Supervuoro Verkkolehti »

Sotkamon Jymy 2025

Asiasta kolmanteen, milloin on Sotkamossa puulaakipesisvuoro? Vois itekin käydä parit kumurat lyömässä.
Oonko mä jossain väittänyt asuvani Sotkamossa? En mä asu Madridissa, Tampereella enkä Montrealissa, vaikka kaikkia noitakin joukkueita fudiksessa/lätkässä glory hunttaan.

Jaa niinkun missä siinä puhutaan asumisesta mitään. 😀 Sun logiikalla sun profiilin mukaan sä olet koditon. Hyvä provo kuitenkin sinulta, sitä pitää arvostaa.

Tämä miekkailu ei sinänsä minulle kuulu ja en tiedä onko tässä jotain vanhaa taustaa, mutta miten ihmeessä tuosta @aakoo viestistä saa provon? Alunperin asiallinen kysymys pesispuulaakista, johon vastasit kunnon hyökkäyksellä.

Tämä miekkailu ei sinänsä minulle kuulu ja en tiedä onko tässä jotain vanhaa taustaa, mutta miten ihmeessä tuosta @aakoo viestistä saa provon? Alunperin asiallinen kysymys pesispuulaakista, johon vastasit kunnon hyökkäyksellä.
Jos oot seurannut Jymystä käytävää keskustelua muutaman vuoden, niin Grainger herää ihmeellisellä tavalla aina keväällä "Meidän Jymyn" miehenä vittuilemaan milloin mistäkin Jymyyn liittyvästä ja varsinkin katkeruus Komulaisia kohtaan on syvää. Syksyllä sitten vaipuu taas horrokseen. Nimimerkin aitoutta Jymy-fanina on epäilty täällä siis usean vuoden ajan. Vastaava nimimerkki Jatkoaika,comissa oli kyllä todellinen Jymy-fani, mutta hänet bännättiin lopullisesti muutamien viestien vuoksi.

Itse ihan mutulla veikkaan, että Iivari huomenna liekeissä :) Ja hieno nähdä Kuosmanen taas toiminnassa. Toki Haimille myös parantumisia! Ja akillesjänteestä tuli mieleen Hartikainen. Missä hän nykyään mahtaa vaikuttaa? Olen vähän epäsystemaattisesti kyllä katsellut Jymyn pelejä, muttei ole sattunut silmiin.

Jos oot seurannut Jymystä käytävää keskustelua muutaman vuoden, niin Grainger herää ihmeellisellä tavalla aina keväällä "Meidän Jymyn" miehenä vittuilemaan milloin mistäkin Jymyyn liittyvästä ja varsinkin katkeruus Komulaisia kohtaan on syvää. Syksyllä sitten vaipuu taas horrokseen. Nimimerkin aitoutta Jymy-fanina on epäilty täällä siis usean vuoden ajan. Vastaava nimimerkki Jatkoaika,comissa oli kyllä todellinen Jymy-fani, mutta hänet bännättiin lopullisesti muutamien viestien vuoksi.
Niin, kuten olen useasti kirjoittanut, kesällä seurataan pesistä ja talvella lätkää ja fudista. Mutta sulle se on aina yhtä yllätys, kun talvella en tällä palstalla hirveästi ole. 😅

Komulaisistakaan en ole kirjoittanut aikoihin, mutta silti mielestäsi kirjoitan heistä jatkuvasti? Eihän heistä kumpikaan ole edes Meidän Jymyssä enää, vaan Mansessa. No, miten vaan.

Jännä kuinka jotkut haluavat (edelleen ja jatkuvasti) kirjoittaa minusta ja nimimerkistäni. Miksi? En kai minä niin kiinnostava ole. Josko kirjoitettaisiin ketjun aiheesta vaikka?

Mikä tekee Mikko Kuosmasesta niin suuren pelinjohtajan? Onko se hänen valmennustaitonsa kauden ulkopuolella, pelinjohtaminen itse pelissä, johtamisominaisuudet ylipäätänsä vai joku muu asia?

Ulospäin vaikee nähä muuta ku se miten Kuosmanen on osannu pelin aikana reagoida tilanteisiin. Se joku sarja sillon Vimpeliä vastaan oli hämmentävä ku Kuosmanen oli näkyvämpi ku kukaan pelaajista.

Pelin sisällä reagoiminen, taidokkaat pelisuunnitelmat niin sisä- kuin ulkopelissä (esim Jymyn aggressiivinen ulkopeli, jota kukaan ei odottanut, Vimpeliä vastaan -23) sekä pelin kehityksen ja vaatimusten oivaltaminen ennalta (kuten kopparipeliin satsaaminen)

Pelin sisällä reagoiminen, taidokkaat pelisuunnitelmat niin sisä- kuin ulkopelissä (esim Jymyn aggressiivinen ulkopeli, jota kukaan ei odottanut, Vimpeliä vastaan -23) sekä pelin kehityksen ja vaatimusten oivaltaminen ennalta (kuten kopparipeliin satsaaminen)
Ja ainakin näin ulkopuolisen amatöörin silmin lisäksi todella taidokas ihmisjohtaminen, joka pitää sisällään sen näkemisen kirkkaasti mikä kullekin pelaajalle on optimaalisinta henkilökohtaista kehitystä sekä kyky tukea varsinkin nuoria pelaajia. Ja tämän kaiken yhdistäminen piinkovaan ajatteluun, jossa joukkueen etu menee kaiken edelle. No, ja Sotkamon etu myös - toisin sanoen kyky ajatella todella isosti.

Ja ainakin näin ulkopuolisen amatöörin silmin lisäksi todella taidokas ihmisjohtaminen, joka pitää sisällään sen näkemisen kirkkaasti mikä kullekin pelaajalle on optimaalisinta henkilökohtaista kehitystä sekä kyky tukea varsinkin nuoria pelaajia. Ja tämän kaiken yhdistäminen piinkovaan ajatteluun, jossa joukkueen etu menee kaiken edelle. No, ja Sotkamon etu myös - toisin sanoen kyky ajatella todella isosti.

Tärkeä huomio myös. Esimerkiksi Patrik Wahlsten on haastatteluissa korostanut Kuosmasen roolia myös siviilipuolen haasteissa auttajana ja kokonaisvaltaisena valmentajana.

Samoin kun Purmonen hankittiin huippulupaavana täsmähankintana Sotkamoon, raporttien mukaan Kuosmanen purki Elmerin lyöntitekniikan palasiksi alkeista lähtien, ja nyt Purmonen on entistäkin parempi ja kokonaisvaltaisempi pelaaja.

Jymyn isot tähdet ovat myös verraten harvoin loukkaantuneina, missä osuutensa on myös valmennuksella. Poikkeuksena tästä ehkä - ironista kyllä - Kalle Kuosmanen

Kyllä Kuosmanen on nykyhetken merkittävin pelinjohtaja, mutta kyllä Iiro Haimikin on hyvä. Hänellä on johtamis- ja ihmissuhdetaitoja. Huomasin sen jo Hyvinkäällä. Nyt Sotkamossa Haimi on varmasti pelinjohtajana paljon parempi kuin Hyvinkäällä koska on paljon kokeneempi ja menestyi hyvin jo Kouvolassa. Haimi on nyt urallaan lakipisteessä, ei voi korkeammalle päästä kuin Jymyn pelinjohtajana. Uskon, että Haimi tulee viihtymään pitkään Sotkamossa ja tuomaan seuralle paljon mitaleja. Uskon kuitenkin, että jossain vaiheessa Haimi tulee kuitenkin siirtymään etelämmäksi, onhan hän Kouvolasta kotoisin. Manse saattaa olla Haimin seuraava seura Jymyn jälkeen? Siellä maksetaan Pekan mukaan JoMan ohella parhaimpia palkkoja pelaajille ja miksi ei siis myös pelinjohtajille?

Jarkko Pokela oli Hyvinkäällä viime kaudella liian kokematon miespesiksessä ja kausi meni melko lailla metsään sen takia, ei sen takia, että Pokela olisi osaamaton vaan kokemattomuuden takia. Myös rosteri oli mielestäni jonkin verran heikompi kuin tämänvuotinen.

Vimpelin nykyisestä pelinjohtajasta Parvista olen kuullut tai oikeammin lukenut hyvää eli pidetään analyyttisenä. Olisiko jollakin kommenttia Parvista? En tiedä pitäisikö sitä kysyä Vimpelin ketjussa?

Niin ikävä kuin Haimin loukkaantuminen onkin, niin pakko todeta, että kyllä Kuosmasen vierailu pelinjohtoon tuo mielenkiintoisen lisän! Kuosmanen lienee ainoa, josta voi sanoa tällaisessa tilanteessa ettei joukkueen tilanne heikkene😅

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.