Kun sanoin juu ei tarvitse eikä pidä, niin tarkoitin myös Koplaa. KPL ei todellakaan ole viime vuosina kasvattanut nuoria pelaajia edustuksessaan ellei V Luomaa (ei vielä "valmis") sellaiseksi lasketa puhumattakaan muualta Koplan B- junioreihin tulleita kuten Hyötyläistä ja Nurmiota, jotka "kasvettuaan" lähtivätkin muualle parempiin rooleihin. Nyt kasvatetaan kait Löppöstä, vähän ikinä pelannutta ja jo varttuneempaa Pesua sekä Tuhkasta ja Paanasta, jos kasvattamiseksi lasketaan edustuksen ringissä oloa ja satunnaisia ykkösen pelejä A-junioreiden ohella. No, tätä aihetta on kaluttu jo aiemmin ja silloin on todettu, ettei mitalipeleihin ja jopa mestaruuteen tähtäävä voi kauhea montaa nuorta lupausta siinä sivussa kasvattaa. Olen ihan itse olettanut kun en tiedä, että KPL "kasvattaa" juniorimyllystä ulos kasvavia pelaajia ohjaamalla heitä muihin seuroihin SoJyn tapaan toivoen, että osa heistä on joskus tulevaisuudessa mahdollisesti jälleen Koplassa. Se on siis osa Koplan kasvatusmetodia. Mitenkähän J Luoma kasvaa, jos ei pelaa Mansen ykkösessä eikä Koplan junnuissa? Kun Kouvolaankaan ei helposti tule muualta valmiita pelimiehiä, koska opiskelupaikkoja ei juurikaan ole, ovat entiset omat potentiaalisin ryhmä houkutella tarvittavia pelaajia. Uskon, että jossain vaiheessa tätä tullaan näkemään. Jos Hämäläinen ei pelaa ykköstä vähintään puolta kautta, niin joku Ikaalinen siinä sivussa olisi ollut ihan sama KPL:n suomariporukkaan verrattuna HP:sta puhumattakaan. En tiedä harmittaako Hämäläistä itseään, jos ei Manseen mahdu,mutta minua harmittaa ihan vain periaatteen puolesta: yllättävä takapakki nuoren pelaajan uran osalta ei ole koskaan toivottava. Jos ja kun Manse nousee ja Hämäläinen ei ole mahtunut vakio kokoonpanoon, niin voisi olettaa, ettei hän enää seuraavalla kaudella ole Mansessa ja ottajia ainakin ykkösen seuroista riittää.