Kysehän on nimenomaan siitä, että markkinoidaan lajia jotenkin erikoisella kulmalla. Sen ymmärsi vielä pari ensimmäistä järjestelykertaa, ja silloin mediakin tästä tempauksesta normaalia enemmän innostui. Saatiin näkyvyyttä. Nyt alkaa olla markkinoinnin näkökulmasta eväät varmaan jo pikkuhiljaa syöty, ei herätä enää samalla lailla intoa oikein kenessäkään, tuntuu. Onhan maailmantilannekin tietysti muuttunut ja rahahommat sen myötä.
En olisi keneltäkään kieltämässä ulkomaanleiritystä, jos tuntuu että tarvetta sellaiselle on, ja etenkin jos kassa kestää. Silloinhan se on seurojen oma asia.
Se, mitä olen tässä hommassa alusta asti sanonut, että pelien pitäisi olla näytösotteluita. Kun otetaan sarjapisteet mukaan, silloin pitää pelikentillä olla standardit, ei pelkästään niin että mitat ovat oikein ja vehnäjauhot on maassa oikeassa kohtaa, vaan että kentän pinnoite ei ole jalkapallosta tuttua kumirouhetta, vaan pesäpallolle tehtyä hiekkatekonurmea.
Tämä pätee yhtä lailla, pelattiin sitten Helsingissä HJK:n areenalla,siellä joidenkin unelmoimassa Olympiastadionissa, tai ulkomailla. Pelen olosuhdevariantit pitää saada mahdollisimman lähelle toisiaan koko kilpailukauden aikana. Eikä sitä hiekkatekonurmivaadetta ylemmille sarjatasoille ole tyhjästä keksitty.
Keihäsmatkat on tehnyt konkurssin jo seitkytluvun puolivälissä. Kyseenalaistan sitä, tarvitseeko sen perintöä tällä tavoin muistella ja jäljitellä.