Supervuoro Verkkolehti »

Presidentinvaalit 2024

Viestejä
3,312
Haavisto-huuma ei tule enää kantamaan presidentiksi asti. Vielä vuonna 2012 olisi ollut mahdollinen kun oli Haavisto-ilmiö, mutta jo 2018 se oli laantunut ja nyt eivät saaneet edes Tavastiaa enää täyteen: www.iltalehti.fi/politiikka/a/5c8cd163-7be3-427f-acbc-e7acfb28aa10
Tavastialla oli 500 ihmistä eli porukkaa oli et ei se tyhjä ollu. Ja ilmiö on nyt kaikilla vähä erilainen ku 2012 ku maailma on erilainen ja turvallisuus poliittinen tilanne entistä jännityneempi. Nii ei siinä ihmisillä kauheasti mitään hurmosta oo.

Haavisto on itsekin sanonut, että tämä al hol jakaa suomen kansaa. Osan mielestä se on hyvä, että lapset tuotiin sieltä leiriltä turvaan, mutta sitten on ihmisiä jotka erimieltä. Presidentin kannalta ei ole sopivaa, että presidentti jakaa kansaa.

Tällä hetkellä Stubb näyttäytyy parhaalta mahdolliselta ehdokkaalta koska ei varsinaisesti nypi ketään, ja osaa viestiä ansiansa kansalle. Olli Rehn on myös onnistunut harmaata kuvaa itsestään häilyttämään ja näyttäytyy presidentilliseltä. Ja kuten jo itse totesin Haaviston tähden olevan laskussa, siihen kyllä vaikuttaa liika varovaisuus sekä kömmähdykset tuon itärajan kanssa tukee hallitusta ja sitten on hetkessä toista. Enkä kyllä itsekkään näe häntä kansaa yhdistävänä presidenttinä joka varmaan jäisi nyt ja tulevaisuudessa pääministerien varjoon.

Stubb vaikuttaa nyt tällä hetkellä ulko ja turvallisuuspolitiikassa hyvältä vaihtoehdolta. Mutta en nyt lopputuloksia jakelisi tässä on vielä tv tentit jäljellä, jonka jälkeen teen oman päätökseni.
 
Viestejä
165
Olli Rehn on ollut todella hyvä esiintyjä näköradiossa ja jonka voisi hyvällä omatunnolla ajatella edustavan Suomea maailmalla näinä pimeinä aikoina enkä usko että kyseinen mies kauheasti jakaisi kansaa kuten niin moni muu ehdokas.
 
Viestejä
47
@Raumam Kettu sen vähän mitä olen ehtinyt muilta toimiltani tätä seurata, Suomi varmasti saa ansaitsemansa presidentin. Ja uskoisin tämän kyllä olevan oikeistolainen.

Mielipidettä moiseen ei minulla ole.

Minä olen minä.
 
Viestejä
746
Ok! Hauskaa joulun odotusta sinne Haminaan! Kerroha Oranssil terveiset myös, jos kadul tai paaritiskil törmäilet... 👍🙂
 
Viestejä
47
Ok! Hauskaa joulun odotusta sinne Haminaan! Kerroha Oranssil terveiset myös, jos kadul tai paaritiskil törmäilet... 👍🙂
Hyvä @Raumam Kettu olen lopettanut baaritiskeillä hortoilun aikaa sitten. Poikkeuksen tähän voin tehdä hyvässä seurassa ja pikku päissäni.

Olen kuullut tästä oranssista jotain. Onko hän jotenkin liittynyt HP:n (vai peräti JoMan) orgnisaatioon joskus???

No sitäpä ei kai saanut täällä sen enempää arvailla, joten asia sikseen. Se siis historiaa. Mutta jotain mututuntumaa olen kyllä kuullut joskus kautta rantain, myönnetään. Arveluja vain. Unohdettakoon.

Ei asiasta kai enempää.

Jos joku hänenä esittäytyy, onnittelen, kunhan ympyräkaupunkiin joskus ennätän.
 
Viestejä
47
Hyvä @Raumam Kettu olen lopettanut baaritiskeillä hortoilun aikaa sitten. Poikkeuksen tähän voin tehdä hyvässä seurassa ja pikku päissäni.

Olen kuullut tästä oranssista jotain. Onko hän jotenkin liittynyt HP:n orgnisaatioon joskus?

No sitäpä ei kai saanut täällä sen enempää arvailla, joten asia sikseen. Mutta jotain olen kyllä kuullut kautta rantain, myönnetäänkö.

En voi kommentoida enempää tätä.
Toki nämäkin arvailut ovat olleet vain kulmapöytien juttuja.
 
Viestejä
746
Vastasin kahvitauolla MTV3 vaalikoneeseen...

78% Harry Harkimo
76% Sari Essayah
74% Jussi Halla-aho
73% Olli Rehn

Siinä neljän kärki.
Muu ei yllätä, paitsi Stubb eroaa kuitenki sit omista vastauksista melkosen paljon... ? Omituista... 🤔

Toisaalta, jos teen huomen uudestaan, vaihdan pari vastausta, voi noi muuttua.

Teemoittain oli esim Harkimon kans Arvot ja asenteet 86%, Essayah 84%
Kaikis muissakin Harkimo ja Essayah, paitsi Valtaoikeudet ja rooli-osiossa Rehn ykkönen, 78%.

Kyllä mä tuon kyl allekirjoitan. 🙂
 
Viestejä
3,312
Mulla oli ykkönen aaltola, Rehn toinen, halla aho kolmas, haavisto neljäs, stubb viides.

Noista sitten vaan pitäis joku valita sitten.
 
Viestejä
746
Noo, kahtellaan ny vaalitentit ja muut viel...
Jotain tosi radikaalia saa kyl tapahtua, jos mun ääni menee tuon kärkinelikön + Stubb tai Aaltola ulkopuolelle! 🙂
 
Viestejä
3,312
Noo, kahtellaan ny vaalitentit ja muut viel...
Jotain tosi radikaalia saa kyl tapahtua, jos mun ääni menee tuon kärkinelikön + Stubb tai Aaltola ulkopuolelle! 🙂
Juu kyllä kyllä. Ajatelin myös kattoa. Ja ois kyllä kiva jos tenttien jälkeen voitais täällä keskustella ehdokkaista ja miten pärjäsivät.

Tammikuus sitten varmaa alkaa tentit ylel ja maikkaril ku 28 päivä on ennakko äänestys.
 
Viestejä
165
Itselläni pyörii päässä Halla-aho tai Olli Rehn. Mietin enemmän että millaisen presidentin haluan edustavan maailmalla Suomea. Rehn on presidentillinen ja hyvin neutraali valinta. Halla-aho jakaa kansaa mutta on mies joka oikeasti tietää ja ymmärtää maailman ja Suomen tilanteesta ja ollut johdonmukainen omissa tekemisissään josta pidän. Ja hänen pitämänsä puhe Ukrainassa nosti pisteistä hirveästi itselläni.

Pitäisi vielä tehdä vaalikone niin näkisi enemmänkin ehdokkaiden kantoja.
 
Viestejä
3,312
Kyllä se Halla-aho puhe oli hieno. Mutta monilla tuntuu se tulevan yllätyksenä miten suomalainen osaa puhua noin sujuvaa ukrainaa.

Halla-aho on asunut ukrainassa ja opiskellut ukrainan kieltä joten ne jotka tiesi tosta ei varmaa yllätyksenä tullu.

Halla-aho myös mitataan näissä vaaleissa, hänen henkilökohtaista suosiota. Joka paikassa Halla-aho ylistetään persujen toimesta ja kutsutaan mestariksi, niin hänelle nämä on tärkeät vaalit onko hänellä edes kannatusta ja kuinka paljon. Mut noihin gallup lukuihin en usko halla-aho kannatus tulee vaali iltana nousemaan. Ois aika yllätys jos jäis siihen kaheksaan prosenttin.

Ja tosiaan 28 päivä on vaali ilta eikä ennakko äänestys kuten virhellisesti väitin. 17 päivä tammikuuta on ennakkoäänestys.
 
Viestejä
746
Perussuomalaisten pitää saada ne omat kannattajansa liikkeelle.
Jep, mua huvittaa ylipäätään, kun puhutaan aina notta äänestysrosenttiin vaikuttaa jopa sää? Eli jos sataa tai pakkastaa ynnä muuta, niin kansa jää kotiin, eikä mene äänestämään?
Kuin letkua porukkaa oikein nykyään on? 🤔

Ja tosi usein kuulee, kun joku ain sanoo, nottei mene äänestämään, kun ei kuitenkaan oma ehdokas pääse läpi tahi "kaikki ne vaan ajattelee omaa etuaan" jne. 🤔

No, näinhän se sanonta menee, notta vaaleissa nukkuvilla ei ole vara sit valittaa tuloksesta! 🙂

Nuoriso vissiin etenkin nykyään aika hyvin nukkuu vaaleissa, valitettavasti...

Itte oon äänestäny yhtä lukuunottamatta, kaikis vaaleis, siitä asti kun oon ollu 18-v ja saanu äänestää! Ne yhdet jäi väliin, kun olin armeijas kiinni. Olivat kunnallisvaalit sillon joskus... 🙂
 
Viestejä
746
Vastasin kahvitauolla MTV3 vaalikoneeseen...

78% Harry Harkimo
76% Sari Essayah
74% Jussi Halla-aho
73% Olli Rehn
No niin, eilen oli eka MTV3-vaalitentti. Tuosta vaalikoneen top-nelikosta sen perusteella nosti eniten osakkeitaan Jussi Halla-aho.
Ihan kuriositeettina mainittakoon, notta melko monessa asiassa Halla-aho on ollut oikeassa, kun katsotaan taakse! Maahanmuutto, talous, Venäjä... No, ehkäpä juuri se vastustajissa vasta hiertääkin?! :sneaky:

Essayah ja Harkimo nyt ei todellisuudessa ole presidenttikisassa mukana, niinhän juuri tuossa pöllöraatikin sanoi, notta lähinnä nostamassa, tai pitämäs puolueen imagoa yllä....

Olli Rehn oli iso pettymys! Eipä juuri sanonu mitään erikoista? Aika vaisu, plusmiinusnolla.

Tuon mun nelikon ulkopuolelta taasen yllättäen Haavisto nosti osakkeitaan mun kirjastossa! Enpä äkkiseltään olisi uumoillut, notta hänellä esim. 100x jämptimmät lausunnot itärajasta, kuin vaikkapa Stubbilla? Muutenkin, mielikuva, siis oma mielikuva hänestä tässä residenttikilvassa muuttui positiivisemmaksi. Vaikkakin taas pöllöraati sanoi hänen olleen täysin unessa... 😁

Sitten taas tuo Stubb. Iso pettymys. Onko hänellä mitään omaa vahvaa mielipidettä? Kaikki on semmosta ympäripyöreetä, ylijoviaalia... Ei näissä hommissa semmonenkaan oikeen kanna, jos oot täysin muitten vietävissä? Vähän siltä tuntui. Aika naivia oli myös julistaa Ukrainan voittaneen sodan. Valitettavasti näin ei ole, muutenhan meillä ei enää olisi keskusteltavaa Ukrainan sotilaallisesta avusta yms? Tulipa myös mieleen Stubbin lausunnot Ruotsista. Sehän on hänen mukaansa Euroopan turvallisin maa, eikä mitään isompaa turvallisuusuhkaa Södertäljen lähiöissäkään ole... Niin, miten sen nyt ottaa? 🤔
Jos suunnitellaan jopa armeijan tuloa kaduille turvaamaan kansalaisia, mutta ei kai se nyt niin iso juttu ole...


Li Anderssonia en tässä(kään) noteeraa juurikaan, eikä hänkään toden teolla lie mukana.
Urpilainen taas oli positiivinen esitys. Mutta onko hänenkään motiivit ihan täydelliset? Aika myöhään lähti peliin mukaan yms? :unsure:

Aaltola? Osaako se puhua muusta kuin geo-sitä, geo tota ja nato? Vaikka joskus ei luulis, mutta ohan tässä maalimassa onneksi vielä jotain muutakin kuin nato ja sodat. Käyrä alaspäin....

Toimittajat oli huonoja! Etenkin Jaakko Loikkanen. Joku arvokkuus? Ehkä olen wanhan koulukunnan keskikonservatiivi, mutta kuuluuko toimittajan tämmösessä huudella "kuka kusi muroihin" ja muuta? Eikö semmoset kuulu Janne Katajan hömppäohjelmiin tai Putouksiin? Mutta hyvin siitä Halla-aho kuittasi! (y)
 
Viestejä
746
Vielä vähän lisäystä, eli Urpilaiselta yks hyvä kuittaus, kun toimittajat alko hehkuttamaan Trumpin mahdollista uutta kautta.
Kysyessään tyyliin "et kai sä aio sen kanssa mitään keskustella?" Oli Urpilaisen vastaus, "keskustelen ihan kuin kenenkä muun kanssa tahansa!" Presidentin kuuluu pitää keskusteluyhteys kaikkiin maihin, etenkin USA:han. Näinhän se menee!

Sitte tosta Natosta. Tosiaan monilla tuntuu olevan se käsitys, notta Nato tekee meille kaikki, mutta meidän ei tartte tehdä mitään? Tässä Stubbilta kyllä hyvä lausunto, kuten Halla-aholtakin, eli ei me voida olla ns. vapaamatkustajia.
Jos tänne tullaan tarvittaes avuksi, pittää meidän varautua siihen, notta täältä pitää lähteä vastavuoroisesti.
Se miten tuo käytännössä toimii, olikin vielä monille ehdokkaille auki?

Tosiaan, reserviläisenä, lähtisitkö sinä Turkkiin sotimaan? Minä en... Ja siinähän se juttu onkin? Joku valmiusosasto täälläkin pitäs olla? 🤔
 
Viestejä
1,017
Stubb lievästi sanoen mokasi kertoen että itärajalta on otettava turvapaikanhakijoita jos on kylmä ja tulossa on vanhuksia, lapsia ja naisia. Lisäksi Stubb kertoi Ukrainan jo voittaneen sodan koska Venäjän hyökkäys on pysäytetty ja tulevaisuudessa Ukrainasta tulee EU:n ja Naton jäsen.

Haluavatko suomalaiset noin sinisilmäisen presidentin? Enpä usko. Edelleen Stubbin puolesta puhuu kuitenkin se että päävastustajansa Haavisto on luultavasti aivan yhtä sinisilmäinen - puoluekantansa tavallaan pakottaakin siihen - ja Olli Rehnin kannatusluvut ovat kuitenkin suht pienet. Meillä on kohta samantyyppinen tilanne kuin USAssa: kelvollisia presidenttiehdokkaita ei ole. Marginaalissa olevat presidenttiehdokkaat jyräävät Stubbin yllämainitut puheet mennen tullen mutta ei heistä presidenttiä silti tule.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös