Supervuoro Verkkolehti »

Sotkamon Jymy 2025

Noni! Tämän päivän peli olikin esimerkki juuri tästä mitä tarkoitin. Toki kotiutuskisa on aina jännä mutta muuten jymyn viihdearvo on kyllä todella matalalla. Sisäpeli on niin jäykkää puuroa kuin olla voi.

Edelleen haluan korostaa että kuten tuloksesta voi huomata niin jymy pelaa ”oikein”. Vain voittamisella on väliä kuin puhutaan kilpa-urheilusta ja tulos ratkaisee. Mutta kyllä tuon katsominen on todella puuduttavaa ja varsinkin kun vastassa on heikommat joukkueet
Täysin samaa mieltä🤝

Mitä tuossa vois tehä eri lailla teiän mielestä? Jos Jerellä ja Kallella ei oo juuri mitään läpäriuhkaa ni eipä tuo rallatteluks muutu.

Mitä tuossa vois tehä eri lailla teiän mielestä? Jos Jerellä ja Kallella ei oo juuri mitään läpäriuhkaa ni eipä tuo rallatteluks muutu.
tuskin vaihtaisin mitään😀. Ja se pitää muistaa, että ulkopeli on puolet tuosta pelistä ja se on Jymyllä rautaista💪. Up ei vaan sytytä yleisöä samoin kuin sisäpeli. Kaikki haluavat nähdä läpareitä, taitolyöntejä, juoksuja....

Näin ulkopuolelta pitää kyllä ihmetellä.
Sotkamo on sarjassa kakkosena, vain kolme pistettä KPL:stä joka median mukaan on täysin ylivoimainen, mutta silti Haimia haukutaan.
Kuinka paljon paremmin joukkueen pitäisi pelata?
Niin täällä ehkä toivotaan viihdyttävämpää peliä, ei niinkään kritisoida menestystä.

Mutta kun esim Ylen lähetyksessä puhuttiin tänään siitä, ettei Sotkamolla oo oikein kulkenu, ni samaa vähän itekki mietin ku mistä puhut.

Joo siis menestystä en kritisoi minäkään, mutta nämä runkosarjan pelit vuosi vuodelta ovat Jymyn osalta entistä puuduttavampaa katsottavaa. Enkä ihmettele miksi kotipeleissä ei paikalliset käy, vaan turistien avulla katsomoon saadaan jokunen kävijä. Ja ei se mitään pesiksen markkinoinnillista riemukulkua ole sellaiselle, joka ei lajissa yhtään sisällä. Ehkä heilläkin erilaiset odotuksen suuren ja menestyksekkään Sotkamon Jymyn pelistä. Ainahan kärkiottelut on pienten marginaalien pelejä, mutta nyky-trendi Jymyn osalta on, että muutaman juoksun takaa-ajoasemaa ei mitään mahdollisuutta saada kiinni, kun lyöntipuolella ollaan nallipyssyjä tai vähänkään kovempaa lyövät ovat vielä kokemattomia.

Pesäpallo kärsii useaa joukkuelajia vaivaavasta trendistä, että pelejä on saatava paljon kassan täyttämiseksi. Pelaajista silti vain hyvin harva on ammattilaisia.

Sitten on myös videot kaikista pelaajista ja pelitekojen tilastointi, ePesis, jonka Tomi Niskanen halusi räjäyttää.

Runkosarjassa ei voi olla koko aikaa nasta laudassa, jos haluaa harjoitella kunnolla ja huolehtia, että syksyllä kulkee. Runkosarjassa ei kannata näyttää myöskään uusia oivalluksia esim. vastustajien heikoista kohdista. Ne kannattaa säästää syksyyn. Joitakin omia lyöntejäkin saattaa käyttää säästeliäästi.

Jymy voittaa tiukkoja otteluja hämmästyttävällä varmuudella, kun suurin osa kärkkijoukkueista pudottaa pisteitä milloin minnekin. Se taitaa olla sitä nykyistä Jymymäihää. Aikoinaan se mäihä oli sitä, että peli aukaistiin allakynnessä oltaessa jollakin yllättävällä sattumalta vaikuttavalla läpilyönnillä tms.

Kaikkiaan ei se puurtaminen ole pelkästään Jymyn ongelma. Samaa ajatellee moni Mansen kannattaja. Kyllä Mansen joukkuetta on sisäpelin mennessä tukkoon todella turhauttavaa seurata (osin oma vikansa, joukkue on kasattu lyöntipainotteiseksi etenemisen kustannuksella, eikä siellä ole kunnollista etenijäjokeria).

Olen jo kauan ajatellut, että pesäpalloon perehtymään haluava tai vaikkapa harvoin katsomossa käyvän vieras kannattaisi viedä katsomaan ennemmin naisten pesäpalloa kuin miesten.

Hyviä lajeja molemmat, mutta en yhtään ihmettele, miksi pesäpallo on ylivoimaisesti naisten suosituin joukkuelaji yleisömäärissä.

Asioilla on aina kaksi puolta. Jos on vähänkin masokistinen luonne, niin onhan se jollain tavalla viihdyttävää katsoa kuinka Jymy usein hoitaa parilla lyödyllä juoksulla ottelun voiton kotiin. Eikä siihen joskus tarvita edes itse lyödä niitä.

Superpesis on kilpa- ja tulosurheilua. Voittamisen tyylistä ei jaeta tänäkään vuona lisäpisteitä. Itse katson mieluummin jopa tiukkoja ja niukkajuoksuisia jaksoja. Minulle runsasjuoksuiset jaksot merkkaa seulana olevaa ulkokenttää, joka lisää harmaita hiuksia. Hyvä, rautainen ulkopeli hivelee silmää. Haasteet sisäpelissä on joko omia heikkoja lyöntivalintoja tai oman osansa epäonnistumiseen tekee vastustajan lukkari sekä lyönnin hyvin pois lukeva ulkokenttä.

Jymyn peliä sanotaan täällä puuduttavaksi ja tylsäksi mutta sitten kaikesta huolimatta Jymy pelaa sarjan toiseksi parasta sisäpeliä tällä hetkellä. Kouvola menee omia menojaan lyödyissä juoksuissa mutta heti perään Jymy on lyödyissä toisena. Ehkä se joka vuotinen voittaminen on puuduttavaa monen mielestä.

Itse olen seurannut Jymyn otteita lähinnä tulospalvelun kautta, ja olen ollut huomaavinani että Jymyn tiukka ulkopeli on vain muisto menneiltä vuosilta, annettuja juoksuja on nyt 77, enemmän kuin Kpl:llä tai Tahkolla. Osaako kukaan kertoa mistä lisääntyneet juoksut ovat menneet, onko kentässä Kotron kokoinen aukko vai lukkarin vaihtuminenko siihen on syynä?

Jymyn peliä sanotaan täällä puuduttavaksi ja tylsäksi mutta sitten kaikesta huolimatta Jymy pelaa sarjan toiseksi parasta sisäpeliä tällä hetkellä. Kouvola menee omia menojaan lyödyissä juoksuissa mutta heti perään Jymy on lyödyissä toisena. Ehkä se joka vuotinen voittaminen on puuduttavaa monen mielestä.
Keskustelu säilyy mielekkäämpänä, jos edes yritetään puhua samasta aiheesta. Kukaan ei ole valittanut voittamisesta, mutta faneilla on oikeus toivoa vauhdikkaita pelejä, vaikka kuinka tulos tärkeintä olisikin.

Jymyn varsinaisella peliajalla lyömien juoksujen määrät viimeiseen kymmeneen peliin ovat seuraavat: 4, 7, 6, 5, 0, 2, 5, 5, 3 ja 2. Jymyn kokonaustilastoja kaunistavat muutamat 16 juoksun rallattelua Imatraa ja Haminaa vastaan, mutta ei tämä ihan miltään vauhtipesikseltä kuulosta.

Pesisfanina arvostan kovasti tiukkaa ulkopeliä, ja minulle sopisi hyvin, jos Jymy ottaisi kliinisiä 3-0 ja 4-1 jaksovoittoja. Viimeisen kymmenen pelin otannalla Jymy on lyönyt jaksoa kohti 1,75 juoksua, ja minusta se on turhan niukka lukema viihdyttävään peliin

Superpesis on kilpa- ja tulosurheilua. Voittamisen tyylistä ei jaeta tänäkään vuona lisäpisteitä. Itse katson mieluummin jopa tiukkoja ja niukkajuoksuisia jaksoja. Minulle runsasjuoksuiset jaksot merkkaa seulana olevaa ulkokenttää, joka lisää harmaita hiuksia. Hyvä, rautainen ulkopeli hivelee silmää. Haasteet sisäpelissä on joko omia heikkoja lyöntivalintoja tai oman osansa epäonnistumiseen tekee vastustajan lukkari sekä lyönnin hyvin pois lukeva ulkokenttä.
Tästä samaa mieltä, mutta täällä siis puhuttiin enemmänki siitä, ettei Jymy kykene nousemaan useamman juoksun takaa tasoihin tai ohi.

Tiukat jaksot on minunki mieleen ja niistä saa Jymyn kannattajana nauttia, yleensä pitkälle syyskuuhun. Tästä syystä en myöskään ihan varauksetta kannata Roopen ja Hutunkeittäjien pohtimaa siitä että jokerit sais käyttää joka lyöntikierroksella uudestaan. Se uskoakseni lisäis rökälevoittoja.

Osin varmaan Jymyn kannattajat ovat oppineet turhan hyvälle. Juoksuja tulee kuitenkin enemmän kuin suurimmalla osalla muita joukkueita.

Pelillisesti paras muutaman pelin putki oli silloin, kun isäntä itse kävi viuhkan varressa.

Haimilta löytyy hyvä ottelu Joensuuta vastaan, ja isäntä oli viuhkassa siinä vaiheessa, kun Jymyn kaudessa yleensäkin on ollut vanhempi vire menossa, joten kyse saattoi olla tuosta, eikä ukon taikapölystä.

Sellaisen vahva jakso kyllä pitäisi olla hyvin pian taas - ja uskoisin että heinäkuun puolenvälin kärkematsit on huomioitu myös harjoittelun rytmittämisessä.

Tapahtumarikkaat ottelut toki ovat pelin suola. Itse kyllä olen silti vahvasti sitä mieltä, että tapahtumarikkautta ja säihkettä tulee myös hyvien etenijöiden ja jouhevan ulkopelin kautta.

Kotiottelussa Kouvolaa vastaan Jymyllä oli omat hyvät hetkensä ja etenkin ulkopelissä oli ajoittain näyttävyyttäkin.

Ja ehkä sitten syksyllä on etua siitä, että on pelattu koko kesä tiukkoja otteluja. Kun syksyn pelit ovat lähes aina tiukkoja ja niissä ei (yleensä) kukaan etene rallatellen - poikkeuksena ehkä kesän 2022 Vimpeli.

Sitten kans kun ties kuinka monetta vuotta sanotaan, että Jymy on liikaa Roopen varassa, ni tällä hetkellä Roope on lyöny 38% Jymyn juoksuista ja Wahlsten on lyöny 45% Koplan juoksuista.

Koplalla toki lyötyjä enemmän, joten on siellä muutkin paukuttanu menemään ja Wahlsten on pelaamassa aivan poikkeuksellista kautta, mutta kun moni ajattelee ettei Jymy oo mitään ilman Roopea ni mitä Kopla ois ilman Wahlstenia?

Kalle Kuosmaselle ja Roope Korhoselle jatkosopimus ensi kaudesta Jymyyn. Aenakin taitoleirien valmentajina ensi talvena jymyn leivissä.

Keskustelu säilyy mielekkäämpänä, jos edes yritetään puhua samasta aiheesta. Kukaan ei ole valittanut voittamisesta, mutta faneilla on oikeus toivoa vauhdikkaita pelejä, vaikka kuinka tulos tärkeintä olisikin.

Jymyn varsinaisella peliajalla lyömien juoksujen määrät viimeiseen kymmeneen peliin ovat seuraavat: 4, 7, 6, 5, 0, 2, 5, 5, 3 ja 2. Jymyn kokonaustilastoja kaunistavat muutamat 16 juoksun rallattelua Imatraa ja Haminaa vastaan, mutta ei tämä ihan miltään vauhtipesikseltä kuulosta.

Pesisfanina arvostan kovasti tiukkaa ulkopeliä, ja minulle sopisi hyvin, jos Jymy ottaisi kliinisiä 3-0 ja 4-1 jaksovoittoja. Viimeisen kymmenen pelin otannalla Jymy on lyönyt jaksoa kohti 1,75 juoksua, ja minusta se on turhan niukka lukema viihdyttävään peliin

Kuinka moni näistä kymmenestä ottelusta on ollut kärkikastin joukkueita vastaan? Tuleeko vielä joillekin yllätyksenä, että kärkijoukkueita vastaan pelatut pelit voi olla tiukkoja ja vähäjuoksuisia? Kaukana ollaan niistä ajoista kun superpesiksessä oli vain Jymy plus yksi satunnainen haastaja(Vimpeli, Kouvola jne). Silloin niitä rallattelupelejä olikin huomattavasti enemmän. Edelleen minun pointti on kuitenkin se, että tilastojen mukaan Jymy pelaa sarjan toiseksi parasta sisäpeliä. Kyllähän ne muutkin kohtaavat samat Haminat ja Imatrat kuin Jymy.

Osaako kukaan kertoa mistä lisääntyneet juoksut ovat menneet, onko kentässä Kotron kokoinen aukko vai lukkarin vaihtuminenko siihen on syynä?
Jääkiekon puolella otettiin projektiksi saada kentällisen toinen puolustaja tai jopa molemmat mukaan hyökkäykseen. Kyllähän siihen kausia kului, mutta sekin mieletön temppu vietiin lopulta maaliin. Vastaisi varmaan pesäpallon puolella Kotron lyöjäkuninkuutta? 🫂

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.