Supervuoro Verkkolehti »

HP (Haminan Palloilijat) 2022

Eikö kellään oo koskaan tullu mieleen että vika vois johtua joukkueestakin eikä aina vaan siitä yhdestä yksilöstä. En väitä että eikö taustalla voisi olla jotain aikaisempia asioita mitä on täällä lueteltu mutta tuntuu näitä lueskellessa siltä että ei täällä ole ihmisellä muuta mielipidettä kun että joukkue on aina oikeassa ja tietyt yksilöt kuten Tytti tässä tilanteessa niin väärässä.

En tiedä onko kyseessä oikeassa tai väärässä olemisesta. Joukkueurheiluseurat ovat yleensä rakenteeltaan hierarkisia ja roolitettuja. Pesäpallossa tyypillisesti pelinjohtaja päättää ja vastaa lopulta peluutuksesta. Se muten päätöksenteko sitten joukkueen sisällä menee vaihtelee varmasti paljon. Toiset pelinjohtajat ovat osallistavampia kuin toiset. Toiseen joukkueeseen sopii hierarkinen johtaminen ja toiseen osallistava mutta aika harvassa taitaa olla joukkueet jossa päätöksä tekee yksittäinen pelaaja.

HP on miesten puolella viime vuosina ulkoa tarkastellen aika herkästi vaihtanut pelinjohtajaa, vaikkakin olen kyllä ainakin yhdestä vaihdosta ollut samaa mieltä.

Naisten puolella pelinjohtaja on sitävastoin pysynyt ja menestyskin on ollut nousujohteista, mutta varmasti se olisi voinut olla parempaakin ja onhan joukkueesta lähtenyt ns. omia kasvatteja muualle pelaaman syystä tai toisesta joten tuskin se pelkkää harmoniaa on naisten puolella. Kuitenkin lohkon kärkipaikka joten ainakin teoriassa kilpaurheilullisesti menee hyvin.

MRO

Se kypärän heittely, välinpitämätön kehonkieli ja luovuttaminen etenemistilanteessa oli ainakin semmoisia "ei joukkuetta auttavia" juttuja siinä Bertlingin paluuottelussa. Hänestä välittyi katsomoon sellainen fiilis, että täysillä pelaaminen joukkueelle ei jostain syystä nappaa, ja veti aika puolivaloilla. Ei joukkueella, joka kilpailee sarjanoususta ole oikein varaa siihen, että yksikään pelaaja toimii noin.

Tuon ottelun jälkeenhän hän paransi otteitaan ihan selvästi, ja olikohan jopa heti seuraavassa matsissa, kun homma toimi taas oikein hyvin.

Viimeksi muokattu:
Olihan siinä pelejä joissa selvästi kulki huonommin ja toisissa huomattavasti paremmin mutta itse olen jotenki laittanut silmälle sitä että ennen sitä pientä loukkaantumista alkukaudesta pelit oli kulkenu hyvin ja yleinen positiivisuuskin näkyi kentän ulkopuolelle paremmin mutta tämän tauon aikana oli joitain käynnyt että johtuuko se sitten itse pelaajasta vai koko joukkueesta niin eihän sitä spekulointia kukaan voi ruveta pois sulkemaan että mitä siellä kentän ulkopuolella tapahtuu. Onko joukkueessa oikeasti ollut niin hyvä joukkehenki mitä väitetään ja miltä se näyttää kentällä vai onko siellä tapahtunut jonkinlaista syrjintää ja eikö asioita ole selitetty tarpeeksi hyvin pelinjohdon puolelta uusista hankinnoista ja muista uutuuksista mitä esim Bertlingin tauon aikana on tehty. En tiedä mutta tuntuu että ei tämä kaikki voi ihan tulla pelkästään pelaajan puolelta joka on superissakin jo päässyt pelaamaan ja siellä pärjäsi hyvin ennekun joutui loukkaantumisen uhriksi ja siksi luultavimmin joutui ulos ulkopeli paikaltaan. Itse tykkään ottaa asioista selvää jotenkin ennekuin rupean tänne mitään kirjoittelemaan sillä uskon että Tytti sekä muut pelaajat näitä varmasti lukee ja kun itse tietävät kerta mikä tilanne on oikeasti nii ihmettelvät varmasti että mitä ihmiset oikein kehtaa tänne vaan anonyymisti kirjoittaa. Joka ikinen pelaaja on varmasti yrittäny parhaansa kentällä ja reeneissä mutta jos homma ei toimi kentän ulkopuolella ja kopissa se aivan varmasti vaikuttaa eri pelaajiin eri tavalla.

Onko joku sanonut, että joukkueessa on hyvä henki? Toivottavasti en minä ainakaan. Ei ole mitään näkyvyyttä moiseen, ainoastaan muutamissa peleissä Vallikentällä katsojana käyneenä ja muutamamia Ruudusta nähtyjä suorituksia.

Ja se mitä Vallikentällä näin oli melko isoa keskisormen näyttöä muulle joukkueelle, jos tarkoitus oli vahvistaa joukkuehenkeä niin toivottavasti toimi. Jos se oli yksittäinen peli niin hyvä, mutta hyväksyttävää moinen ei kyllä joukkueurheilussa ole. Sen verta on tullut oltu kaikissa rooleissa joukkuepallopeleissä, että sanoisi, että harvoin moinen toimii.

Jos joukkueessa tapahtuu syrjintää ja omaehtoinen sivuun jääminen johtuu siitä niin se on vakava asia ja se kyllä kannattaa ja pitää nostaa seurassa esiin. Siinä tulee samalla punnittua onko HP:n organisaatio aidosti niin hyvä kun sitä kerran sanotaan superikelpoiseksi.

Superissa pelaaminen superista pudonneesta joukkueessa ja ykköstä pelaaminen nousua tavoittelevassa joukkueessa on aika lailla saman kolikon kahta puolta. Seura on hankkinut loukkaantuneen pelaajan tilalle koko lailla saman määrän superia ulkona samassa roolissa pelanneen pelaajan joka on nyt ollut sisäpelitehoiltaan melko lailla yhtä tehokas numeroina kuin loukkaantunut pelaaja vaikka sisäpelirooli onkin erilainen. Nyt on ilmeisesti vielä saatu loppukauden laina.

Jos haluaa pelata superia niin kannattaisi katsoa mitä kaikkea voi itse tehdä nyt sen eteen että joukkue nousisi superiin. Laina loppuu kauden jälkeen joten kopparin tontti on auki. Mun rooli näissä talkoissa on maksava katsoja.

Jos minun kanssa haluaa keskustella asiasta nimellä niin yksityisviestiä voi laittaa. Lupaan vastata tällaisessa asiassa omalla nimelläni omalla nimellä tuleviin viesteihin.

Olihan siinä pelejä joissa selvästi kulki huonommin ja toisissa huomattavasti paremmin mutta itse olen jotenki laittanut silmälle sitä että ennen sitä pientä loukkaantumista alkukaudesta pelit oli kulkenu hyvin ja yleinen positiivisuuskin näkyi kentän ulkopuolelle paremmin mutta tämän tauon aikana oli joitain käynnyt että johtuuko se sitten itse pelaajasta vai koko joukkueesta niin eihän sitä spekulointia kukaan voi ruveta pois sulkemaan että mitä siellä kentän ulkopuolella tapahtuu. Onko joukkueessa oikeasti ollut niin hyvä joukkehenki mitä väitetään ja miltä se näyttää kentällä vai onko siellä tapahtunut jonkinlaista syrjintää ja eikö asioita ole selitetty tarpeeksi hyvin pelinjohdon puolelta uusista hankinnoista ja muista uutuuksista mitä esim Bertlingin tauon aikana on tehty. En tiedä mutta tuntuu että ei tämä kaikki voi ihan tulla pelkästään pelaajan puolelta joka on superissakin jo päässyt pelaamaan ja siellä pärjäsi hyvin ennekun joutui loukkaantumisen uhriksi ja siksi luultavimmin joutui ulos ulkopeli paikaltaan. Itse tykkään ottaa asioista selvää jotenkin ennekuin rupean tänne mitään kirjoittelemaan sillä uskon että Tytti sekä muut pelaajat näitä varmasti lukee ja kun itse tietävät kerta mikä tilanne on oikeasti nii ihmettelvät varmasti että mitä ihmiset oikein kehtaa tänne vaan anonyymisti kirjoittaa. Joka ikinen pelaaja on varmasti yrittäny parhaansa kentällä ja reeneissä mutta jos homma ei toimi kentän ulkopuolella ja kopissa se aivan varmasti vaikuttaa eri pelaajiin eri tavalla.
Mielestäni Bertling on B-ikäinen, mutta ei ole pelannut kuin yhden B-tyttöjen pelin hallipelit mukaan lukien. Mikähän tähän on syynä? Eikö ole ollut kiinnostusta/halua pelata B-tyttöjen pelejä vai mikä on syynä. Edustuksen muut B-ikäiset pelaajat pelaavat kyllä molempia sarjoja, joten liiallisesta pelikuormasta ei ole kyse.
Muiden edustuksen pelaajien sosiaalisen median päivityksiä ja pelejä seuratessani olen aistinut ja ymmärtänyt, että joukkueessa on hyvä meininki. Väitätkö tosissasi, että koko joukkue olisi yhtä pelaajaa vastaan syrjien tätä? Valitettavasti kilpaurheiluun kuuluu, että parhaat pelaavat ja joukkueen kokoonpano tehdään parhaaksi mahdolliseksi. Bertlingin isoin vahvuus on sisäpeli ja eteneminen, kopparina keskitasoa, hieman arkaa, mikä toki olisi voinut kehittyä. Bertlingillä olisi ollut iso rooli joukkueessa varmasti, vaikea uskoa, että joukkue häntä ulos olisi heittänyt. Jos jokainen pelaaja alkaisi kiukuttelemaan jokerin roolista, voitaisiin pelata yhdeksällä pelaajalla. Mielestäni jokerin rooli on todella tärkeä ja arvokas rooli, eikä vähennä joukkueeseen kuuluvuutta ollenkaan.
Viime kaudella Superpesistä pelatessaan Bertling pelasi alkukauden, loppukaudesta aluksi jokerina ja sitten ei enää ollenkaan. Onkohan sama syy, että ei kiinnostanut pelata vai loukkaantuminen, sitä en tiedä itse.
Kilpaurheiluun kuuluu myös se, että joskus kauden aikana pelaajia tulee lisää ja mielestäni Juntunen on pelannut hienosti pelit, jotka olen seurannut.

Haminassa naispesäpallolla menee vahvasti ja tulevaisuudessakin tulee menemään, jokainen seuran tyttöjoukkue otti valtakunnallisilla leireillä kilpasarjasta mitalin, viimeisempänä tänään C-tyttöjen suomenmestaruus. En muista aikaa, jolloin Haminalla olisi junioripesäpallossa mennyt näin hyvin jokaisessa ikäluokassa.

• Tykkää
Reaktiot: MRO
Haminassa naispesäpallolla menee vahvasti ja tulevaisuudessakin tulee menemään, jokainen seuran tyttöjoukkue otti valtakunnallisilla leireillä kilpasarjasta mitalin, viimeisempänä tänään C-tyttöjen suomenmestaruus. En muista aikaa, jolloin Haminalla olisi junioripesäpallossa mennyt näin hyvin jokaisessa ikäluokassa.
Toivotetaan HP ensi kaudeksi naisten superiin pisteautomaatiksi ajautuneen Roihuttarien tilalle.

Ikävää että Roihu on kauden mittaan hyytynyt lennossaan. En kuitenkaan toivoisi Roihun putoamista, sillä se tosiasiassa pitää yllä pientä oljenkortta pesiksen nosteesta pääkaupunkiseudulla.

Mutta jos valinta on Roihun ja HP:n välillä, niin siinä tapauksessa ilman muuta HP!

Roihu ei ole vielä pudonnut eikä HP noussut. On iso homma vielä päästä edes pelaamaan noususta.

Ikävää että Roihu on kauden mittaan hyytynyt lennossaan. En kuitenkaan toivoisi Roihun putoamista, sillä se tosiasiassa pitää yllä pientä oljenkortta pesiksen nosteesta pääkaupunkiseudulla.

Mutta jos valinta on Roihun ja HP:n välillä, niin siinä tapauksessa ilman muuta HP!
Toki kaikki toivoisivat Roihuttarien säilyvän. Peleissä on hyvä tunnelma ja kiva käydä. Mutta minkäs teet jos joukkue ei vaan ole tarpeeksi hyvä superiin.

Niinpä! Mutta kentän ja otteluiden kautta näiden päätöksien pitää mennä eikä takahuoneitten sikariseurapiirien...
Sellaista peliä, jossa Roihuttaret ja HP pelaisivat vastakkain superin paikasta, ei vaan nykysäännöillä taida tulla. Roihuttarien pitäisi ensin voittaa karsintaotteluissa Pöytyä. Pöytyä on viime aikoina pelannut niin hyvin, että en antaisi Roihuttarille kovin alhaista kerrointa.

Siinä mielessä Roihuttarien putoaminen olisi sääli, että Roihuvuoressa on käynyt hyvin yleisöä. Kassaan on varmasti kilissyt sen verran lipputuloja, että ensi kaudeksi voisi olla mahdollista parantaa joukkuetta.

Sellaista peliä, jossa Roihuttaret ja HP pelaisivat vastakkain superin paikasta, ei vaan nykysäännöillä taida tulla.
En tarkoittanutkaan, että Roihun ja HP:n Superissa pysyminen/sinne pääsy tapahtuisi saman valoristeyksen kautta. Mutta menivätpä reitit miten hyvänsä; jos Roihusta nyt ei mitenkään ole Superissa jatkajaksi, niin toivottavasti HP olisi siinä nousuhississä.

En tarkoittanutkaan, että Roihun ja HP:n Superissa pysyminen/sinne pääsy tapahtuisi saman valoristeyksen kautta. Mutta menivätpä reitit miten hyvänsä; jos Roihusta nyt ei mitenkään ole Superissa jatkajaksi, niin toivottavasti HP olisi siinä nousuhississä.
Oma veikkaus on, että ykkönen pitää voittaa jos haluaa superiin. Pöytyä on Minttu Reunasineen niin kova, että antaa ykkösen kakkoselle karsinnassa kylmää kyytiä.

Olen nähnyt yhden KPK:n pelin. Sen perusteella pidän HP:ta ykkösen ennakkosuosikkina.

MRO

Aikamoinen ohipeli sattui HP:lle tähän kohtaan. Ulkopeli totutun hyvää, ja paikoista tehdään palot aika kliinisellä varmuudella. Mutta sisäpeli oli aivan täydessä takalukossa. 3-tilanteita oli yhteensä 9, niin se kertoo pelinkuvan aika hyvin.

Toivottavasti oli vain ohipeli. Positiiviseksi asiaksi voi toki lukea sen, että hyvinkin mahdollinen puolivälierien vastustaja kaatui näinkin kehnolla sisäpelillä.

Majuttaret/Mailajuniorit antoivat kyllä HP:n sisäpelille apuja huolimattomalla linjapelaamisellaan. Heiton saaminen oli tiukassa kun palloa ei saatu räpylästä kunnolla käteen. HP oli sisällä heikko ja ulkopelissäkään oli kotipesässä haastavaa. Onneksi vieraiden sisäpeli kotiutusten ja kakkostaipaleen suhteen oli vielä heikompaa kuin meillä.

En tiedä ketkä joukkueesta olivat vielä toipilaita ja selvittääkö se jotain mutta huomenna tekemisen pitää parantua koska tänäänkin kolme pinnaa oli vähän säkästä kiinni.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.