Supervuoro Verkkolehti »

Sotkamon Jymy 2025

Ongelmahan on siinä, että 99,9% meistä arvioi peliä näkemiemme suoritusten perusteella. Se, mitä on taustalla, niin sen tietää vain harvat ja valitut. Sillointällöin olen ollut siinä onnellisessa tilanteessa että kuullut suoraan pelaajilta, pelinjohdolta tai maestrolta itseltään miksi homma meni niinkuin meni. Mutta minun mielestä pelin pitäisi olla sellaista, että se saa satunnaiskävijät tulemaan uudestaan tai ylipäätään televisiosta peliä katsoneen tulemaan paikanpäälle. Pesiskin voi olla viihdyttävää, vaikka olisi vähäjuoksuinen peli, jos vain muutoin ollaa aktiivisesti pelaamassa. Mutta passiivisella pelitavalla varsinkin sisäpelissä hyvinkin puuduttavaa. Ei jääkiekon finaaleissakaan herkutella maaleilla, mutta peli voi olla kuitenkin mukaansa tempaavaa.

Superpesis on kilpa- ja tulosurheilua. Voittamisen tyylistä ei jaeta tänäkään vuona lisäpisteitä. Itse katson mieluummin jopa tiukkoja ja niukkajuoksuisia jaksoja. Minulle runsasjuoksuiset jaksot merkkaa seulana olevaa ulkokenttää, joka lisää harmaita hiuksia. Hyvä, rautainen ulkopeli hivelee silmää. Haasteet sisäpelissä on joko omia heikkoja lyöntivalintoja tai oman osansa epäonnistumiseen tekee vastustajan lukkari sekä lyönnin hyvin pois lukeva ulkokenttä.
Juuri näin. Joka pelkästään tulostaulua ja juoksumääriä tuijottaa, suosittelen suomaria tai maakaria katsomaan.

Haluan siis vielä kerrata mistä aloitin (turhan) ruikutuksen:D

Eli jymyn peleissä harmittaa se että jos vastustaja johtaa jaksoa vaikka 2-0 tai 3-0 niin jakso on ohi vaikka kyseessä olisi 2 vp(ainakin tuntuu siltä). Eli meillä ei ole kykyä tehdä tasasesti niitä juoksua esim 1kpl/vp. Haluaisin siis parempaa sisäpeliä(kuten varmaan kaikki fanit omilleen).

Mutta tästä päästään siihen että jymy käyttää omaa kokoonpanoaan loistavasti. Ulkopeli on se vahvuus ja voitot kairataan sen kautta kuten viime vuosien tulokset osoittavat. Ja se on OIKEIN,juuri niin kuuluu tehdä,pelata omilla vahvuuksilla.

Pesäpallo on huippu urheilua (ainakin suurimman osan mielestä) ja silloin vain tuloksella on väliä. Ja jymyn tulos on viime vuosina sekä kautta historian ylivoimaisesti parasta, täysin suvereenia hallintaa kaikki pallopelit mukaan luettuna.

Mutta tästä nyt vaan seuraa se että jymyn pelit on välillä hieman tylsiä.

Ja tästä päästäänkin seuraavaan ihmettelyn aiheeseen eli olen pohtinut viime vuosien lähtijöitä jymystä vaikka nyt 5-7 vuoden ajalta. Niin käsittämättömän kovia nimia on lähtenyt pois että miten on mahdollista että jymyn taso ei tunnu tippuvan siltikään.

Vaikka nyt juoksuja on mennyt omiinkin niin olihan viime syksynä ulkopeli ihan betonia. Lähtee vuoden pesäpalloilijaa(jolla heittokäden tilalla ruoska), maan parasta lukkaria, ulkopelin erikoisosaajaa jne ja silti tänäkin kesänä pystytään pelata huimaa ulkopeliä.

Piiponniemi,rytkönen,Korhonen taisi olla kaikkien aikojen kovimpia kärkiä, mestaruuksia pukkaa vaikka se on hajonnut. Joko ihan uskomatonta tekemistä seuralta tai sitten pesäpalloilijoita rajusti yliarvostetaan huippujoukkueissa??

Kyllä mä sanoisin että peli olisi ihan viihdyttävä vaikka olisi vähäjuoksuinen jos ne palot tulisi kotipesään kun kolmoselta yritetään kotia. Mutta tää on myös makuasia

Miten vähäjuoksuinen peli voi olla viihdyttävää?
Helposti. Hyvillä ja näyttävillä ulkopolisuorituksilla. Syöksykopeilla, vaikeista asennoista tehdyillä polttoheitoilla, syöksymällä tehdyillä vippauksilla pallo pesään, korkeilla ponnistuksilla saaduilla kopeilla, 170 km tulevan pallon kiinniottamisella etukentällä. Tulisilla polttoheitoilla. Tulikohan riittävästi esimerkkejä. Juoksut on vain yksi osa peliä. Upeat ulkopelisuoritukset kaikkein eniten viihdyttävä.

Ja tästä päästäänkin seuraavaan ihmettelyn aiheeseen eli olen pohtinut viime vuosien lähtijöitä jymystä vaikka nyt 5-7 vuoden ajalta. Niin käsittämättömän kovia nimia on lähtenyt pois että miten on mahdollista että jymyn taso ei tunnu tippuvan siltikään.

Vaikka nyt juoksuja on mennyt omiinkin niin olihan viime syksynä ulkopeli ihan betonia. Lähtee vuoden pesäpalloilijaa(jolla heittokäden tilalla ruoska), maan parasta lukkaria, ulkopelin erikoisosaajaa jne ja silti tänäkin kesänä pystytään pelata huimaa ulkopeliä.

Piiponniemi,rytkönen,Korhonen taisi olla kaikkien aikojen kovimpia kärkiä, mestaruuksia pukkaa vaikka se on hajonnut. Joko ihan uskomatonta tekemistä seuralta tai sitten pesäpalloilijoita rajusti yliarvostetaan huippujoukkueissa??
Tämä on kyllä hämmentävä juttu!

Tälläkin vuosikymmenellä otettu viidestä mestaruudesta kolme, vaikka pelaajia poistuu. Erona 2011-2015 -vuosiin on sentään se, että nykyään ei olla koskaan suurin ennakkosuosikki ennen kautta. Sarja on tasanen ja toki monella joukkueella mahollisuus voittaa, mutta on tuo mestaruussaldo kyllä ihmeellinen.

Tylsä jakso saaressa mut onneks ees voitto. Pari hienoa ulkopelisuoritusta sentään.

Ei riitä Keski-Petäjä. Ja tämä on ainoastaan minun mielipide ja olen mielelläni väärässä. Asiantuntijat ovat sanoneet hänen olevan loistava. Itse olen subjektiivinen arvioija en missään mielessä objektiivinen.

Jymyn ulkopeli on niin tiukkaa, että omatkin lyönnit pomppaavat takaisin kentälle. 😐

"Mitä minimaalisempaa on taide, sitä maksimaalisempia ovat selitykset."

Kyllä pesiksessä henkimaailman asiat on isossa roolissa. Ei ollut Jymyllä mitään saumaa sen jälkeen kun kunnariyrityksestä tuli palo.

Ei Jymy Miikaan kaadu. Odotellaan ihan rauhassa syksyä. Vain hyvät tai oikeastaan tosi hyvät lukkarit ”uskaltaa” heittää sääntöjen rajoilla olevaa syöttöä väärä alla tilanteessa. Välillä sitten lipsuu vapaa taipaleita tai jopa juoksuja. Kuuluu asiaan. Ei joukkue eikä Miika siitä mihinkään lipsu.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.