Vs: Puijon Pesis 2017
Eilen hieno tapahtuma Kuopiossa, KalPa-TPS ja Kimmo Timosen paidan jäädytysseremoniat ja halli oli loppuunmyyty. Itse Liigaottelu alkoi kello 18.30 (juhlallisuuksien venyttyä alkoi lopulta klo 18.55), mutta hallin ovet avautuivat jo klo 15.30. Paidan jäädytysseremonian lisäksi oli mm. alumniottelu vanhojen konkarien johdolla. Koko tapahtuma kesti siis noin 6,5 tuntia. Itse vietin hallilla noin 6 tuntia. Kun oluttuoppi maksaa 6,5€, niin ei tarvitse olla nero päätelläkseen, mitkä oheismyyntitulot tulee pelkästään jo oluesta. Kysyin tutulta vapaaehtoiselta myyjältä, niin kertoi, että jo ennen ottelua oli myyty siitä yhdestä myyntipisteestä 300 litraa olutta (10 tynnyriä), ja tämä koski siis vain hanamyyntiä. Sen lisäksi oluen purkkimyynti+ muut juomat, jotka lienevät saman verran tai ainakin lähelle.
Eli yhden myyntipisteen myynti jo ennen ottelun alkua oli 600 x 6,5 € =3900€. Muut alkoholimyynnit lisäksi, niin puhutaan ehkä 7000€ myynnistä. Myyntipisteitä on käsittääkseni 6, kaikissa ei yhtä suuri myynti, mutta kokonaisuutena voisi arvioida, että tuo 7000€ x 3 = 21000€. Ja tuo on vielä varovainen arvio. Siihen lisäksi sitten itse ottelun aikainen myynti, niin summa voidaan helposti vähintäänkin tuplata. Tämä oli vain alkoholimyynti, kaikki muu myynti tietenkin lisäksi.
Tuo oli tietenkin poikkeusilta, ei myynti joka ottelussa ole tätä luokkaa. Ja nämä arviot on kovin karkeita, mutta suuntaa-antavia. Tästä aiheesta tuli mieleen seuraava.
Puijon Pesiksellä ei voisi olla lähempänä hienoa esimerkkiä, miten saada niitä oheismyyntituloja. Mikä olisi mukavampaa kuin hieno kesäilta, paikallisen seuran pesismatsi ja muutama kohtuuhintainen oluttuoppi matsia katsellessa. Sen lisäksi, että se olut on mukava siinä kauniissa kesäillassa, niin siinä samalla saa tuettua sitä seuraa. Viime kesänä PuPe vihdoin sai sen olutmyynnin takaisin ja se on hieno juttu seuran talouden kannalta, ja miksei myös asiakkaiden kannalta. Ei muuta kuin kehittymistä lisää silläkin sektorilla, niin se tietää aina lisätuloja seuralle.