Supervuoro Verkkolehti »

Superpesiksen yleisömäärät 2025

Pakko omalta osalta todeta, että mitä nyt oon pesispeleissä käynyt 1980-luvun puolesta välistä lähtien, niin ei niin paskaa keliä ollutkaan, etteikö peliin olisi menty. Vuoden 1993 Itä-Länsi kaikista kuvaavin esimerkki. Ja työvuoroja on järjestelty niin, että peliin pääsee. Mutta viime vuosina on sitten huomannut, että yhä useammin tulee todettua, no onpas nyt koleaa, enpä jaksa lähtee, onpas nyt helle, enpä jaksa lähtee, töissä oon mutta pelaahan ne ilman minuakin... Ja katson kotisohvalta ruudusta, tai töissä seuraan kännykästä. Että helpompi on jäädä kotiin ja ottaa jääkaappikylmää olutta kuin lähtisin parkkipaikkaa metsästämään ja pelin jälkeen kauheassa puolen tunnin ruuhkassa olemaan. 😂 Että näin se maailma muuttuu.

Saattaa olla niin että Pesäpallon ydinkatsojat eli hieman vanhemmat ihmiset alkavat miettiä nykyään että viittiikö/jaksaako lähteä katsomaan matsia. Olen huomannut tämän lähipiirissä myös. Aiemmin aktiiviset kävijät miettivät sitten muutakin tekemistä elämällään, kuin live urheilun seuraaminen.
Kylmät kelit eivät ole estäneet jalkapallon yleisömääriä. Tai kenties ovat vähentäneet, mutta eivät romahduttaneet niinkuin pesäpallossa. Toki jalkapallo niinkuin jääkiekko on kaupunkilaji, joten potentiaalia katsojaluvuille löytyy enemmän. Liigasta kuitenkin löytyy esimerkiksi Haminan kokoisia paikkakuntia, jotka vetävät enemmän katsojia kuin kyseinen seura.

Silti minä kyllä mielummin seuraan pesistä kuin kotimaista jalkapalloa.

1749033548157.png

Syitä yleisökatoon voi miettiä ja niitä löytyy aivan varmasti useita, mutta alkukauden tilanne on aiheuttanut ihan varmasti vahinkoa monenkin seuran taloudelle mitä ei paikata vaikka koko loppukesä olisi täyttä auringon porotusta.

Jos esim. Pattijoen Urheilijoilla on ollut niin kova kassakriisi että viime kaudella piti ottaa iso laina maksaakseen vanhoja velkoja pois, niin miten tästä kaudesta voi mitenkään selvitä kun yleisökeskiarvo on 700?

Viime kaudella seurat valittivat että uusi ylä/ala jatkosarja systeemi oli huono, koska yritysmyyntiä ei voinut tehdä tarpeeksi aikaiseen. Myös katsojat päättivät tietyltä osin jättää ne välistä ja odotella pudotuspelejä. Nyt tiedetään koko pidennetyn runkosarjan matsit ja päivät, joten sitä myyntiä voi tehdä koko kauden. Siinä mielessä tämä nykyinen systeemi on parempi. Vaikea sanoa onko tuo 3 lisämatsia viime kauteen verrattuna nyt kovin suuri muutos. Kenties se on juuri ja juuri liikaa osalle katsojista. Ruutu+ keskustelua on käyty hyvin pitkään ja sitä tykätään syyttää monesta asiasta. Itse olen nähnyt lähipiirissäni tilanteita, jossa kylmillä keleillä jäädään kodin lämpöön katsomaan kotiottelut mielummin.

Superin katsojakeskiarvo ennen tämän illan ottelua oli 54 ottelun jälkeen 1050,7 katsojaa. Määrä on surkea ja keskiarvo on kauden edetessä ollut käytännössä koko ajan laskeva. Tänään oli 1272 katsojaa. Toivotaan, että tämä on merkki trendin kääntymisestä ja keskiarvo alkaa nyt oikku hiljaa nousta...

Pakko omalta osalta todeta, että mitä nyt oon pesispeleissä käynyt 1980-luvun puolesta välistä lähtien, niin ei niin paskaa keliä ollutkaan, etteikö peliin olisi menty. Vuoden 1993 Itä-Länsi kaikista kuvaavin esimerkki. Ja työvuoroja on järjestelty niin, että peliin pääsee. Mutta viime vuosina on sitten huomannut, että yhä useammin tulee todettua, no onpas nyt koleaa, enpä jaksa lähtee, onpas nyt helle, enpä jaksa lähtee, töissä oon mutta pelaahan ne ilman minuakin... Ja katson kotisohvalta ruudusta, tai töissä seuraan kännykästä. Että helpompi on jäädä kotiin ja ottaa jääkaappikylmää olutta kuin lähtisin parkkipaikkaa metsästämään ja pelin jälkeen kauheassa puolen tunnin ruuhkassa olemaan. 😂 Että näin se maailma muuttuu.
Etenkin kun matkaa on 35 km, niin kyllä liian helppo on jäädä sohvalle etenkin arki-iltoina. Toivottavasti uusi sopimus on osattu neuvotella oikealle tasolle ja raha menee pääosin seuroille…

Iloitsin eilen liian varhain trendin kääntymisestä. Tänään varsin kohtuullisessa kelissä katsojia Kempeleessä 667 ja Kiteellä 765.

Yleisömäärät tulevat varmasti nousemaan viimeistään heinäkuussa MUTTA se ei auta mitään koska pelaajapalkkiot karanneet käsistä.
Juniorit pelaa päivärahoilla + pienellä ottelusopimuksella. Se on hyvä suunta. Keskitason pelaajille 5000e - 10000e korvaus , alle vakuutusmaksun. Itälänsi pelaajat 15000e ja absoluuttisille huipuille 20000e-30000e korvaus kaudesta.

Toki Jymyn malli maksaa toimisi myös hyvin, maksetaan hyvät bonukset jos mennään loppuun asti.

Kausi käyntiin 1.2 ja loppuu 30.9. 8kk maksetaan. 3kk harjoittelua riittää hyvin päästä pelikuntoon.

No miten tähän päästään, no ei miten koska maksajia on aina.

Kestämätön suunta tämän hetken tilanne.

Vaatii sen 800 maksanutta per kotipeli että kuluja peitetään.

Mitä ne uhkat ja tihutukset meinaa, kun on katetut katsomot. Ei toista kuin Haminassa, jossa kaikki ovat avotaivaan alla.
Moni jättää tulematta vaikka olisi katos. Osa katoksista ei edes suojaa sateelta, jos tuulee tarpeeksi, plus ihmiset on mukavuuden haluisia nykyään. Kostea ja kylmä keli ei motivoi ja jäädään kotiin. Tarpeeksi pahalla sateella kastuu jo kun kävelee stadionille.

Moni jättää tulematta vaikka olisi katos. Osa katoksista ei edes suojaa sateelta, jos tuulee tarpeeksi, plus ihmiset on mukavuuden haluisia nykyään. Kostea ja kylmä keli ei motivoi ja jäädään kotiin. Tarpeeksi pahalla sateella kastuu jo kun kävelee stadionille.
Valitettavasti moni uusi katsomo on tehty arkkitehtuuri edellä, ja pienelläkin tuulella valta osa katetuista paikoista kastuu.

Kylmyys sen sijaan on vähän heikko selitys. Mitenköhän futiksen puolella katsojat tarkenevat, kun kausi alkaa jo huhtikuussa. Puolisen tuntia lyhyempi ottelu ei taida olla selitys. Ohessa tämän kauden tähänastiset yleisömäärät futiksen puolelta. Melkein käy kateeksi.

Kyllä on heppoista porukkaa, jos jo kävelymatka stadionille (ilmeisesti autosta parkkialueelta) on liikaa sateessa. Kun tarjolla olisi erinomaisen kevyitä ja vettähylkiviä kamppeitakin. Olen itse nähnyt omin silmin aikoinaan, kuinka esimerkiksi Haminan Vallikentällä ja Imatran Linnalassa olivat avokatsomot ja kentän reunat tupaten täynnä porukkaa jo tunti ennen huippuottelun alkua, vaikka vettä tuli koko ajan kuin siitä Esterin osastosta. Saman olen ilmiön nähnyt myös kovissa yu-kisoissa.

Tänään säätilaa ei voida syyttää. Superin peleissä luokkaa 760 ja 540 katsojaa. Huonoja lukemia.
Jyväskylän Kirin nousu luultavasti parantaisi hieman yleisömääriä. Sen sijaan Kossulla oli vuosia tuon tason lukuja, joten kossun nousu tuskin muuttaisi mitään yleisömäärien suhteen.

Tänään säätilaa ei voida syyttää. Superin peleissä luokkaa 760 ja 540 katsojaa. Huonoja lukemia.
Yleisömäärät ovat olleet laskussa suunnilleen kaikkialla ja jos tuollaiset alle 1000 katsojaluvut ovat arkipäivää hyvällä ilmalla, tuntuu katettujen paikkojen vaade (1500) ylimitoitetulta.

Hamina taitaa nykyisistä paikkakunnista olla ainoa, jossa ei ole katosta eikä sielläkään taida olla rahaa törsättäväksi. Mielestäni olisi kustannussyistä kohtuullista tinkiä 1500 paikasta ja tyytyä 1000, jos paikkakunnalla niin halutaan.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.