Vs: Juoksupisteet
Helsingin Herra,
Kyllä asia on yksinkertaisesti niin, että esimerkissä juoksun rakensivat numerot 6, 5, 4 ja 3. Muut epäonnistuivat siinä.
Numerot 3 ja 4 toki epäonnistuivat siirtämään kärkeä eteenpäin ja menettivät näiden osalta mahdollisuuden enempiin juoksupisteisiin, koskapa nämä palaneet pelaajat 1 ja 2 eivät juoksua tuoneet. Sen sijaan heidän ansiotaan on se, että numero 3 eteni kärjen takana onnistuneesti kakkoselle asti (mikä ei ole millään tavalla automaatiosuoritus) ja sen lisäksi kärkenä kolmoselle ja myös kotiin (varsin ansiokas suoritus). Numero 4 puolestaan on siirtänyt itseään ja pelikaveria kärjen takana. Numeron 5 ja 6 ansioita tuskin kukaan kiistääkään.
Numerot 1 ja 2 eivät ansainneet juoksupisteitä, koska eivät onnistuneet etenemään riittävän rivakasti niin, että olisivat itse kotiin päässeet tai olisivat itse lyöntisuorituksillaan edesauttaneet pelaajatoveriensa juoksun tekemistä. Eivät he voi laskea ansiokseen sitä, mitä tapahtuu heidän takanaan. Kyllä se on lyöjän ja takana etenevän ansiota. Lyöjä on onnistunut sijoittamaan lyöntinsä niin, ettei takapaloa tai haavaa ole saatu tehtyä ja takana etenevä on myös edennyt sen verran rivakasti, etteivät ulkopelaajat ole ehtineet polttaa heitä.
Minusta täytyy päästä eroon siitä väärinkäsityksestä, että pesäpallo on pelkkää kärjen siirtämistä. Suurin osa juoksuista syntyy sen ansiosta, että nimenomaan kärjen takana tapahtuu laadukkaita suorituksia. Se asia ei ole mitenkään muuttunut kaikkina vuosikymmeninä, joina pesäpalloa on pelattu.
Kun esimerkiksi Vedon tämän kauden juoksupistetilastoja katsoo, niin siinä korkeimmalle sijoittuvat pelaajat, joilla on kaikkein monipuolisin sisäpeliosaaminen. On juoksunopeutta, on vaihtolyöntitaitoa ja on kotiuttamiskykyä. Pelkkä nopea etenijä tai pelkkä hyvä kotiuttaja ei joukkueelleen suurta juoksupottia kauden aikana kerää. Kyllä tässä ansioituvat nimenomaan sellaiset, jotka kykenevät kaikilla kolmella osa-alueella laadukkaisiin suorituksiin. Joku sanoikin, että Vedon juoksupistetilasto ei ollut mikään varsinainen yllätys. Ei minustakaan ollut, mutta tätä "mutu"-tuntumaa ei olisi aikaisemmilla pelaajatilastoilla kyennyt näkemään. Juoksupiste-tilasto sen kuitenkin kykeni ilmaisemaan.
Minusta pesäpallossa on vuosikymmeniä aivan liiaksi tuijotettu tuotuihin ja lyötyihin juoksuihin ja kärkilyönteihin. Nämä eivät tosiasiassa mittaa sitä, mikä pelaajan arvo joukkueelleen sisäpelin osalta on. Siksi minä olen pyrkinyt kehittämään tilaston, joka mahdollisimman hyvin tätä asiaa mittaa.