kontiola
Näitähän olisi. Mutta aloitan nyt yhdellä: mitä on prosenttipeli? Oliko Joman peli Kouvolassa just sitä?
Ei ihan näin. Pikemminkin päinvastoin. Prosenttipeli tarkoittaa mm. seuraavaa:Prosenttipeliä on mielestäni se, että tehdään normaalista ja perinteisestä pesäpallopelin kulusta poikkeavia ratkaisuja sen takia, että ne nostavat juoksujen syntymisen ja voittamisen todennäköisyyttä.
Yksi simppeli esimerkki on juoksujen turvaaminen. Kahdella palolla ajolähdössä muut etenijät jäävät pesilleen. Sehän lähtökohtaisesti on hölmöä, koska se johtaa varmaan paloon ja vuoron päättymiseen. Kuitenkin todennäköisyys sen yhden juoksun tulemiselle vs. että tilanne jatkuisi ja tulisi useita juoksuja, niin kannattaa mieluummin varmistaa, että muilta pesiltä ei saa paloja otettua.
Vähän monimutkaisempi taas naisissa Mansen esittämä kolmannella lyönnillä tahallisen laittoman lyöminen, kun Virpi Hukka on kolmosella. Todennäköisyys juoksun syntymiselle yhdellä lyönnillä ja sen jälkeen selvästi heikompi etenijä vs. yhden palon antaminen ja tilanteen jatkuminen missä seuraavalla lyöjällä on kaikki kolme lyöntiä käytössä.
Yksittäisten tilanteiden lisäksi tämä voi vaikuttaa pelitaktiikoihin laajemminkin. Joku joukkue voisi esim. Saarikentällä todeta, että yritetään ensisijaisesti joka kerta takatilanteissa lyödä pallo jokeen vs. normaaleja kotiutuksia kumuroilla, välilyönneillä jne. Tulee todennäköisesti enemmän 0 juoksun lopputulemia, mutta silloin kun osuu niin tulee "jättipotti" ja kolme kerralla.
Vähän monimutkaisempi taas naisissa Mansen esittämä kolmannella lyönnillä tahallisen laittoman lyöminen, kun Virpi Hukka on kolmosella. Todennäköisyys juoksun syntymiselle yhdellä lyönnillä ja sen jälkeen selvästi heikompi etenijä vs. yhden palon antaminen ja tilanteen jatkuminen missä seuraavalla lyöjällä on kaikki kolme lyöntiä käytössä.
Minä en ole kyllä koskaan ymmärtänyt sitä edes etäisesti noin.Ei ihan näin. Pikemminkin päinvastoin. Prosenttipeli tarkoittaa mm. seuraavaa:
Laitetaan lyöntijärjestys sen mukaan, että jokaiselle numerolle tulee pelaaja, jolla on suurimmat onnistumisprosentit ko. numeroilla. Esim. kärjessä pelaa se, joka menee parhaiten kentälle ja tuo eniten juoksuja. Ykköstilannetta purkaa se, jolla vaihtolyöntiprosentti on siinä korkein jne. Edelleen prosenttipeliin kuuluu, että lyödään niitä omia lyöntejä, jotka todennäköisimmin onnistuvat. Siihen ei nimenomaan kuulu, että pelataan yllätyksellisesti. Yleensä selvästi parempi joukkue voittaa pelaamalla prosenttipeliä ja huonomman mahdollisuus piilee yllätyksellisyydessä. Yllätyksellinen peli, kun se ei toimi, näyttää hölmöltä katsojista, kun joukkue näyttää tekevän jrärjestään vain huonoja ratkaisuja.
Mutta kun minun mielestäni sinä olet minun kanssani 100% samaa mieltä! 😂 Esimerkitkin ovat ihan samankaltaisia kuin minulla.Itse olen aina ajatellut prosenttipeliä tiedostavan onnistumismahdollisuuksien maksimoinnin pelitavaksi. Eli olen @Tilastoniilo :n (tervetuloa takaisin kirjoittamaan) kanssa samoilla linjoilla.
Mihin kategoriaan menee sitten se, että sunnuntaina Kouvolassa Joman pelaajat kopittivat kolmannella lähestulkoon aina? Varmaa, mutta liian tuloksetonta virheiden välttämistä, mutta onko sillä joku nimi? Sekin näytti näin amatööristä välillä hölmöltä.
Hyvä lähtökohta, kun puhutaan prosenttipelistä.No minä olen tuonkin kommentin kanssa n. 100% samaa mieltä.
Hyvä lähtökohta, kun puhutaan prosenttipelistä.
Mistähän tämä muuten ikinä ilmaantui tällainen käsite? ei kai Eko Pitkäsen pelinjohtotapa ole syypää?
Tosin todennäköisyyksien tietäjä (todennäköisesti) eli @jussizz mainits tällä foorumilla asian ensimmäisen kerran 2013
Noo, kotijoukkueen.Laitetaampa vielä tyhmempi kysymys: Jos tulee kova lyönti mikä menee tavalla tai toisella yli laitojen ja osuu esim. autoon (kentän ulkopuolella) niin kumman vakuutuksesta menee?
Poikkeavien ratkaisujen onnistumistodennäköisyys on yleensä pieni ja siksi niitä pääosin vältetään. Ne eivät siis kuulu lähtökohtaisesti prosenttipeliin. Siksi niihin liittyy myös yllätysmomentti. Ennalta selvästi parempi joukkue yleensä voittaa, jos pelaa prosenttipeliä koko joukkueella ja onnistuu aiempien prosenttien mukaisesti joukkueena, mikä on todennäköisintä. Jos etukäteen selvästi heikompi joukkue pelaa myös prosenttipeliä, se voittaa vain, jos ennakkosuosikki ei edes joukkueena pääse itselleen tyypillisiin prosentteihin onnistumisissa tai että altavastaava joukkue selvästi ylittää omat keskimääräiset suorituksensa.Prosenttipeliä on mielestäni se, että tehdään normaalista ja perinteisestä pesäpallopelin kulusta poikkeavia ratkaisuja sen takia, että ne nostavat juoksujen syntymisen ja voittamisen todennäköisyyttä.
Laitetaampa vielä tyhmempi kysymys: Jos tulee kova lyönti mikä menee tavalla tai toisella yli laitojen ja osuu esim. autoon (kentän ulkopuolella) niin kumman vakuutuksesta menee?