Menee otsikon vierestä mutta menköön.
@Tilastoniilo - luulen, siis luulen, että kaikki eivät jaa hmm ambitiotasi(?) pelaajien seurahistoriastan varsinkin kun se (tavallaan kait ymmärrettävistä syistä) kohdistuu vain Koplassa olleisiin pelaajiin.
Itselleni ainakin tulee välillä tunne kuin ajattelisit, että ko pelaajan kaikki kehitys on tapahtunut Koplassa ja mahdollisesti muualla tehty työ on lähinnä heikentänyt pelaajaa. Näin et varmaankaan ajattele, mutta esitystapasi saa sen usein kuullostamaan siltä. Ja usko pois - kuvittelen osaavani lukea kohtuullisesti äidinkielelläni.
Mitä tulee Lattuun ja Koplaan ni se vuosi on kyllä omituinen episodi kundin urassa jota en ole koskaan oikein tajunnut. Kun ei tiedä taustoja niin hätäisempi voisi luulla että on joko luvattu jotain mitä ei ole pystytty/haluttu pitää tai sitten on yliarvioitu oma valmius pelaajana täysin tai kenties molempia. No niin tai näin - siitä ei onneksi ole näyttänyt olevan sanottavaa haittaa pelaajan kehitykselle.
En ymmärrä lainkaan ensimmäistä kappaletta, vaikka äidinkieltä olen harrastanut koko ikäni ja siinä hieman myös meritoitunut. Viittaus Kiteellä esiintyneisiin Koplakosketuksen omaaviin pelaajiin oli vain pelkkä, mielestäni mielenkiintoinen kuriositeetti, joka ansaitsi tulla mainituksi, koska moni ei sitä tiennyt. Se yllätti, että tällainen havainto ärsytti.
Koska kaikki eivät näköjään ole viestejäni ymmärtäneet, niin selvennän, mitä mieltä olen KPL:n roolista kasvattajaseurana ja miksi olen aihetta aina tarvittaessa pitänyt esillä. Mitään laajaa keskustelua aiheesta sen turhuuden vuoksi en kuitenkaan toivo.
KPL on kasvattanut pelaajia toistaiseksi melko vähän edustusjoukkueen käyttöön. Sitä enemmän on KPL kasvattanut pelaajia muiden seurojen käyttöön, mikä on lajin kannalta hyvä asia. KPL:ää on arvosteltu, sanoisin haukuttu ostojoukkueeksi ja siitä, ettei "omia" junioreita päästetä tarpeeksi paljon pelaamaan edustuksessa. Tästä on tullut tarve puolustaa KPL:n menettelyjä ja sen tuloksia. Kun ei KPL:ssä reilut viisitoista vuotta sitten ollut juurikaan omia vanhempia junioreita, oli vanhempien junioreiden ikään tulleiden harvojen pelaajien joukkoa lisättävä muualta tulleilla junioreilla, jotta ylipäätään saatiin aikaan joukkueita. Kirkkaimpia helmiä näistä ovat vanhemmasta päästä Mäentausta ja nuoremmasta päästä Hyötyläinen ja Nurmio. Muitakin on monia, mutta lienee turvallisinta jättää nuo nimet mainitsematta. Joka tapauksessa KPL:n ulkopuolella pelaa nykyisin aika iso joukko KPL:n omia kasvatteja ja KPL:ssä käyneitä muiden seurojen kasvatteja.
Samanlaista toimintaa kuin KPL on jo kauan tehnyt, on vielä kauemmin ja laajemmassa mitassa tehnyt esim. SoJy. Nykyisin näin toimivat jossain määrin myös Veto, Tahko ja kait moni muukin seura. Seurat ottavat juniorijoukkueisiinsa muiden seurojen junioreita ja ohjaavat junioreista ulos kasvavia sellaisia pelaajia muihin seuroihin kehittymään, jotka eivät vielä omaan edustusjoukkueeseen mahdu.
En tiedä seurojen valmennusten laadusta ja kyvystä kasvattaa pelaajia tarpeeksi, jotta edes yrittäisin arvottaa KPL:n työtä jotenkin ylivertaiseksi. Joku pelaaja tosin totesi ihan juuri äskettäin - en muista kuka - että KPL:ssä hän vasta näki ja oppi, mitä laadukas, kova harjoittelu tarkoittaa. Miten voisinkaan vähätellä muiden seurojen toimintaa, kun Kouvolaan on vuosien saatossa tullut liuta muiden kasvattamia huippupelaajia.
Olen halunnut vastata näille KPL:ää sen kasvatustyöstä mollaaville, ettei ainoa kriteeri sen laatua arvioitaessa ole edustuksessa pelaavien omien kasvattien määrä, vaan se on paljon laajempi asia ja sillä on oma historiansa. Tälläinen toiminta on nykypäivää. Ei ole mahdollista yhdellekään seuralla pelata huipputasolla puhtaasti omilla kasvateilla. Jos joku tulee muualta pelaamaan Koplaan, hän on minulle heti Koplan pelaaja ja jokainen joskus Koplassa käynyt on minulle jossain määrin aina koplalainen.