Supervuoro Verkkolehti »

Yleisurheilu

Viestejä
746
Ravit lienee jokseenkin ainoa jossa toimitaan noin. Yleisurheilun tavalla menetellään myös uinnissa, ammunnassa, jousiammunnassa ja painonnostossa. Vasalan ja Rinteen vertailu kertoo lähinnä siitä että 50 vuoden aikana 1500 metrin juoksun taso on kansainvälisesi noussut, Suomessa taantunut ja vasta nyt löytyi juoksija joka onnistuu juoksemaan matkan nopeammin kuin Vasala parhaimmillaan.

Minä en seuraa raveja. Joskus olen "puolella korvalla" kuunnellut jotakin selostusta ja ihmetellyt siinä kerrottuja tuloksia. Tyypillinen voittoaika on jotakin 12,1 vai oliko 16,1 ja olen ihmetellyt että mitä se tarkoittaa? Hevoset juoksee aika pitkän matkan, käsittääkseni täyden ratakierroksen ellei pidemmänkin niin miten aika voi olla 16,1?
Joo, toi hämmens minuakin joskus sillon ku höyrähdin raviurheilun pariin... Kaverin isäl oli omia hevosia, ja ne hömpötti mut sitte mukaan raveihin. Tässä sitä ollaan, osapuilleen 25 vuotta myöhemmin... 😁

Mutta joo, lyhyesti noi on hevosurheilus kilometriaikoja. Ja sitte siitä on jostain syystä (älä kysy) otettu ykkönen edestä pois. Eli esim. tänää Kaustisilla juoksevan Esmeralda Bayn enkat on 13.2 aly ja 15.5ke.

Siis 1 min 13,2 sek on km-aika. Aly = Autolähtö, Lyhytmatka, eli 1600 m.
Ke taas on keskipitkämatka 2100m, ja kun A puuttuu edest, se on volttilähtö. Selkeetä, eikö? 😊

Nopeimmat ajat on semmosta 8.jotain aly.
Vaiks Hierro Bokolla tai No limit Royaltylla... Siispä voi päätel, nottei Esmeralda ole ihan ennätyshevoinen, vaikka tänään lähdössään jopa lappuhevoinen... Eli pelattava.

Toivottavasti sait jottai kiinni? Selitin ehkä huonosti... 🙂

Ja tyypilinen voittoaika on Kaustisen iltaraveis just jottai 13 - 15, riippuen kelistä yms. Lämminverinen juoksee usein nopeemmin kuin Suomen hevonen/kylmäverinen. Toki nämä Evartit ja Retut hätyyttelee enkoillaan hitaimpia lämppäreitä... 🙂

Evartilla on SE aika, 18.4 aly, eli osapuillee 10 sekkaa hitaampi kuin ennätyslämppäri.
 
Viimeksi muokattu:
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös