Mihin perustuu odotusarvo runkosarjan kolmas ja välierien jälkeen vähintään neljäs? Kaikissa ennakkoarvioissa, mm. pelinjohtajien rankingissa, sarjakauden kynnyksellä vedon "odotusarvo" oli 5.-6. sija. Luulisi pelinjohtajien olevan ennakkoarvioissaan todellisia asiantuntijoita.
Vimpelin nuori ja kehittyvä joukkue on jo nyt ylittänyt odotusarvot ja siinä pelinjohtajalla on todennäköisesti keskeinen rooli. Siksi ainakin Hylkilän "suolaamisessa" olisi hyvä pitää jonkinlainen tauko ja antaa joukkueelle ja sen pelinjohtajalle työrauha edes pudotuspelien ajaksi.
"Kultavasaran" toivon esittävän nimen tai nimiä pelinjohtajaksi, jos Hylkilä ei jatka tai häntä ei valita jatkoon Vimpelin viuhkassa. Vapaana olevia huippupelinjohtajia ei taida tällä hetkellä kovin paljon löytyä. Iivarinen lienee vielä vapaana jos ei jatka Mansessa, M. Vainionpäällä taitaa olla sopimus Kossuun, J. Lehtimäki ei toiminut pelinjohtajana tällä kaudella. Löytyykö esim. Vimpeli-Halsua-Veteli akselilta korvaajaa Hylkilälle?
Mietippä nyt hetki rauhassa ja kerro sitten, millä jo pudonneella joukkueella on oikeasti laadukkaampi pelaajamateriaali kuin Vedolla.
Vedolla oli kuitenkin jo ennakoissa kaksi sellaista pelaajaa, jotka voisivat olla jopa varteen otettavia vuoden pesäpalloilijoita. Siis niitä pelaajia, jotka loppupeleissä mahdollistavat joukkueen pelaamisen absoluuttisella huipulla. Yliarvostettu Pattijoki oli sen sijaan sama joukkue kuin 2019 lisättynä Haapakoskella, 38v. Siis hyvin lähellä joukkueen keski-ikää. Haapakoski oli kuitenkin Vedossa hajalla viimeiset kolme kautta juuri silloin, kun mitaleista piti alkaa pelaamaan. Viime vuonnakin vartioi puhtaasti pelkkää kakkospesää. Lyönti tai heitto pari metriä sivulle ja pallo oli ties missä. Kuten joskus aiemmin kirjoitin, Haapakoski oli Vedolle jäätävän kova hankinta reilu kymmenen vuotta sitten. Oli tuolloin urheilija parhaassa iässään.
Ja mitä tuohon lukkarihommaan tulee. Heimosen taktisuus >< Pertun fysiikka.
Mutta mutta. Minä ainakin olen alusta asti sanonut, että Veto pelaa välierissä. Voit lukea kirjoittamaani sisältöä viime syksyltä. Saatoin jopa mainita, että nuorentuminen voi olla joukkueelle eduksi.
No ehkäpä minulla on sitten vain kovempi luotto joukkueen peruspelaamiseen. Ja kyllä, olen lähdössä lauantaina Sotkamoon ja siitä lähdetään, että sarja hoidetaan kotiin.