Ymmärtäisin kolmen vuoden otannan, jos Juka olisi Pirskasen tapaan nuori, vasta kehittymässä oleva pelaaja. Nyt se näyttää kyllä vain ns. kirsikanpoiminnalta.
Juka on erittäin kokenut, 11 täyttä kautta Superissa, pääasiallisesti kärkenä, pelannut pelaaja. Uransa 0-kärkkäri% on 64. Menneen kauden 72 on mielestäni huomattavasti lähempänä realistista tulevan kauden odotusarvoa kuin 79.
Tässähän meidän Jukan suoritustason näkemyseron ydinsyy konkretisoituukin. Minun mielestäni yksi vuosi on liian vähän pelaajan tason arviointiin ja ennakointiin jo pelkästään sairastelujen saati pienen otannan takia kun taas koko uran käyttäminen on liioiteltua, sillä pelaajat kehittyvät ja peliympäristö muuttuu. Erityisesti naisten puolella tapahtuneen lajin kehittymisen myötä Jukan ensimmäisten vuosien huomioiminen vertailussa ei ole millään tapaa mielekästä. Puhtaaseen etenemiseen en ota kantaa kun sen osalta minulla ei ole taustalla kuin liian vähäistä silmätestiä.
Esimerkki konkretisoimaan koko lajin suoritustason muutosta: tarkastellaan nollatilannetta Jukan neljänä ensimmäisenä superin vuonna (2013-2016) ja otetaan jokaiselta vuodelta kymmenen eniten yrityksiä kerännyttä pelaajaa, eli yhteensä 40 vuosisuoritusta. Koko aikajaksolla 70 % onnistuminen rikottiin ainoastaan yhden kerran Paula Salorannan toimesta vuonna 2013 (78,76 %) ja esimerkiksi kaudella 2016 vain Mira Kolehmainen ylitti 60 % (63,3 %). Vastaavasti pelkästään kuluneella kaudella 70 % rikkoi viisi pelaajaa ja kolmena edeltävänäkin vuonna saman rajan on rikkonut vähintään kaksi pelajaa, eli suoritustaso on mennyt kärkipelaajien osalta reilusti eteenpäin Jukan kehittyessä samaa tahtia.
Muun muassa tämän lajin kokonaisvaltaisen kehityksen takia jonkinlaisia leikkureita ja painotuksia pitää minun mielestäni käyttää prosentteja katsottaessä. Minä nyt vain olen valikoinut sen kolmeen vuoteen ja kuten vähän viittasinkin, Pirskasen kaltaisen nuoren pelaajan kohdalla tällainen arvio on varmasti heikompi kuin vanhempia pelaajia tarkasteltaessa. Joku muu voi halutessaan tehdä vaikka tilastollista tutkimusta siitä, onko paras mahdollinen tarkastelujakso yksi, kaksi, kolme, viisi tai vaikka kymmenen vuotta mutta varmasti jokin aikaikkuna on muita parempi.
Lisäksi kuvittelisin Jukan tämän kauden olleen vähän edelllisiä rikkonaisempi pelkästään sisäpelinumeroiden perusteella. Sen myötä odottaisinkin ensi kaudelta Jukalta terveenä ollessa ja koko runkosarjan ykkösenä pelatessa toteutuneen tuloksen olevan paljon realistisemmin mainitulla 79 % tasolla kuin tämän kauden 72 %. Mainittakoon myös, että ykkösenä pelatessaan Jukan lukema oli tällä kaudella runkosarjassa 76,3 %, mutta pelit suuremmalla numerolla pudottivat loppulukemia.
Lopuksi on yleisesti todettava, että valitettavasti ensi kaudella roolinsa kaksi parasta kilpailevat samasta pelipaikasta ja jomman kumman suoritustaso kärsii siitä väistämättä. Toivottavasti sopivat roolit löytyvät ja molempien suoritusmäärät säilyvät korkeina, sillä huippupelaajien tekemistä on aina ilo katsella.