Muistaakseni hiilimurskallakin jossakin pelattiin. Paikkakuntaa en vain muista varmasti. Olisiko ollut Kiteellä?Pelattiinko jossain hiilimurskalla? Itse muistan nähdeeni vain kivituhka ja tiilimurskakenttiä. Mutta varsinainen kommentti alustaan liityen on, että hiekkatekonurmio sallii paljon agressiivisemman ulkopelin koska virhepomppu tulee erittäin vähän verrattuna vanhoihin alustoihin.
Itse luulen juoksumääriin syiksi
- etenijät ovat keskimäärin nopeampia ja heillä on keskimäärin parmpi nopeuskestävyys
- nykymailoilla lyönnit kovempia saumoja ratkotaan enemmin
- kenttä on nykyään pidempi. Takarajaa siirrettiin 1975 (?) kentän kokonaispituudeksi tuli kotipesästä takarajalle 96 metriä (tms) kun vanha oli hmm 91 metriä?
Etenijöiden listassa eivät olleet aivan kaikki 7 juoksua tuoneet. 7 juoksun otteluita on lisäksi ainakin Sami Haapakoskella (3 kertaa), Lauri Vierimaalla, Niko Korhosella ja yllätyksenä Marko Pelkosella. Ja lyöjiin voi lisätä ainakin Jukka Latvalan 3+9 vuodelta 2003 ja samasta pelistä 17 kärkilyöntiä. 17 kärkilyöntiä löytyi vielä Jari Tyynelältäkin.
Kenttää pidennettiin vuonna 1954 86 metristä 91 metriin ja pidennys 94 metriin tehtiin 1975. Nykyisin kenttä on 96 metrinen.
Hyvinkäällä pelattiin 80-luvulla yksi peli (30.5.1982) 96,4 metrin kentällä. Vierasjoukkue KaMan kopparit arvelivat jo alkupelistä (olikohan takarajakumura yllättänyt) kentän olevan ylipitkä ja pelin jälkeen tehdyssä mittauksessa asia varmistui. KaMan tekemä protesti ei kuitenkaan mennyt läpi ja Tahkon voitto 18-3 jäi voimaan. Olisiko tuo ollut kaikkien aikojen pisin käytetty pelikenttä pääsarjan pelissä?