Mulla menee kyllä taas niin ohi tuo pelinjohdon touhuilu. Kakkoskärjellä koitettiin pelata, mutta eipä toiminut tänään alkuunkaan, Vierimaa-Patova -akseli sai tänään järjestettyä yhden kakkostilanteen. Sitten tulee toisen jakson kolmannen tasoittava ulkovuoro ja Tahko tekee teknisen palon Vierimaasta, että pääsee aloittamaan kakkoskärjellä. Ei sinänsä mikään ultratyperä ratkaisu, mutta en ikimaailmassa olisi tuossa kohtaa lähtenyt rakentamaan sitä voittoa kakkoskärki edellä. Lehto&Rantanen niin teki ja vähemmän yllättäen siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Neljännen tasoittavalle siis Nikkanen jokeriksi, Wahl neloseksi ja hyökkäys kakkoskärjestä.
En tykkää kritisoida ilman vaihtoehtoista mahdollisuutta, joten tarjoillaan sellainen tässä:
Aloitetaan siitä, että edellisellä vuorolla olisi pelannut Vierimaan yli, että olisi lähtenyt lyönnit numerosta seitsemän. Tässä skenaariossa Nikkanen olisi tullut jokeriksi, Wahl numerolle neljä. Toisena vaihtona Vierimaa jokeriksi ja Haukka numerolle kuusi. Kakkoskärki seiskasta eteenpäin yli ja hyökkäämään olisi päässyt palottomasti seuraavalla ryhmällä:
1. Rouhiainen
2. Hokkanen
3. Vartama
4. Wahl
5. Huusko
6. Haukka
J. Korhonen
J. Nikkanen
J. Vierimaa
Jokeriosastolla olisi ollut mihin tahansa tilanteeseen vaihtoehto, olkoot Hokkasella, Vartamalla ja kumppaneilla miten paska päivä tahansa, todennäköisyys onnistumiselle on moninkertainen verrattuna Patovaan ja Kettuseen. Tuossa tilanteessa, missä nyt lähdettiin pelaamaan neljännen tasoittavaa, Vierimaan ja Patovan onnistumisen hetkelläkin olisi ollut pakko käyttää Nikkanen jo tuohon vaihtoon. Sen jälkeen sitten ainoa vaihtoehto olisi ollut koittaa Korhosella kotiin kahdesti, koska Kettuseen (tai edes Haukkaan) ei tuossa tilanteessa, kun voitosta pelataan, kukaan luottaa. Haukka olisi ollut kutosena vielä takaportti, mutta se jäi nyt käyttämättä, kun piti ottaa se tekninen palo kolmanteen vuoroon.
Sekuntiakaan en ole pidellyt (Superpesisjoukkueen) laikkoja käsissä, mutta sen verran olen urheilussa ja työelämässä nähnyt, että kovimmassa paikassa pitää laittaa aina kovimmat tyypit tuleen parhailla mahdollisilla lähtökohdilla.