Kyllä tämä tapaus kurinpitopäätöksestä luettuna vetää nuoren urheilijatytön isän mielen aika matalaksi. Teko on kuvauksen mukaan paljon pahempi ja törkeämpi mitä olin uskonut. Ainoa positiivinen asia tässä tapauksessa on, että teot tulivat ilmi ja johtivat toimenpiteisiin.
On toki toivottavaa, että Rytkönen pystyisi pysähtymään, katumaan ja itse tai ulkopuolisen avun avulla lopettamaan kaiken päätöksessä kuvatun kaltaisen toiminnan. Teothan ovat olleet suhteellisen riidattomia. Mitään katumisen merkkejä ei toki ole julkisuuteen näkynyt.
Itse pidän hieman kyseenalaisena sitä, että A:n toiminta on aiheuttanut merkittävää alennusta rangaistukseen, sillä kyse on todella nuoresta ihmisestä, lapsesta. Kyllä aikuisella on aina vastuu omasta tekemisestään ja ei ole kovin relevanttia onko uhri nippa nappa alle tai yli 16v ja tekijä on kolmikymppinen. Epätietoisuus uhrin iästä tai se, että uhri on kertonut väärän iän ei ole mikään puolustus.
Rangaistuksen pituuteen en osaa ottaa kantaa, mutta se merkittävästi lyhennetty A:n "aktiivisuuden" takia ja viime kauden hyllytyksen takia. Hieman vaikeasti nieltäviä molemmat perusteet, etenkin tuo uhrin viestimisen myötä annettu alennus.
Itse täältä näppäimistön takaa nostan hattua kolmeen suuntaan:
1. Koulun liikunnanopettaja, joka huomasi että jokin on pielessä ja vei asian eteenpäin. Toivottavasti tällaisia ihmisiä löytyy paljon nuorten parissa työskentelevistä.
2. Uhrit, jotka ovat asiaa vieneet eteenpäin. Toivottavasti tämä estää edes yhden häirintätapauksen jatkossa tai rohkaisee uhreja tapausten julkituomiseen.
3. Joensuun Maila. Suoraselkäinen asiasta raportoiminen ja pelaajan hyllytys. Arvojen mukainen toiminta maksaa aina jotain ja tässä hintana oli kalliin huippupelaajan poistaminen omasta kokoonpanosta.
Rausteen tehtävänä on toki puolustaa päämiestään, mutta uhrien syyllistäminen ja salakuvaaminen jättää todella ikävän maun suuhun. Lisäksi seuraava lause nostaa aika tavalla oksennusta suuhun: "Nuoria naisia yleensä kiinnostaa oma vartalo ja sen kehittyminen, minkä vuoksi heillä on tapana puhua melko paljon omasta vartalostaan". Hyi hemmetti.
Tämä tapaus ei ole urheilussa tapahtuvan häirinnän jäävuoren huippu vaan yksi lumikide jäävuoren huipusta, mikä on todella surullista. Toivottavasti uhrit ovat saaneet tarvitsevansa avun ja voivat hyvin. Ja toivottavasti uhreja ei ole enempää.
Surullinen saaga kaiken kaikkiaan.