Edelleenkään en keksi, mikä sisältö on viimeisen "varsinaisen" lyöjän ilmoittamisella, jos lyöjä ei ole viimeinen.
Sinulle tuossa yllä jo mielestäni tähän vastasinkin, että miksi tämä mielestäni tuo lisäarvoa.
Normaali käytäntö lähes kaikilla kentillä on mainita viimeinen lyöjä vain silloin kun hän todella on viimeinen lyöjä. Yhtenäiset käytännöt ovat olemassa ihan perustellusta syystä. Toki jos tekemisen laadulla ei ole mitään väliä, sitten turha koko aihe.
Onko siitä sitten jotain haittaa viestiä siitä, että nyt on kyseessä viimeinen numerolla lyövä pelaaja ja hänen lisäkseen olisi vielä pari jokeria käytettävissä? Ja näinköhän tuo tekemisen laatu on siitä kiinni, että kuulutetaanko vain viimeinen lyöjä vai eritelläänkö numerolla lyövät pelaajat ja jokerit?
Voin ihan suoraan kertoa, että viitisen vuotta sitten kun kuulutushommat aloitin, niin ei minulle tuotu eteen mitään
kuuluttajan käsikirjaa jossa kerrotaan yleiset käytänteet miten on kirjan mukaan kuulutettava. Oikeastaan tällaisia kuuluttajan "sääntöjä" mitä ja miten tulee kuuluttaa on minulle tullut hyvin vähän. Eli lähes kaikki mitä kuulutan koostuu joko muualta kuulluista jutuista tai sitten vuosien aikana itselle kehittyneistä tavoista. Ja täytyy sanoa, että lyhyen kuuluttajan urani aikana tämä on ensimmäinen kerta, kun joku tähän asiaan ottaa kantaa.
Vielä noihin yhtenäisiin käytäntöihin on otettava vielä hieman kiinni. Itse kuuluttajana kuuntelen melko paljonkin muiden paikkakuntien kuulutuksia etenkin kun fanikamerasta matseja katson. Ja jos nämä yleiset käytänteet ovat minulta menneet ohi, niin kyllä ne on mennyt monella muullakin paikkakunnalla. Tapoja kuuluttaa eri asioita tuntuu olevan yhtä monta kuin on kuuluttajiakin.
Olen puhunut. Jag har talat.
Niin ja ainiin! Mikäli Pintakraapaasu meinaat tulla pudotuspelejä Puijolle seuraamaan, niin lupaan heittää johonkin väliin viimeistä varsinaista lyöjää kuuluttaessani "terveiset Supervuoron PK:lle".