Supervuoro Verkkolehti »

Sotkamon Jymy 2025

Viestejä
8
Tampere on niin suuri kaupunki ettei Manselta rahat lopu. Niillä ei ole omia päteviä junioreja niin siksi ostellaan valmiita tähtiä joukkueeseen kovalla rahalla.
 
Viestejä
1,016
Laiskana miehenä en viitsi lukea koko ketjua, mutta onhan se iso ihme Sotkamon Jymyn kohdalla, mikäli tapahtuu menestyksen jälkeen pohjamudissa rämpinen, mitä on tapahtunut monen muun mainetta niittäneen seuran kohdalla. Mikä on Jymyn menestyksen jatkuvuuden kulmakivi?
 
Viestejä
2,183
Näkee ettei täällä monellakaan ole minkään valtakunnan käsitystä seuran pyörittämisestä ja johtamisesta.

Kyse on kokonaisuuden hallinnasta.

Jos Jymy olisi tuplannut Aapo Komulaisen palkkion niin seuraavalla kierroksella kaikki pelaajat olisivat vaatineet roimaa palkankorotusta.

Kokonais Budjetti vertailussa Super Jymy Oy oli taulukon ykkönen 1.3 miljoonan lukemilla.

Palkkiobudjetissa Jymy oli muistaakseni sijalla 6. Kiteen jälkeen.

Kun Manse on lähtenyt tuolle tielle että raakalla rahalla hankitaan pelaajia niin siltä tieltä ei ole oikein paluuta. Se on Moolokin kita joka nielee aina vaan enemmän ja perustason pelaajatkin ovat vailla mansikoita Manselta.

Mansen juttu kestää tasan niin kauan kuin lompsa kestää. Ja eihän siinä mitään jos paalua on niin hehän saavat käyttää sen justiin kuten tykkäävät.

Jymyn valitsema talouspolitiikka on kestävällä pohjalla ja takaa jatkuvuuden.
Niin, sä uskot jotakin tarinaa palkkion tuplaamisesta. Se on jonkun kylänmiehet urbaania legendaa, jolla ei oo mitään painoarvoa. Jokaisen pelaajan rahallinen arvo on se, mitä seura on valmis maksamaan.
 
Viestejä
1,034
Tampere on niin suuri kaupunki ettei Manselta rahat lopu. Niillä ei ole omia päteviä junioreja niin siksi ostellaan valmiita tähtiä joukkueeseen kovalla rahalla.
Se ei mene ihan noin. Tampere on iso kaupunki ja siellä on paljon enemmän sponsorirahaa liikkeellä kuin millään muulla nykyisellä Superin paikkakunnalla. Mutta niin on myös niiden rahojen jakajia. Pelkästään Tapparan ja Ilveksen Liigajoukkueden yhteenlaskettu budjetti on suurin piirtein 30 miljoonaa Euroa. Käytännössä kaikki muut taistelevat aivan eri sarjassa. Osa onnistuu osa ei. Koripallossa, lentopallossa ja salibandyssä on nähty todella pahoja talousvaikeuksia Tampereellakin. Eli kyllä rahaa liikkeellä on Tampereella ja Pirkanmaalla, mutta the kysymys onkin se kuka sen rahan saa. Manse PP on siinä hommassa onnistunut pesiksen mittakaavassa viime vuosina hyvin, ja sitä mittakaavaa kuvaa aika hyvin se että miesten Superin koko joukkueen palkkabudjetilla saa suunnilleen 1-2 ykkösketjun liiga kiekkoilijan palkan maksuun. Mikään automaatio se ei ole nyt eikä tulevaisuudessa. Ei Tampereella eikä muualla. Pelaajat kilpailee kentällä osaamisesta, seurojen taustahenkilöt käy samaa kisaa raapiesssaan rahoitusta kasaan. Sitten kun homma on kunnossa sekä kentällä että toimistolla homma yleensä toimii kohtuuhyvin. Mutta huipulta on paljon nopeampi tie alas kuin alhaalta ylös. Siksi yhtä lailla pitää nostaa hattua esim. Sotkamolle joka on suorittanut hyvin molemmilla sektoreilla vuosikymmeniä kuin Manselle joka on luonut suht lyhyeassä ajassa vahvan organisaation melkein tyhjästä.
 
Viestejä
775
Itse kukin voi uskoa mitä haluaa mutta itse olen tietoni saanut joukkueen jäseneltä eikä miltään Nesteen toriparlamentilta.

Sehän on hieno juttu jos Jani on saanut sivutoimi luvan ja varmaan joku kaunis päivä Jymy legenda kantaa jälleen kotikylän asua päällään.

Mitäpä tuota turhaan riitaa tekemään.
 
Viestejä
2,183
Itse kukin voi uskoa mitä haluaa mutta itse olen tietoni saanut joukkueen jäseneltä eikä miltään Nesteen toriparlamentilta.

Sehän on hieno juttu jos Jani on saanut sivutoimi luvan ja varmaan joku kaunis päivä Jymy legenda kantaa jälleen kotikylän asua päällään.

Mitäpä tuota turhaan riitaa tekemään.
Sen verran vielä, että yksikään minkään joukkueen jäsen ei palkkojaan, eikä varsinkaan muiden palkkatietoja vuoda ihan kaikille sivullisille. Mä nyt tiedän kahden pelaajan palkkion joissakin tapauksissa.
Ja sekin johtuu vain ja ainoastaan siitä, että oon ollut pelaajan kanssa niitä sopimassa.
Mutta jos joku pelaaja haluaa pelikaveriensa palkkaneuvotteluja mainostaa, niin aivan vapaasti mun puolesta.
 
Viestejä
94
Vilkaiskaapa Miesten Superin 2024 ilmoitetut palkkiobudjetit.

Siitä voi itse kukin laskea miten asia on.

Muista pelaajista en tiedä mutta Niko Korhonen & Aapo Komulainen tapauksista on satavarma tieto joukkueen sisältä käsin että JoMa ja Manse on tarjonneet tupla liksaa johon Jymyllä olisi ollut mahdollisuus vastata mutta he eivät ole halunneet alkaa siihen leikkiin.

Lähdettä minä en paljasta. Sitä on turha tingata mutta se on henkilöltä joka tietää varmuudella miten asia on.
Jos jollakin on halua maksaa niin kannattaahan ne ottaa pois, Jymy pysynyt palkan maksuissa raameissaan jotka luonut aikain saatossa josta varmaan johtunee että varsin kilpailukykyisenä pysynyt vuosi vuodelta.
Ja pääsääntöisestihän ne lähtijät on tainnut korvautua omilla tai täsmähankinnoilla.
 
Viestejä
30
Ei oo Korhonen kyllä vuoden päästä palaamassa Kainuuseen, osti kesällä omakotitalon Joensuusta ja vahvasti en elämän perusteet Karjalan puolella.
Ei ole ennennäkemätöntä pesiksen saralla asua talvella toisella paikkakunnalla kuin kesällä👍🏻 Välimatkakaan ei ole kauhean pitkä.
 
Viestejä
37
Mitäköhän Niko ajatteli Joman viime kaudesta noin pelillisesti , mestarista sijalle 6
onkohan tullut ns. katumapäälle siirrostaan ?
 
Viestejä
1,997
Ei oo Korhonen kyllä vuoden päästä palaamassa Kainuuseen, osti kesällä omakotitalon Joensuusta ja vahvasti en elämän perusteet Karjalan puolella.
No sehän ei millään tavalla tarkoita sitä, etteikö pysty Jymyssä pelaamaan. Kuljetaan pidempiäkin matkoja pesiksen perässä, kuin 200km. Ja eikös siellä Joensuussa ole Jymyn reservaattialue muutoinkin. Pekkinen, Purmonen, Kuosmanen yms....

Hartikainen kulki 2019 Sotkamosta Kouvolaan ja pelasi huippukauden.
 
Viestejä
101
En jotenki usko että Gorban kaltanen kokenu ja menestyny pelaaja hätkähtää yhtä kutossijaa. Pelivuosia on kuitenki vielä jälellä. Jymyssä myös linja aika tukossa (ellei sieltä tulis lähtijöitä), niin oisko semmonen uran viimesten kausien multijokerin rooli joskus tulevaisuuessa loogisempi. Toki, en tiiä kannattaako joka pelaajan kohalla automaattisesti olettaa, että haluavat palata kotiin. Nikon Jymy-ura loppu täydellisesti ja muutenki saavutti Jymyssä ihan kaiken ja on ehottomia seuralegendoja.
 

sos

Viestejä
44
Kyllä niissä siirroissa painavat muutkin asiat kuin raha koska siihen kilpa tarjontaan voi lähteä monikin seura mutta en usko että Aapo olisi lähtenyt esim. Vimpeliin, vaikka sieltä olisi tarjottu 70k€ että kyllä se on monen asian summa jossa raha tietenkin näyttelee isoa osaa.
Ja Aaponkin sopimus oli vanhaa mallia joten puheet siitä että automaattisesti olisi saanut puolet vähemmän Jymyssä on vähän outoja koska uskallan olettaa että kyllä vastatarjous on tehty Mansen sopimukseen, ei tietenkään yhtä isoa mutta olisi kuitenkin saanut palkankorotuksen vrt. vanhaan Jymy soppariin.
 
Viestejä
1,997
Jere Vikström on näköjään myös ensi kauden Jyväskylän Kiri2020:n fysiikkavalmentaja.
Pitäähän sitä jotain hommaa olla talveksi. Oletettavasti pääsee samalla treenaamaan itsekin. 😀 Mikäs vuosi se oli, kun Roope kävi yhden talven Raumalla lyöntihommia valmentamassa? Ennen koronaa se oli.
 
Viestejä
101
Jere Vikström on näköjään myös ensi kauden Jyväskylän Kiri2020:n fysiikkavalmentaja.
Muistelen, että joskus sillon kun Jani, Kohonen, Hartikainen ja muut 2010-luvun dynastian pelaajat oli lähteny, puhuttiin Sotkamon kohalla siitä ongelmasta, että Sotkamo ei tulevaisuuessa mitenkään paikkakuntana pärjää houkuttelevuuessa. Nyt tuntuu, että tämä asia ei ookkaan koitunu ongelmaks, kun mestaruuksia tulee vaikka pelaajia asuu Joensuussa ja Jyväskylässä.

En tiiä heiän asumisjärjestelyistä muuta ku mitä tältä palstalta oon lukenu, siis että asuuko joku Piiponniemi-tyylillä kesät Sotkamossa mökillä vai miten käytännössä hoituu, mutta tulokset on hyvät.

Ja jos yritän samaistua tilanteeseen, niin vaikkei minusta varmaan millään sais paluumuuttajaa Kainuuseen, niin kesäinen Sotkamo ei häviä tunnelmaltaan oikein millekkään.
 
Viestejä
1,997
Muistelen, että joskus sillon kun Jani, Kohonen, Hartikainen ja muut 2010-luvun dynastian pelaajat oli lähteny, puhuttiin Sotkamon kohalla siitä ongelmasta, että Sotkamo ei tulevaisuuessa mitenkään paikkakuntana pärjää houkuttelevuuessa. Nyt tuntuu, että tämä asia ei ookkaan koitunu ongelmaks, kun mestaruuksia tulee vaikka pelaajia asuu Joensuussa ja Jyväskylässä.

En tiiä heiän asumisjärjestelyistä muuta ku mitä tältä palstalta oon lukenu, siis että asuuko joku Piiponniemi-tyylillä kesät Sotkamossa mökillä vai miten käytännössä hoituu, mutta tulokset on hyvät.

Ja jos yritän samaistua tilanteeseen, niin vaikkei minusta varmaan millään sais paluumuuttajaa Kainuuseen, niin kesäinen Sotkamo ei häviä tunnelmaltaan oikein millekkään.
Tässähän tämä Jymyn jatkuvuuden yksi kulmakivi onkin, että kun suurin osa superin pelaajista asuu muualla, niin silloin paikkakunnalla olevat junnut saa parhaan mahdollisen valmennuksen superin valmennusryhmältä. Viime talvena Sotkamossa taisi asua kesän rosterista Roope, Aapo, Allu, Kotro, Jussi ja jossain vaiheessa taisi Lattu liittyä joukkoon. Veeti Kokon kuviosta en ole varma.
 
Viestejä
398
Pitäähän sitä jotain hommaa olla talveksi. Oletettavasti pääsee samalla treenaamaan itsekin. 😀 Mikäs vuosi se oli, kun Roope kävi yhden talven Raumalla lyöntihommia valmentamassa? Ennen koronaa se oli.
Niinpä ja tuttu joukkue jollakin osaa viime vuodelta (2023) jo kun kuulemma vähän treenasi heidän kanssaan ja pelasi ne 2 vai 3 peliäkin.
 
Viestejä
8
Sanotaan varmana tietona että Miika Keski Petäjä on ensi vuonna Sotkamon lukkari. Kuitenkin missä sopimuksen julkaisu viipyy vai eikö kukaan ole älynnyt asiaa Miikalta kysyä, haluaako hän yleensä tulla. Ensin julistetaan ja sitten aletaan neuvottelemaan.
Vai pelataanko julkisuuden ulkopuolella jotain peliä, jossa neuvotellaan eri vaihtoehtojen välillä palkasta.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös