Supervuoro Verkkolehti »

IPV 2021

Tuo sijainti voi vaikuttaa hiukan yleisömääriin ja keskustan läheisyydessä varmaan olisi helpompi vetää katsojia paikalle. Nyt ei muuta kuin paikallisen bussifirman kanssa sopimus aikaiseksi. Nonstop kuljetus stadionille alkaen tunti ennen peliä ja pois pelin jälkeen, hinta 2€ tai ilmaiseksi. Yrityksestä tehdään merkittävä sponsori ja vastineeksi ilmainen kuljetuskalusto, kuskin korvaus syntyy noista kolikoista. Kokeilisin samalla myös Lappeenrannasta Joutsenon kautta bussia kentälle. Bussimatkalle vielä kisa pystyyn lopputuloksesta ja voittaja kuittaa kivan potin, niin saa syntymään omaa tunnelmaa peliin. Käsittääkseni tämänlainen leikkimielinen vedonlyönti ihmisten kesken on sallittua ilman veroseuraamuksia tai niin, että rikottaisiin vedonlyöntiin liittyviä säädöksiä.

Tämän tyyliset sopimukset ovat erittäin yleisiä ja itse tehnyt niitä lajissani, jossa olen mukana. Yleisön saaminen eri lajien tapahtumiin on aina vain haastavampaa ja vaatii entistä enemmän työtä, toki menestyvä joukkue siihen jo usein riittää. IPV:n osaltakin miettisin paljon sitä, kuinka vaikka kaikki ottelut voisi teemoittaa ja tehdä niihin lisää mielenkiintoa pesäpalloilun ohella. Tämä ei ole kuitenkaan mikään taikatemppu, jolla yleisö saadaan palaamaan katsomoihin, mutta kuitenkin sellainen asia, jota pitäisi miettiä, samoin kun ottelutapahtumaa kokonaisuutena alkaen musiikista, kioskitoiminnasta, mahdollisista haastatteluista ennen peliä tai sen aikana jne. Aika pysähtynyttä on tekeminen pesäpalloilussa, mutta ymmärrän myös vaikeuden saada tekijöitä mukaan toimintaan.

Imatran vaisuhkoihin yleisömääriin yksi selittävä tekijä on kentän sijainti, Ukonniemi on kaukana keskutasta. Eipä sinne kovin moni lähde kävellen tai pyörällä polkemaan, kuten oli tilanne Linnalassa. Useimmilla superpesis-paikkkakunnilla kenttä on kestustassa tai lähellä sitä.

Tämä ei voi olla vaikuttamatta yleisömääriin; varsinkin osa vanhemmista ja nuorista alle 18-vuotiaista jää tulematta.

Ajat muuttuvat. Ihmiset liikkuvat Suomessakin motoroidusti enemmin kuin koskaan ja silti tiettyihin juttuihin pitäisi päästä kävellen.

Mutta kyllähän saavutettavuus on iso asia. Linnalan viereen pääsi Vuoksenniskalta ja Karhumäeltä yms.yhdellä bussilinjalla mutta Ukonniemeen ei taida päästä? Karhumäeltä toki Ukoskaan kävelymatka. Silti luulen Imatran nauhamaisuudesta johtuen aika monen tulevan pesismatsiin autolla ja parkkipaikathan ei Ukoskassa taida antaa periksi.

Ennen Linnalaa pelattiin Maneesila joka oli Tainionkoskella vai onkos se Niskakosken puolella? No yhtä kaikki kulmilta katsottuna yhtä kaukana kuin Ukonniemi nyt. Vuoksenniskalta toki lähempänä mutta taitaa olla niin, että nykyisessä Karhunmäessä joka on Ukonniemen vieressä asuu enemmin ihmisiä kuin Maneesin aikaisessa Vuoksenniskalla. Ja Karhumäessä ei tainnut asua juuri kukaan ennen -80 -lukua?

Itse en osaa sanoa, vaikuttaako kentän sijainti merkittävästi yleisömääriin. Minulle se ei ole ongelma sinänsä, menen joka tapauksessa peliin aina paikkakunnalla ollessani. Mutta olisihan keskeisempi sijainti vaikka Imatrankoskella silti kokonaiskokemuksen kannalta viihtyisämpi, kun pelireissuun voisi yhdistää muuta kaupungilla hengailua ja oltaisiin muutenkin ikään kuin "keskellä vilinää". En tiedä olisiko Koskella hyvää paikkaa ollut saatavilla edes, kaikki muut mestat sellaisia, etteivät kuitenkaan keskeisiä ja aina joistain, tai useimmista, pitkä matka.

Viimeksi muokattu:
Oishan sielä Vuoksen toisella puolella peltoa vaikka kuinka, mutta tuo nyt taita olla kaupungin strategian mukainen että urheiluliikuntapalvelut keskitetään Ukoniemeen/Kylpylän alueelle Base camppiin - vaikka ei noissa ulkovideoissa paljoa asutusta näy ...

En tiedä onko Ketterän katsojamäärät laskeneet nyt kun jäähalli on Ukoskassa eikä Vuoksenniskalla - tuskin. Mutta talvella ei tietty moni pyöräile.

Näkyykö Imatralla edelleenkään katukuvassa IPV? Aikaisempina kesinä on pistänyt silmään tai nimenomaan ei ole pistänyt silmään se, että ei juurikaan mainoksia IPV:stä yleensä tai pelipäivinä. Monissa kaupungeissa ei voi olla liikkuessa huomaamatta urheilujoukkueen mainoksia ja jotkut satsaavat vielä pelipäivänä erityisesti mainostamiseen esim. katutolpissa.

Pesisihmiset tietävät kyllä milloin peli on, mutta kait tällainenkin voi pelipäivänä saada jonkun ex-temporeen lähtemään peliin. Tiedä sitten.

Näkyykö Imatralla edelleenkään katukuvassa IPV? Aikaisempina kesinä on pistänyt silmään tai nimenomaan ei ole pistänyt silmään se, että ei juurikaan mainoksia IPV:stä yleensä tai pelipäivinä. Monissa kaupungeissa ei voi olla liikkuessa huomaamatta urheilujoukkueen mainoksia ja jotkut satsaavat vielä pelipäivänä erityisesti mainostamiseen esim. katutolpissa.

Pesisihmiset tietävät kyllä milloin peli on, mutta kait tällainenkin voi pelipäivänä saada jonkun ex-temporeen lähtemään peliin. Tiedä sitten.
Osin vanhaa tietoa, mutta uimahallin risteyksessä on perinteisesti ollut ottelukyltti. En tiedä sitten, mainostetaanko kulmilla(keskusta), kun en enää paikkakunnalla asu.

Vanhoja muistellessa tuli mieleen, että ennen muinoin hyvää markkinointia oli, kun Uutisvuoksessa ilmestyi pelikauden aikana viikoittain ja muulloinkin ajoittain Näpyn(joku Stenbergeistä, en muista etunimeä, ei Karra kuitenkaan) kolumni IPV:n kuulumisista.

Mutta on se mukavaa että IPV herättää tunteita ja keskustelua. Mies voi lähteä Imatralta, mutta IPV ei miehestä.

Kiitoksia teille keskustelusta! Ensi viikolla sitten nautitaan taas peleistä.

On kullanarvoinen asia, jos paikkakunnan valtamediassa on pesistä ymmärtävä toimittaja, joka osaa, saa, viitsii tehdä mielenkiintoisia juttuja peleistä erityisesti etukäteen. Tämä alkaa vähetä jopa Kouvolassa, jossa on pitkät perinteet kiinnostusta ylläpitävissä pesiskirjoituksissa. Legendaarinen Niiko Kauppila alias Nika oli tässä lyömätön. Tapio Ahlroth jatkaa jossain mitassa näitä kunniakkaita perinteitä. Mikä tahansa juttu ei käy. Jutun pitää esim. rakentaa jonkinlaista odotettavissa olevaa draamaa ja vastakkainasettelua.

IPV:n 499 katsojaa Mansea vastaan alkaa tuntua paikkakunnan koon huomioiden jo paljolta, kun vertaa HJK:n yleisömääriiin. Klubilla oli äsken päättyneessä jalkapallon Veikkausliigan KTP-ottelussa 631 katsojaa. Liveurheilu elää murheellisia aikoja monilla paikkakunnilla, ei onneksi kaikilla.

Osin vanhaa tietoa, mutta uimahallin risteyksessä on perinteisesti ollut ottelukyltti. En tiedä sitten, mainostetaanko kulmilla(keskusta), kun en enää paikkakunnalla asu.

Vanhoja muistellessa tuli mieleen, että ennen muinoin hyvää markkinointia oli, kun Uutisvuoksessa ilmestyi pelikauden aikana viikoittain ja muulloinkin ajoittain Näpyn(joku Stenbergeistä, en muista etunimeä, ei Karra kuitenkaan) kolumni IPV:n kuulumisista.
Matti Stenberg näpy kolumnia taisi kirjoitella, hieno mies ja pitkän päivätyön ipv:n eteen teki aikoinaan.

Eihän siitä ole kyse! Itse olen kirjoittanut siitä, että miksei Surakka muuta hyvin yksinkertaisia juttuja ja kehitä itseään. Armeija oli joo kyllä, mutta ei sen taa aina mennä. Muillakin on ollut armeijat. Apuakin olisi kuulemma tarjolla! Nyt jo näkee verrattuna viime kesään, että vastustajat tuntevat pojan ja häntä käytetään tietyltä osin hyväksi.
Jos IPV aikoo pärjätä, nyt on myös lukkarin kehitettävä itseään. Eikä riitä, että ”hän on niin nuori”. Töitä voi tehdä nuorenakin!
Ehkei ne vaan olekaan niin yksinkertaisia juttuja? Olisihan se kiva jos muutamassa pelissä voisi nousta nuoresta lahjakkuudesta huipuksi mutta ei se nyt vaan niin mene.

Ehkei ne vaan olekaan niin yksinkertaisia juttuja? Olisihan se kiva jos muutamassa pelissä voisi nousta nuoresta lahjakkuudesta huipuksi mutta ei se nyt vaan niin mene.

Minun mielestäni Surakka on kehittynyt armeijasta huolimatta. Hyvä huomio Hupulta, että hetkessä ei taso huipuksi nouse. Pitää nähdä ison kuvan taakse. Ipv ei ottaisi tässä sarjassa juurikaan pisteitä, jos ei ulkopeli toimi. Nyt se kuitenkin toimii aikas hyvin.
Surakka myös neuvoo lyöjiä kaarella on ns. "taka-apuna" voisin kuvitella, että ymmärtää pelistä jotain. Olen jo useaan otteeseen todennut, että tällä Ipv:n palstalla on aina riittänyt lukkareitten arvostelijoita. Minä itse mukaan lukien. Aikanaan Lattu ja sittemmin Sikiö(joita en hyväksynyt).
Olen jossain viestissäni aikoinaan sanonut, että Sikiö on lahjakas ja hänen kannattaa harjoitella joku muu ulkopelipaikka. Nythän tilanne näyttää tähän menevän. Joonasta tulee erittäin hyvä pelaaja superiin.

Hienoa, että Ipv menestyy ja saa pisteitä meistä huolimatta.

On kullanarvoinen asia, jos paikkakunnan valtamediassa on pesistä ymmärtävä toimittaja, joka osaa, saa, viitsii tehdä mielenkiintoisia juttuja peleistä erityisesti etukäteen. Tämä alkaa vähetä jopa Kouvolassa, jossa on pitkät perinteet kiinnostusta ylläpitävissä pesiskirjoituksissa. Legendaarinen Niiko Kauppila alias Nika oli tässä lyömätön. Tapio Ahlroth jatkaa jossain mitassa näitä kunniakkaita perinteitä. Mikä tahansa juttu ei käy. Jutun pitää esim. rakentaa jonkinlaista odotettavissa olevaa draamaa ja vastakkainasettelua.

Monet mediatsuostuvat myös siihen, että seuran puolesta kirjoitetaan ennakko ja ottelusta raportti. Tämähän on medialle jopaetu, saavat mielenkiintoista materiaalia ja ilman tekemisen vaivaa. Itse tehnyt tätä säännöllisesti toisen lajin parissa. Voisi onnistua myös IPV:n taholta, en toki tiedä paikallisen median suhtautumista asiaan.

Aika köyhää on esimerkiksi Uutisvuoksen ja Etelä-Saimaan kirjoittelu IPV:stä parin viime vuoden aikana ollut. Enää ei esimerkiksi Uutisvuoksen printtilehdessä ole urheilussa tapahtuu palstaa, kunnon ennakkojutuista puhumattakaan. Ajat ja tavat ovat muuttuneet, olemme verkon ja somen vankeja.

Lukkari kirjoitti:
Monet mediat suostuvat myös siihen, että seuran puolesta kirjoitetaan ennakko ja ottelusta raportti. Tämähän on medialle jopa etu, saavat mielenkiintoista materiaalia ja ilman tekemisen vaivaa. Itse tehnyt tätä säännöllisesti toisen lajin parissa. Voisi onnistua myös IPV:n taholta, en toki tiedä paikallisen median suhtautumista asiaan.

Sen verran tiedän, että S
suhtautuvat nuivasti. Tekstin pitää olla hyvää, kuvien hyvälaatuisia, ilmekkäitä. Liian usein tarjottu teksti on, näin uskon, liiaksi oman joukkueen ylistystä. Arvonsa tunteva media tekee hommat itse.
Otteluraportin pitäisi olla valmis viimeistään tunti pelin päättymisen jälkeen. Useilla lehdillä dead linet paukkuvat arki-iltaisin viimeistään kello 23.00. Verkkoon ja someen pitää saada tavaraa ottelun kuluessa ja heti sen jälkeen. Eri asia sitten on, jos kyseessä on kerran tai pari viikossa ilmestyvä paikallislehti, sinne vanhakin uutinen sujahtaa useimmiten vaivatta.

En tiedä, joten kysyn. Tuleeko Uutisvuoksi monta kertaa viikossa?
Laadukkaat kuvat vaativat oikeaa kalustoa ja luulisi myös sen onnistuvan. Laadukkaan tekstin tuottaminen taas on aika helppoa ja siihen varmaan löytyisi osaamista. Mutta en todellakaan tiedä paikallisen median tahtotilaa ja asennoitumista ylipäätään. Itse päätoimittajana näkisin asian pelkästään positiiviseksi, jos seura pystyisi tuottamaan laadukkaita ennakkoja ja raportteja lehden käyttöön.

En tiedä, joten kysyn. Tuleeko Uutisvuoksi monta kertaa viikossa?
Laadukkaat kuvat vaativat oikeaa kalustoa ja luulisi myös sen onnistuvan. Laadukkaan tekstin tuottaminen taas on aika helppoa ja siihen varmaan löytyisi osaamista. Mutta en todellakaan tiedä paikallisen median tahtotilaa ja asennoitumista ylipäätään. Itse päätoimittajana näkisin asian pelkästään positiiviseksi, jos seura pystyisi tuottamaan laadukkaita ennakkoja ja raportteja lehden käyttöön.
Laadukkuuteen toki kuuluu myös laatu kielellisesti ja tekstinä, ne tuppaa olemaan usein vähän haastavampia asioita urheilupuolella. Toisaalta aikanaan naapurissa SaiPassa pelasi Dale McTavish ja jokaisen ottelun jälkeen jossa mies oli pelannut oli palsta "Dalen kommentit" (tjsp), jossa mies kertoi ottelusta lyhyesti omista suorituksistaan ja tilanteistaan ja sellainen systeemi jossa joku, sama tai vaihtuva, pelaaja kirjottaisi pari kappaletta pelistä jossa juuri oman pelin kautta voisi olla ihan lanseerattava idea. Ei tarvitse olla mitään suurta, joskus yksi kappale (usein kokonaisuudessaan kolme) oli että sai sen yhden paikan hakea kääntölaukausta mutta valitettavasti veto lähti suoraan päin mutta niin vaan joskus käy. Mutta toki jos toimisto-/taustaväessä on joku jolta kirjoittaminen sujuu niin eihän niiden juttujen tarvi sinänsä olla laajoja jos pientä ennakkoa tai raporttia vääntää.

Onnea sinne Imatralle,saatte halvat pisteet tänään.Meillä Koplassa on pari pelaajaa altistunut koronalle ja yksi edelleen loukkaantunut.Lisäksi Suomarin ja Poikien superin pelaajat karanteenissä.Korvaajat maakuntasarjasta.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.