Supervuoro Verkkolehti »

Pesiksen pelipaidat ja pelaajien numerointi

Minä en (jälleen kerran) ymmärrä tätä intoa muuttaa pesäpallo baseballiksi. Mitä lisäarvoa nämä jutut tuovat lajiin nimeltä pesäpallo? Muutosta muutoksen vuoksi lähinnä taitaa olla. Ja napit muuten uppoaa nahkaan aika mukavasti syöksyssä. Voi hyvää päivää...
Jos muistan oikein, vain fanipaidoissa on napit. Tahkon oikeissa pelipaidoissa ei ole nappeja.

Jos muistan oikein, vain fanipaidoissa on napit. Tahkon oikeissa pelipaidoissa ei ole nappeja.

Juuri näin. Oikeissa pelipaidoissa ei ole mitään ommeltua edessä ja materiaalikin on 3 x normaalia vahvempaa syöksymisen vuoksi. Ainoa ommeltu asia pelipaidoissa on selän suuri pelaajanumero.

Napillinen versio jossa ommellut logot edessä ja pidempi malli/leikkaus toimii hyvin fanipaitana ja sitä voi pitää useammin eri tavoin (napit auki t-paidan päällä jne) kuin vain päälle vedettävää T-paitamallia.

Kommentit tuntuvat olevan kovasti joko puolesta tai vastaan. Kiva kuulla sitten jossain vaiheessa Tahkolta kuinka fanipaitoja on tänä vuonna myyty vs aiemmat vuodet tai odotukset.

Tilasinpa omani nyt sitten minäkin. Toki fanipaitaa olisi saanut myös ilman numeroa, mutta en nyt lähtenyt kustomoimaan. Sitten vasta annan lopulliset tunnelmat kun näkee miten tuo istuu päälle ja miltä se näyttää oikeasti.

Jos jotain hyvää tästä vielä hakee, niin kerrankin Tahkolla on virallinen fanituote, joka on KELTAINEN. Olen ehkä täälläkin marissut joskus sitä, että viestitään että on keltainen sydän ja keltaista päälle yms. ja sitten jokainen nettikaupassa myyty paita ja takki ja lippis on pohjaväriltään musta ja näyttää itse asiassa äkkiä katsoen aivan KPL:n tuotteelta.

Elk

Retropaita juhlakauden kunniaksi on ihan jees. Henkilökohtaiset numerot on sen sijaan keinotekoista muiden lajien matkimista. Ei satavuotias laji yht'äkkiä tarvitse uutta perinnettä.

Kävin takavuosina jonkin verran katsomassa PuMun pelejä, ja heillähän numerot ovat olleet käytössä, olivat ainakin silloin. Kun joukkueen vaihtuvuus vuodesta toiseen oli suurta eikä pelaajia tahtonut oikein muuten tunnistaa, niin numerot pelipaidoissa auttoivat kummasti tunnistamisessa. Muutaman pelin jälkeen ainakin osan pelaajien nimistä ja numeroista osasin yhdistää toisiinsa, ja kyllä se pelien seuraamista edesauttoi, varsinkin kun halusi oppia seuraamaan eri pelaajien peliominaisuuksia.

Superissa pelaajat ovat toki tuttuja vakiokatsojille, mutta yksittäisempiä pelejä seuraaville numeroista voi olla hyvinkin hyötyä. Ja onhan Tahkossakin nyt aika monta uutta pelaajaa ja pari kolme silloin tällöin kokoonpanossa vaihtuvaa junnua, jotka eivät ole vielä tulleet vielä erityisen tutuiksi, joten voi numeroista olla hyötyä vakiokatsojallekin. Vaikkeivat kaikkein parkkiintuneimmat lajin seuraajat itse numeroita kaipaisikaan, niin eikö tällaisiin asioihin voisi suhtautua edes asenteella ”onko tuosta mitään haittaakaan”.

281630294_10159827733400395_1798749549209515253_n.jpg

Tästä voi vertailla viime kauden keltaista kotipaitaa ja tämän kauden valkoista vieraspaitaa. Mistä pitää, on toki makuasia, mutta itse tykkään todella selkeydestä jonka uusi paita tuo ja minusta on hienoa että palaajat savaat henk koht numerot. Toki nämä ovat mielipideasioita ja niistä voi olla montaa mieltä, eikä kaikkia miellytä samat asiat.

282653496_10159827733370395_830793715763676084_n.jpg

Kun katsoin peliä Rudusta, oli minusta numeroista hyötyä.

Minäkin koin näin. Tv:stä katsottuna hihanumeroita ei kunnolla erota, mutta selkänumerot kyllä, ja kun ei tunne ei-fanittamiensa joukkueiden pelaajia, niin kaarelta on esimerkiksi vaikea sanoa, kuka on kuka. Ja esimerkiksi jossain vaiheessa Tahko-Manse peliä aloin toivoa numeroita mansenkin pelaajille (kumpikaan joukkue ei ole mulle tuttu, kuin muutamien pelaajien osalta).

Jos numeroista pitäisi saada irti hyötyä, niiden pitäisi olla rinnassa eikä selässä. Ulkopelaajat ovat kaukana ja vaihtavat paikkaa, eivätkä juuri selkäänsä näytä. Sisäpelaajat kuulutetaan, eivätkä ylimääräistä numeroa kaipaa.

Jos numeroista pitäisi saada irti hyötyä, niiden pitäisi olla rinnassa eikä selässä. Ulkopelaajat ovat kaukana ja vaihtavat paikkaa, eivätkä juuri selkäänsä näytä. Sisäpelaajat kuulutetaan, eivätkä ylimääräistä numeroa kaipaa.

Ulkopelissä numeroista on mielestäni lähinnä se etu, että kun monissa joukkueissa kopparitkin vaihtavat alvariinsa paikkaa, niin pallon perässä juoksevan kopparin selässä olevasta numerosta voi nähdä (mikäli näkökyky riittää) kumpi koppareista päästi pallon takaa läpi. Muistelen, että tässä muutama vuosi sitten jollekin kopparille myytiin huumorimielessä samalla periaatteella mainospaikkaa housujen takamuksesta. Eli ei selässä olevia numeroita voi aivan turhiksi haukkua :). Toinen juttu on se, onko kokonaishyöty kuitenkaan plussan puolella. Satunnaiskatsojaa varmasti hämää, jos pelaajan selässä on numero 2 ja hihansuissa numerot neljä.

Nyt kun tätä on jonkun aikaa katsonut niin täytyy sanoa etten näe tämän tuovan mitään. Kaarelta näkee kyllä aina nimet ja hihanumerot (paitsi fanikameroista mutta se on sellaista) ja kenttäkuuluttaja pitää huolen että lyöjästä on kärryillä. Ulkopelissä selkänumerot ei näy muutenkaan kun ne on tosiaan selässä. Lähinnä tulee olo ettei ne numerot tähän kuulu, ei kaikessa tarvitse yrittää matkia muita, omia perinteitä voi hyvin arvostaa.

Minä olen nyt jokusen pelin jälkeen sitä mieltä että lukekoon selässä mitä vaan, en niistä kyllä hyötyä näe - mutta kuulutajan ei pitäisi noteerata noita numeroita yhtään mitenkään vaan puhua puhtaasti hihanumeroista koska se sekoittaa katsojakokemusta.

Voiko sanoa oman mielipiteen suoraan tähän?
Jos voi, niin sanon
jos ei voi, niin sanon kuitenkin ;)

Täysin jonnin joutava floppi tämä numerointi; sekoittaa vaan katsojia,
eikä taida oikein perustua minkään valtakunnan järkisyihin !

Ajan kanssa paitojen "jäädytyksiä" ja paitamyyntejä...tosin esim. Kalevi Luoman 3, Antti Laurilan 4, Ilpo Kytösalmen 1, Janne Vuorisen 2 jne. pitäisi ensin lanseerata ja sitten heti pakkaseen...

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.