Itse olen otteluiden keston vakioimisen kannattaja, mutta tiedostan, että siinä on erittäin suuria ongelmia.
Ei siinä tarvitse olla suuria ongelmia. Itse asiassa tämä päätös on ainoa ottelua lähtökohtaisesti lyhentävä ratkaisu, jossa ei tarvitse tehdä itse sääntöihin tai lajin luonteeseen muutoksia. Sen takia se voidaan ottaa käyttöön heti, eikä sitä tarvitse enempää testata.
Varsinkin jos tuolla Pesäpallojuttujen puolella on seurannut noita keskusteluja, niin siellä ehdotetaan saman saavuttamiseksi välillä ties mitä, sen tasoista juttua että seitsemännessä vuoroparissa vain joka toinen numero saa lyödä, mutta vain jos peli on parittoman viikon tiistai-iltana. Paloja ei silloin lasketa. Ihan oikeasti pää räjähtää välillä näiden kanssa, kun miettii miten nuo tuon tason jutut voitaisiin sääntötekstiin kirjata, saati että kirjuri naputtaisi tuota dataa reaaliajassa koneelle.
Jalkapallossakin usein jatkoaika (sori, jatko-ottelu) menee kuitenkin niiden rankkarien odotteluksi, ja kyllä samaa voi monesti sanoa myös supervuorosta, ainakin jos kärki syödään heti pois. Pesis on juoksujentekopeli, ja kotareissa niitä juoksuja tulee väkisinkin. En ole koskaan oikein tajunnut sitä, mitä pahaa rankkareissa (jalkapallo, jääkiekko) ja kotareissa (pesäpallo) on ratkaisutapana, jos voittaja on pakko saada.
Nyt vain oiotaan löysät pois. Näin on muuten tehty myös lähes vuosittain Halli-SM:ssä, kun ottelun pituus uhkaa hallivuoron loppua. Ei siitä silloin ole juuri kukaan valittanut, ei pelaajissa eikä katsojissa.
En usko että tämä muutos on lähellekään niin radikaali kuin millaiseksi se halutaan jossain nähdä. Muutosvastarintaa on toki aina, mutta siitä emme tule koskaan pääsemään. Jotkut haluaa vieläkin 9vrp peliä. Todellisuudessa uskon, että kaudella -25 kukaan ei osaa edes haikailla supervuoron perään oikeasti.
Siihen en usko sekuntiakaan, että joukkueet olisi rakennettu lähtökohtaisesti jotenkin toisin siksi, että yksi vuoropari on ehkä pois. Kovia lyöjiä markkinoille tämä tieto ei olisi tuonut ainuttakaan lisää. Sitä paitsi, keskustelu tästä lienee joukkueiden kanssa aloitettu jo viime elokuussa, ennen kauden loppua siis. Yksi tiesi kertoa, että sääntömuutoksesta on äänestetty Superpesiksen ja Ykköspesiksen joukkueiden kesken syyskuun lopussa.