle jaksolle niin eiköhän siitä ihan hyvä tule, voitto olisi kyllä tärkeä.
Räpylästä tuli puolin ja toisin, Kirittärien kaksi ensimmäistäkin aika helposti Joma antoi. Itsekin ihmettelin kyllä tuota estämistä. Mutta odotetusti aika tiukkaa vääntöä kuitenkin.

Kyllä, taas heiteltiin ohi! Eikö sitä jo saada pois. 3. vrp ja koppi ei nouse profiilipelaajilta Vens ja Muikku - piip piip. Ei tuotakaan pitäisi tapahtua enää tässä vaiheessa kautta!
Kun vastassa on noin hyvä joukkue kuin JoMa, tippaakaan ei saisi antaa siimaa.

Näyttää ja kuulostaa Kirittärillä ja kannattajille menneen tunteisiin ensimmäisen jakson päättänyt estämistuomio. Sääntö joka on kaikille sama ja hyvin selvä. Siellä on varmaan jo puhelinlinjat kuumina Nallen ja Aholan toimesta liiton suuntaan. Kitola ehtii soittaa vasta pelin jälkeen, ehkä viesti jo lähtenyt kuitenkin.

Näyttää ja kuulostaa Kirittärillä ja kannattajille menneen tunteisiin ensimmäisen jakson päättänyt estämistuomio. Sääntö joka on kaikille sama ja hyvin selvä. Siellä on varmaan jo puhelinlinjat kuumina Nallen ja Aholan toimesta liiton suuntaan. Kitola ehtii soittaa vasta pelin jälkeen, ehkä viesti jo lähtenyt kuitenkin.
Oli kyllä todella ala-arvoista huutelua yleisöstä sillä aikaa kun tuomarit selvitteli sitä Toikan taktisen väärän väistötilannetta. Tuollaiset "lyökää sitä seuraavan kerran päähän" yms. huutelut on aika sairaita, vaikka joku tilanne vähän tunteisiin menisikin. Mutta kaipa se kuuluu kulttuuriin joidenkin katsojien osalta..

Luulen että tuota ' kulttuuria' löytyy ihan joka katsomosta. Ei tietenkään asiallista, mutta voiko muuta odottaa - missään?
Tällaisissa tapauksissa ideaalia olisi, jos kenttäkuuluttaja\ päätuomari selvittäisi tilanteen ja sen yhteyden sääntökirjan.

Luulen että tuota ' kulttuuria' löytyy ihan joka katsomosta. Ei tietenkään asiallista, mutta voiko muuta odottaa - missään?
Tällaisissa tapauksissa ideaalia olisi, jos kenttäkuuluttaja\ päätuomari selvittäisi tilanteen ja sen yhteyden sääntökirjan.
Paljon olen huutelua kuullut, mutta ensimmäinen kerta että yleisöstä kehotetaan lyömään vastustajaa päähän. Huutelu on toki iän kaiken kuulunut kulttuuriin, mutta jotain älyä siinäkin pitäisi olla. Onneksi pelaajat on kuitenkin fiksumpia kuin nämä ko. yleisön edustajat. En tiedä kuuliko tuomarit tai kuuluttaja sitä, mutta luulisin että heillä voi olla aika vähän keinoja/halua puuttua yleisöstä kuuluviin huuteluihin. Varsinkaan jos eivät niitä kuule. En tosin näiltä osin sääntökirjaa tunne.

No se siitä, itse peli oli tiukka ja useiden ulkopelivirheiden sävyttämä. Kirittärille kuitenkin ihan ansaittu voitto. Keskiviikkona sitten uusiksi Joensuussa.

Tuollaisen huutaja pitäisi poistaa katsomosta. En ole onneksi kuullut koskaan itse vastaavaa.

Tuollaisen huutaja pitäisi poistaa katsomosta. En ole onneksi kuullut koskaan itse vastaavaa.
Pitää korjata sen verran itseään, että kun olin tulevan myötäpuoleni kanssa katsomassa hänen kotiseudullaan jälleen kerran Viinijärven naisten superin ottelua joskus 90-luvun loppupuoliskolla, takanamme täydessä katsomossa istunut ukko, terve viinapuna poskillaan, sydämistyi syöttötuomariin, koska tämä tuomitsi Vinkun lukkarin Hanna Heiskasen syötöt alvariinsa mataliksi. Mie laitan siut rehumyllyyn ja syötän minkeille, ukko huusi syötönvalvojalle ja kansalla oli hauskaa. Meitä ei naurattanut. Mutta pelaajiin kohdistuvaa pahoinpitely kehotusta en ole pesiskatsomossa koskaan kuullut. Karhulan vanhassa kumisessa jäähallissa joskus.

Siis en nyt tietenkään tarkoittanut pelaajien vahingoittamiseen kohdistuvia huutoja, vaan sitä tavanomaista vastustajalle kuittailua. Yleensähän se on varsin harmitonta kuitenkin.
Itselle on jäänyt mieleen huudoista ainakin 'monni on kala', siihen aikaan kuin Monni pelasi KiPassa. Nurmon kenttä on jäänyt myös mieleen siitä, että siellä oltiin superkriittisiä kotijoukkueen otteisiin. Jos kotijoukkueen peli ei kulkenut, siitä pelaajat saivat kyllä kuulla. Kossussa oli tunnetusti 'sikakatsomo' katsomon baarin kohdalla, ja kyllähän Vimpelissä vierasjoukkuetta on aina muistettu. Hippokselta ei ole jäänyt mitään erityistä mieleen, ehkä mieluummin aika passiivinen katsomo.

Rouva Kenttäkuuluttajalla taas huutokonsertti menossa. Luulis kitarisat lentävän suusta :D
o_O
Ei taida olla pelistä sinulla mitään muuta sanottavaa. Tai yleisesti muidenkaan joukkueiden peleistä, mitä kommentointiasi on yhtään seurannut. Tämä kuuluttaja ei suinkaan ole pahinta mitä eri paikkakunnilta kuuluu.. itse peli oli erittäin viihdyttävä, ja jopa kuuluttaja teki siitä nautittavaa. Ikäviä virheitä toki, puolin ja toisin joukkueilta, mutta mukava peli katsella paikanpäällä.

Mielelläni katsoisin tuota Kirittärien pelia, MUTTA tuo karmean äänen omaava kenttäkuuluttaja huutaa kuin hengen hädässä! Eikö hänelle oikeasti kukaan voisi sanoa, miltä tuo kuulostaa?
Karmeus on nyt kuulijan korvissa. Katsoin tallenteen ja hyvältä kuulostaa. En lähtisi peittämään kenttäkuuluttajaa erillisellä selostajalla. Pelin äänet kuuluu hyvin ja mitään yleisöä karkottavia rumpuvirtuooseja ei ollut päästetty kuuluttajan mikrofonin läheisyyteen 👍

Kuulutukseen, musiikkiin ym. pätee aika vahvasti se, ettei kaikkia voi mielyttää. Niin pitkään kun asiat on selkeälle enemmistölle ok. niin yksittäisiin "ärsyyntyjiin" ei kannata kiinnittä isompaa huomiota. Otteluissa kun ei oikein voi sekä soittaa musiikkia niille jotka siitä tykkää ja olla soittamatta niille jotka ei tykkää. Samoin ei oikein voi tarjota "kuivakaampaa" kuuluttajaa niille jotka ei tykkää äännekkäämmästä tyylistä. Se on valintojen maailma ja enemmistöä yleensä pyritään mielyttämään.

Selittäkääpä joku säännöt paremmin tunteva, mihin eilinen estäminen perustui?

Osa kotijoukkueen juoksuista tuli kyllä ulkokentän avustuksella. Kovempia ulkopelijoukkueita vastaan nuo juoksut olisivat jääneet ottamatta.

Emmi Särkioja on kyllä ollut vakuuttava mailassa läpi kauden. Ja varmasti kävi jokaiselle selväksi lukkaripelin merkitys. Taisi Mari heittää ainakin kolmesti taktisen oikeaan paikkaan, upeaa lukkatityöskentelyä! Hyvin pelasi myös Toikka.
Ylipäänsä JoMa on kova ja tasapainoinen nippu pelinjohtoa myöten, joten tasaista vääntöä on luvassa taas keskiviikkona. Nämä on niitä kovia pelejä, jotka valmistavat parhaiten syksyä silmällä pitäen. Käyrä osoittaa Kirittärillä nyt ylöspäin, katsotaan mihin se riittää!

Selittäkääpä joku säännöt paremmin tunteva, mihin eilinen estäminen perustui?
Töyrylä palaa kärkyltä takaisin keskelle pesää tehden maskin ulkopelisuoritusta tekevälle ulkopelaajalle. –Lainaus sääntökirjasta kohdasta "Yleisempiä häirinnän ja estämisen muotoja ovat": ”Maskin” tekeminen, vastapuolen näkyvyyden peittäminen esimerkiksi kotipesään tai kohti tulevaan lyöntiin. Asiasta oli jo ilmeisesti myös aiemmin ottelussa kerran huomautettu, joten sääntökirjan mukaan ja oikein tilanne tuomittiin. Itse säännöstä voi sitten olla taas montaa mieltä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.