Kyllähän lähtökohta on se, että ykköskärjen toimiminen on tärkeintä. Jos siihen lisäksi pystyy rakentamaan toimivan kakkoskärjen, niin se on vain plussaa. Pesäpallo on prosenttipeliä, jossa jokainen epäonnistuminen kumuloituu pelin aikana. Enkä kyllä usko, että yksikään pelinjohtaja lähtee ajattelemaan peliä siltä kantilta, että parhaat pelaajat eivät voisi pelata ykköskärjessä, kun heitä tarvitaan kakkoskärkeen johonkin rooliin. Tämä siis ottamatta kantaa siihen, onko Rouhiainen-Vierimaa vältämättä se paras kaksikko. Mutta mikäli kauden aikana käy ilmi, että kyseinen kaksikko on paras numeroille yksi ja kaksi, ei minun papereissani ole puhettakaan, että jonkun leveyden vuoksi pitäisi heikentää ykköskärkeä.
Vaikka Kore palasi riveihin, pitää edelleen muistaa, että yksi sisäpelin tärkeimmistä asioista on tilanteiden rakentaminen Nikkaselle, mielellään mahdollisimman vähillä paloilla. Toisaalta ei ole taas mikään viime kauden tapainen kriisi, mikäli Nikkanen joutuu lyömään esimerkiksi tilanteeseen, jossa "vain" etupesät ovat täynnä. Vaihtotilanteissa Nikkanen on kuitenkin tehokkaimmillaan esimerkiksi läpärien suhteen. Ja ainahan on mahdollisuus ottaa se "helppo" vaihto läpäriuhalla ja sitten vaikka takapesien ollessa täynnä tai ykköskolmosessa ottaa vielä kotiin, jolloin tilanne jää rullaamaan.
Yksi asia mikä Vierimaassa minua kiehtoo, on että Late löi tällä kaudella paljon vaakamailalla saumoista vaihtoa. Lisäksi aseena on tarvittaessa palojen kannalta turvallisempi vaihtoehto pystäri, kohtalaisen hyvät pienet ja mikäli haluaa ottaa riskiä, Late peittää läpäriyritykset aivan viimeiseen asti ja kääntää ranteella. Kärkipelaajaksi Vierimaalla on kuitenkin kohtalaisen leveä lyöntiarsenaali ja teknisesti hyvä suoritus, vaikkei mikään voimarunttaaja olekaan. Joka tapauksessa voisi luottaa, että kaksikosta vähintään toinen pääsee kentälle. Mutta kuten todettua, positiivinen ongelma tämä liika nopeus joukkueessa.
Ja vaikka kaksikosta kumpikin menisi ykköskärkeen, en pidä minään ongelmana, että kakkoskärkeen on tarvittaessa Hokkanen, mahdollisesti Hämäläinen (jota voi tietyissä tilanteissa käyttää jo ennen Hokkastakin) ja lähes väistämättä joku joukosta Patova, Vartama tai Kauppinen, jonka uskon ottavan viimeisen pelaavan yhdeksikön paikan ennen Kettusta.
Jos Late ei ole paras vaihtoehto kakkoseksi, se muuttaa asiaa. Mitään pakkomiellettä minulla ei ole tunkea Latea kakkoseksi, vaan mun puolesta voi olla vaikka numerolla yhdeksän piilokärkenä, jos se todetaan toimivimmaksi ratkaisuksi.
1. Rouhiainen
2. Vierimaa
3. Vartama
4. Nikkanen
5. Huusko
6. Kauppinen
7. Hokkanen
8. Patova
9. Wahl
Tuossakin skenaariossa kakkoskärki on kovempi kuin monella muulla kilpailijalla.