Vs: JoMa 2017
Kirjoituksia voi lukea niin monella tavalla. Minua ei harmita paljoakaan, että "KiPa" voitti. Olen tyytyväinen Koplan poikien hopeaan. En siihen kauden alussa uskonut. Mutta eikö se todellakaan ole yhtään tavatonta, että kolme (3 !) ylimmän sarjatason joukkuetta joutuu (on pakotettu?) kasaamaan yhteisen joukkueen junioreissa. Jos saman joutuisivat tekemään muutkin ylimmän tason seurat, ei nuorten superia pelaisi kuin 3 - 4 joukkuetta. Kyllä tämä pitäisi ensin nähdä ongelmana ja vasta toiseksi mahdollisuutena. Kaikkein helpointa lienee kasata juniorijoukkue A-poikiin, koska yläikäraja on peräiti 21 vuotta ja jopa 16- vuotiaatkin voivat menestyksellä sellaisessa pelata (P Ruuska ym.). IPV:llä ja JoMalla oli oma B-poikajoukkue. Siten olisi ollut kait mahdollista kasata kohtalainen A-poikajoukkuekin. KiPalla ei ollut omaa B-poikajoukkuetta. Ymmärrän hyvin, että useinkin on tarvetta kasata joukkueita useammasta seurasta. Tällainen tarve on luonnollinen alemman sarjatason, pienten paikkakuntien seuroissa. Jos selvä, jopa pakollinen tarve on olemassa, niin ilman muuta minäkin yhteistyön hyväksyn, mutta jos menestys on tärkein syy kasatulle joukkueelle, niin se onkin sitten jo eri asia. Ihan puhtaasti superin edustusjoukkueita ajatellen on lyhyellä tähtäyksellä edullista, että muutama lupaava juniori saa kehittyä hyvässä joukkueessa. Pitkässä juoksussa taas jokainen pelaaja, joka ei mahdu 17 - 19- vuotiaana tällaiseen superjoukkueeseen ja jolta viedään mahdollisuus pelata hieman heikommassa oman paikkakunnan tai alemman sarjatason seurojen kanssa yhdessä rakennetussa joukkueessa, on menetys koko lajille, jos pelaaja lopettaa sen takia uransa liian aikaisin. Pelaajien menetys syö pesäpallon perustaa, koska se vähentää harrastajien määrää ja heikentää niiden seurojen asemaa, joille yleensä jää yli niitä pelaajia, jotka eivät mahdu superin seuroihin, joille kelpaavat vain nämä muutamat superlahjakkaat, joita yhteisjoukkueissa kasvatetaan.
Sikiöstä sanoisin, että mielestäni hän on ihan Eskelisen tasoa. On ollut ainakin niissä matseissa, jotka itse olen nähnyt. Ainakin tolppa on korkeampi.