Supervuoro Verkkolehti »

Superpesiksen yleisömäärät 2025

Jääkiekon MM-kisat, päällekkäiset Veikkausliigan ottelut ja kylmä sää ovat ennemminkin alkukauden katsomojarrut kuin ostovoima.
No minulla ainakin ostovoima vaikuttaa.
Näin, vaikka olen vakituisessa työssä, samassa työpaikassa vuosikymmeniä ja kaikki ikälisät.
Kaikki on kallistunut, matkakustannukset töihin nousseet, työmatkavähennykset leikattu jne.
Ei tässä paratiisissa enää paljoa löysää rahaa työtä tekemällä lompakkoon kerry. Ja silloin sitä harkitsee tarkkaan meneekö katsomaan taas yhtä pettymystä lisää katsomoon.

Kouvolassa katsomo alkaa muistuttaa tänään katsomoa. Hyvä niin.
1294 paikallispelissä. Tosin ennakkoon niin selkeä ottelu (veikkauksen kerroin vierasvoitolle taisi olla 40!!!), ettei ihme, etteivät kaikki jaksa lähteä katsomaan.

Itse pelissä Hamina pelasi todella upean ensimmäisen sisävuoron, mutta sen peli oli enemmän ja vähemmän pelailua. Ehkä sykähdyttävin hetki oli Sami Joukaisen pojan Jirin ensimmäinen lyöty juoksu superpesiksessä, muuten ei paljoa aikakirjoihin jäävää.

1294 paikallispelissä. Tosin ennakkoon niin selkeä ottelu (veikkauksen kerroin vierasvoitolle taisi olla 40!!!), ettei ihme, etteivät kaikki jaksa lähteä katsomaan.

Itse pelissä Hamina pelasi todella upean ensimmäisen sisävuoron, mutta sen peli oli enemmän ja vähemmän pelailua. Ehkä sykähdyttävin hetki oli Sami Joukaisen pojan Jirin ensimmäinen lyöty juoksu superpesiksessä, muuten ei paljoa aikakirjoihin jäävää.
Ihan mututuntumalta ja tänään Haminassa vain torikahvilla käyneenä päättelen, etteivät haminalaiset lähteneet Kouvolaan, koska HP:llä ei näissä peleissä ole oikein palaa ollut miesmuistiin. Perjantain HP-IPV sytyttää ihan eri tavalla.

Ihan mututuntumalta ja tänään Haminassa vain torikahvilla käyneenä päättelen, etteivät haminalaiset lähteneet Kouvolaan, koska HP:llä ei näissä peleissä ole oikein palaa ollut miesmuistiin. Perjantain HP-IPV sytyttää ihan eri tavalla.
Onko Hamina voittanut tuon matsin viimeksi suunnilleen joskus noin vuonna 2000?

Tylsä dilemma. Koplan kannattajia ei kiinnosta kun kopla kuitenkin voittaa ja HP:n kannattajia ei kiinnosta kun HP kuitenkinä häviää 🤔🙄😳

Olin osikalla ekaa kertaa KSS Areenalla tänä kesänä. Kyllä toi käymisen väärtti oli. HP:n tekemisissä oaljon hyviä elementtejä vaikka takanatkalka oltiinkin.

Onko Hamina voittanut tuon matsin viimeksi suunnilleen joskus noin vuonna 2000?
Toukokuun 20. päivä vuonna 1999 KPL hävisi HP:lle superpesiksen runkosarjan pelissä 1-2. Seuraavan vuoden syyskuussa KPL voitti Haminan karsintasarjassa 2-1 ja sen jälkeen Kopla onkin voittanut kaikki edustusjoukkueiden sarjamatsit, joita ei tosin ole pelattu kun kausilla 2018, 2021, 2024 ja nyt tämän illan skaba.

No minulla ainakin ostovoima vaikuttaa.
Näin, vaikka olen vakituisessa työssä, samassa työpaikassa vuosikymmeniä ja kaikki ikälisät.
Kaikki on kallistunut, matkakustannukset töihin nousseet, työmatkavähennykset leikattu jne.
Ei tässä paratiisissa enää paljoa löysää rahaa työtä tekemällä lompakkoon kerry. Ja silloin sitä harkitsee tarkkaan meneekö katsomaan taas yhtä pettymystä lisää katsomoon.
Kyllä tämä varmasti vaikuttaa. Nousseiden hintojen vuoksi ihmiset eivät esimerkiksi enää kuluta aiempaan tapaan ravintoloihin rahaa, jonka myötä ravintolat joutuvat nostamaan hintojaan, ja kierre jatkuu. Tietäähän sen, kuinka siinä lopulta käy. Sama pätee urheiluun. Nousseiden kustannusten myötä lipun ja palveluiden hintoja on nostettava, jonka myötä kynnys ruudusta pelin seuraamiseen madaltuu ja väki katsomoissa vähenee. Tulee näkymään seurojen taloudessa, ja sitä myöden pelaajien palkkauksessa muutamia sponsorivetoisia kaupunkiseuroja lukuunottamatta.

Ja vaikka ihmisillä olisi varaa, nousseiden hintojen vuoksi monet niistäkään ihmisistä joilla olisi varaa eivät kuluta. Minä ainakin mieluummin jätän sen 12 euron lonkeron nykyhinnoilla kokonaan ostamatta. Alkosta saa halutessaan pullon viinaa lähes samaan hintaan. Tämä ei edistä taloudellista aktiivisuutta. Ajattelin aluksi, että tämä on kohdallani tämmöinen yhden miehen taistelu inflaatiota vastaan. Kuitenkin tässä viime aikoina asiasta keskusteltuani ja maailmanmenoa seuranneena meitä samoin ajattelevia taitaa kuitenkin olla aikamoinen sakki.

Korkotaso on laskenut normaaliin 2 % tasoon, mutta asuntokauppa ei käy, vaikka mediassa asuntokaupan vahvistumisesta vähän väliä hehkutetaankin. Kiinteistörahastot on suljettu lunastuksilta, koska nyt ei kuulema ole hyvä hetki myydä. No jossain vaiheessa ne on avattava ja joukkopakohan siinä silloin tulee. Silloin tulee erityisesti pk-seudulle tarjontaa. Toisaalta olihan se Suomen asuntokuplan aikakin jossain vaiheessa poksahtaa ja oikeastaan hyvä niin. Asuntojen arvot ovat paikoin jo nyt romahtaneet nimellisesti, reaalisen arvon lasku se on silloin vasta kahta kauheampaa. Maailmalla osakkeet ovat sentään tarjonneet vastaavaan aikaan kohtuullista inflaatiosuojaa. Uusia asuntoja ei kannata rakentaa, koska rakentamisesta ei jää kustannusten jälkeen juurikaan katetta.

Vaikka talous tästä maailmalla jossain vaiheessa elpyykin, tämä Suomen liian korkea kustannustaso ei kovin valoisaa tulevaisuutta lupaa. Suomessa on eletty vuosikymmeniä verrokkeja selvästi paremmalla elintasolla. Nyt tässä vajotaan hiljalleen muiden Venäjän rajamaiden tasolle, mikä on sinällään surullista, mutta toisaalta järkeenkäypää.

Itse ostan aina joulukuussa kausikortin pienellä alennuksella koko kaudeksi. Könttäsumma silloin niin pääsen nauttimaan kesän matseista sitten ilman kertamaksuja. Seuratkin taitavat mielellään myydä kausareita, koska ennustettava kassavirta on suuri etu yritykselle. Ymmärrän että kaikille kausari ei ole mahdollinen ja on suuri kuluerä maksettava kerrallaan. On myös vaikea ennakoida pääseekö edes jokaiseen kotiotteluun runkosarjassa. Ei tässä sen enempää politiikkaan tarvitse mennä tai alkaa vääntää asuntomarkkinoiden analyysiä. Tiukkoina aikoina ihmiset kiristävät kulutusta. Jonkin ajan päästä ihmisillä on taas enemmän mitä kuluttaa ja nähdään sitten kenties enemmän lipputuloja.

Tämä kesä on sinänsä potentiaalinen hyville yleisömäärille, koska ei ole mitään suuria arvokisoja kesän aikana. Ainoa isompi tv-magneetti yleisurheilun MM-kisat alkavat vasta 13.9. Nekin ovat Japanissa, joten aikaero.

Sää sen sijaan alkukesästä ei ole kovin suosiollinen, koska viileän säätyypin on arveltu jatkuvan ainakin juhannukseen. Mutta ei tuo 15-20 astetta lämpöä nyt paha ole istua katsomossa.

Säihin emme voi vaikuttaa, emmekä liioin maailmalla liikkuvaan inflaatioon, korkotasoihin ym. Asuntomarkkinoista tai politiikasta ei liene tarve pahemmin pesäpallon yhteydessä keskustella. Joillekin rahaa on käytössä aina enemmän, joillekin vähemmän. Maailma ei siinä suhteessa muutu juurikaan. Ja se on ihan eri asia kuin arvo. Jos kokee arvoa, on valmis myös maksamaan sen mitä pyydetään.

Ainoa mihin pesäpalloyhteisö suoraan pystyy vaikuttamaan on ottelutapahtuman markkinointi ja järjestelyt. Tänään on miehissä viiden ottelun kierros ja naisissa yhden. Tietääkö potentiaalisesti asiasta kiinnostunut yleisö näillä pelipaikkakunnilla sen, että ottelu heidän lähellään järjestetään? Nykyään ainakaan omalla kylällä ei juuri ole juttua peleistä, ellei joku ole saamassa potkuja tai vaihtamassa työpaikkaa. Pesiksen sarjataulukkoa ei lehdessä ole näkynyt tällä kaudella lainkaan.
Tämmöisillä suhteellisen pienillä detaljeilla on iso merkitys siihen, löytääkö kansa paikalle vai ei.

Säihin emme voi vaikuttaa, emmekä liioin maailmalla liikkuvaan inflaatioon, korkotasoihin ym. Asuntomarkkinoista tai politiikasta ei liene tarve pahemmin pesäpallon yhteydessä keskustella. Joillekin rahaa on käytössä aina enemmän, joillekin vähemmän. Maailma ei siinä suhteessa muutu juurikaan. Ja se on ihan eri asia kuin arvo. Jos kokee arvoa, on valmis myös maksamaan sen mitä pyydetään.
Yleisömääristä keskusteleminen ja niiden vertaileminen ei mielestäni ole millään tapaa järkevää, jos keskustelusta otetaan pois pesäpalloväen vaikutuspiiriin kuulumattomat asiat, kuten kuluttajien yleinen kulutuskäyttäytyminen, monen pesäpallopitäjän taantuva ja ikääntyvä väestötilanne, sääolosuhteet, kilpailevan vapaa-ajantoiminnan lisääntyminen tai otteluiden televisioinnin vaikutus yleisömääriin. Kyllä nämäkin on otettava huomioon, jos pohditaan, miksi vaikka tänä keväänä on ollut vähän väkeä katsomoissa tai miksi millään kaudella 20-luvulla ei ole yhtä paljon katsojia kuin 90-luvulla parhaimmillaan. Tämä ei tarkoita sitä, että täällä kannattaisi alkaa väittelemään vaikkapa hallituksen talouspolitiikasta tai polttoaineiden verotuksesta. Ne jutut eivät mielestäni kuulu tänne.

@janskin huomio median laimeasta kiinnostuksesta pesäpalloon on valitettavasti ainakin Hesarin, iltasanomien ja Iltalehden tai jopa osin Urheilulehden osalta valitettavan totta. Vielä 90-luvulla Hesarissa oli Hyvinkään peleistä isompi juttu ja muista peleistäkin muutaman sentin tiivistys. Nyt tuntuu, että pesiksestä kirjoitellaan lähinnä vain, jos on joku skandaalintapainen ilmassa. Tilanne on monissa maakuntalehdissä huomattavasti parempi. Esimerkiksi Kouvolan Sanomissa on ollut tänä keväänä paljon juttuja pesäpallosta.

Joku tilastomies voisi kertoa, milloinka on Vimpelissä ollut viimeksi noin vähän yleisöä kuin tänään. Minä olen luullut, että Vimpeli myy enemmän kausikortteja kuin tämän päivän ilmoitettu määrä.

Kyllä se on tämä kylmän kalsea toukokuu mikä on pitänyt useat katsojat poissa kentiltä.
On varmaan myös muita syitä itse kenelläkin, mutta eiköhän kesäkuussa palattane ns. normaaliin.

Itse paikalla ollessani Vimpelissä niin voin kertoa että olisi ollut paljon parempi jäädä kotiin, enkä tarkoita tuloksen takia vaan olihan siellä todella koleaa ja kosteaa. Ei ollut mikään nautinto istua katsomossa.

Joku tilastomies voisi kertoa, milloinka on Vimpelissä ollut viimeksi noin vähän yleisöä kuin tänään. Minä olen luullut, että Vimpeli myy enemmän kausikortteja kuin tämän päivän ilmoitettu määrä.
Kun kysyit, niin Tulospalvelun mukaan 9.9.2001 ViVe-HP ottelussa on ollut 187 katsojaa. Alle tuon 465 katsojan on ollut lisäksi noin 30 ottelua, mutta kaikki tuota HP ottelua lukuun ottamatta on pelattu viime vuosituhannella (40-luvulta 90-luvulle).

Tuo HP-ottelu on lisäksi Vimpelin kaikkien aikojen alin tilastoitu yleisömäärä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.