Ensimmäinen jakso oli kyllä taas aivan suora uusinta Kopla-pelin avausjaksosta. Ensin annetaan muutama kaverille räpylästä, sitten töhöillään lyöntijärjestys kakkoskärkeen ja kun pitäisi lähteä järjestelemään takaa-ajoa, niin vuoro päättyy kolmeen peräkkäiseen kopinnostopaloon. Muutenkin heitän mutulla, että todella usein, kun Tahkolla lyöntijärjestys jää kakkoskärkeen, Tahko ei ole onnistunut pelejä kääntämään. Yksittäisiä juoksuja kyllä, mutta ei muuta.
Ymmärrän tuon tahdon pelata kakkoskärjellä, mutta kyllähän koko sisäpeli kuoli siihen, että avausvuoron jälkeen ykköskärki tuli aina palo alla pelaamaan. Yksikin palo muuttaa aivan järkyttävän paljon sitä pelaamista. Palo alla kärkimiehelle ei voi oikein antaa lupia mennä riskillä (koppi/väli on vielä mahdollinen). Sitten taas jos kärki tökkii - tai vaikka ei - niin matkalla tulee tilastollisestikin vähintään toinen palo ennen kuin pesät ovat täynnä, joten kotiuttamisen ideologia muuttuu täysin; edelleen voi pelata ihan miten tahtoo, mutta takavaihtojen ottaminen on kahdella palolla käytännössä liian suuri riski lähes aina. Eli vaikka yksittäisiä juoksuja tulisi, pelillinen jatkumo kärsii. Sama pätee jo aiemmin myös yhdellä palolla niitä takavaihtojen pelaamisia.
Nyt oli pari kertaa tilanne, kun Tahko luovutti kakkostilanteesta Malikinen lyöntivuorolla palon jälkeen. Itse olisin peluuttanut riskillä tilanteen siitä loppuun jokereiden ja tarvittaessa Patovan avulla ja sitten hyökännyt kärjellä seuraavalla vuorolla. Tuollainen puolittainen kahdella kärjellä pelaaminen on minun papereissa se pöljä vaihtoehto. Joko riskillä niin, että tulee palot täyteen tai sitten onnistumisia. Tahkon ykköskärki ei ole kehityksestä huolimatta niin varma, että pystyisi yhdellä palolla pyörittämään peliä riittävän laadukkaasti. Jos järjestys jää vielä huonompaan paikkaan, niin sitten jää. Tänään olisi voinut esimerkiksi neljännen aloittavalle tehdä riskivaihdon Harjuvaara-Nikkanen. Kun takaa-ajoasemassa se tärkein tehtävä on tehdä itse ensin ne tasoittavat juoksut, vasta sitten miettiä johtoaseman säilyttämistä.
Eli jos pelataan kahdella kärjellä, pelataan täysillä ja rohkeasti. Ei niin, että kaasu on pohjassa ja toisella kädellä revitään käsijarrua rystyset valkoisena.