Supervuoro Verkkolehti »

Ottelutapahtuman kehittäminen

Vs: Ottelutapahtuman kehittäminen

Mitä jos jokainen omalla panoksellaan olisi tuomassa ottelutapahtumaan jotain? Jos seuran fanikaupassa ei ole itselle passelia lippua, tekee sen itse ja nostaa sen korkealle. Jos pelissä on hiljaista, on itse se joka kannustuksen aloittaa. Jos ottelutapahtuma on vain peli, pitkittää sitä itse menemällä aikaisten paikalle, pre match pintille tai vaikka piknikille stadionin lähelle. Jos vieraspeliin ei ole lähtijöitä, on itse se joka tarjoaa kyytiä ja houkuttelee mukaan. Yhteisöllisyydestä tämä kaikki lähtee ja siitä, että koetaan jotain hienoa ja yhdistävää.

Kyllä, seuroilla on valtavasti tekemistä, mutta ihan yhtä paljon on meillä kannattajilla parannettavaa.

Pyöreän kirkon poika sanoi:
Mitä jos jokainen omalla panoksellaan olisi tuomassa ottelutapahtumaan jotain? Jos seuran fanikaupassa ei ole itselle passelia lippua, tekee sen itse ja nostaa sen korkealle. Jos pelissä on hiljaista, on itse se joka kannustuksen aloittaa. Jos ottelutapahtuma on vain peli, pitkittää sitä itse menemällä aikaisten paikalle, pre match pintille tai vaikka piknikille stadionin lähelle. Jos vieraspeliin ei ole lähtijöitä, on itse se joka tarjoaa kyytiä ja houkuttelee mukaan. Yhteisöllisyydestä tämä kaikki lähtee ja siitä, että koetaan jotain hienoa ja yhdistävää.

Kyllä, seuroilla on valtavasti tekemistä, mutta ihan yhtä paljon on meillä kannattajilla parannettavaa.

No juurikin näin! Pienistä puroista syntyy iso joki! Eli noinhan se ns. kannatuslutuuri hiljalleen syntyy tai ehkä se on jo syntynyt, mutta kehittyy.... Toki jos roudaan rammarin mukanani lehtereille, ja alan tykittää sitä essu dessua, niin saattaa tilastomiehet ja järjestysmiehetkin kehottaa poistumaan ;D

No joo, mutta tosiaan, tuostahan se lähtee!

Siitä lähtee kehitys, että mietitään mitä paremmat tekee paremmin kuin itse. Miksi ihmiset käyvät katsomassa Liigaa? Miksi ihmiset käyvät katsomassa Baseballia? Toki siihen vaikuttavat näkyvyys ja yleisömäärät, mutta mistä se oravanpyörä lähtee.

Perusasiat kuntoon laittamalla saa jo huimaa parannusta. Juoksumusat, esittelyt, videotaulut ja ravintola-palvelut. Nämä asiat ovat Liigassa kunnossa, miksi ei pesäpallossa. Ihmiset lähtevät hakemaan elämyksiä tapahtumista. Esimerkiksi muistan Vimpelin finaalin, jossa oli asiallisesti aidattu pukukoppi/linja-auto alue, että sinne ei yleisö pääse. Tästä tuli jotenkin tunne, että ollaan isossa tapahtumassa, kun ei pääse "artistien" alueelle. Niin kuin Tikka sanoi, että tuo juttu ei välttämättä tuo yhtään katsojaa lisää, mutta siitä se lähtee. Sama koskee jaksosääntöä, josta oltiin luopumassa 2009, mutta kun Itä- Lännessä oli hyvin yleisöä, ei tarvetta ollutkaan. Juoksusääntö ei tuo yhtään katsojaa lisää, vaan jännittävämpi peli. Jos peli ei ole tasainen, ei siitä tasoittelemmalla tehdä jännittävää, mutta pilataan tasaiset pelit. Aina kun tästä asiasta kysytään jossain haastatteluissa, jaksopallon kannattajien perustelu on sama: pelin jännitys säilyy paremmin. Se tekee pelille päinvastoin ja jos puhutaan siitä moniko peli ratkeaisi 1. jakson jälkeen niin puhutaan marginaali luvuista samalla tavalla kuin muissa lajeissa. Ei Jalkapalloa pilata sillä verukkeella, että pelätään 1. puoliajan päättyvän 3-0 ja pelin olevan ohi.

Joka lajilla on oma "lippulaivansa". Jalkapallolla MM- ja Mestarien Liiga- finaali, Jääkiekolla MM- ja Olympia- finaali, Am. jalkapallolla Superbowl ja Baseballilla World Series... Entä Pesäpallolla? Itä-Länsi! Se kertoo Pesäpallon lajiniilojen vallasta. Merkityksetön ottelu, jossa lajiniilojen on hyvä olla. Ketä esim. Helsingissä kiinnostaa Itä-Länsi? Entä, jos pelattaisiin mestaruudesta yli 10 000 katsojan edessä. Ainakin kiinnostus olisi moninketainen. Taas tällä hetkellä finaalit ovat tylsiä, eivät aivan kerää huippu lukuja katsojia, eivät ole brändättyjä ja esim. jos Liigallakin on ollut vakeuksia finaalien kiinnostavuuden kanssa, miksi Pesäpallon pitää käydä samaa painia.

Siinä hyviä pointteja edellisessä viestissä. Aihe on vaan suuri, mutta hyvä että siitä keskustellaan.

Viimeinen kappale on minusta täyttä paskaa. Eihän pesäpalloa pidä verrata suoraan mihinkään maailman huippu-tapahtumiin, kuten jalkapallon MM-kisat, Super Bowl tai olympialaiset.

Hyviä juttuja myös Tolppa75:lta!! Eikä viiminenkään kappale ollu lainkaan paskaa, juuri noin, mä ainakin ymmärssin tuon vertauskuvan. Eihän tätä toki kirjaimellisesti tietenkään verrata Superbowliin, eihän edes SM-liigan finaalia televisioida ympäri maailman...

Tuo Itä-Länsi on todellakin haalistunut spektaakkeli, siitähän on ollu juttuakin jo moneen kertaan... MUTTA pienillä tän kaltasilla jutuilla siitäkin olis saatavissa huomattavasti kiintosampi! Nuo edellä mainitut showmeiningit tietty mukaan (en luettele niitä enää uudestaan) ja myös kilpailullisesti saatas mielenkiintoa kun joukkuejaot menis niin, että jokaisesta Idän ja Lännen joukkueesta olisi valittava ainakin 1 pelaaja joukkueissin! Ja kumpi sitten voittaa, saa sen puolen jengit sarjataulukkoon ottelutuloksen mukaiset pisteet!
Esim. Itä vie 2-1. Idän jengit esim. KPL saa sen 2p ja esim. Kossu 1p....

Muistaakseni joskus tämmönen systeemi olikin käytössä...

Muuten jos nyt jotain vertaillaan vielä tonne suureen maailmaan, niin tässäpä muutama esimerkki:

Suomi voittaa tuiki tärkeässä futis-karsintapelissä Belgian 2-0. Suurin jutun aihe kuitenkin on maaliriman päällä istunut pöllö!

Tai nyt käynnissä olevat Sotsin olympialaiset. Muissa maissa varmaan päivitellään, ja ihastellaan onnistuneita suorituksia, mitaleita ja menestystä. Suomessa suurin jutun aihe olympialaisiin liittyen on Kaj Kunnaksen selostus! Ja se kuinka Jarkko Ruutu on lähettänyt Kunnakselle oikeen tsemppiviestin, muun urheilukansan häntä kiroillessa somessa sun muualla....

Kuinka siis maailmalla varsin pieni laji pesäpallo voisikaan saavuttaa mitään suurta mediaseksikkyyttä edes Suomessa? Ellei nyt Kaj Kunnas kuuluttaisi ens kesän Itä-Lännen? Ja kaiken lisäks alasti! ;D

Että semmosta perspektiiviä, ihan vaan väliheittona.... Jatkakaa! :D

Sillä "paskaa" -kommentilla lähinnä kommentoin sitä, että miksi noita maailman superlajeja verrataan Suomen pesäpalloon ja vieläpä väärin perustein.

NFL - SuperBowl
NHL - Stanley Cup
Baseball World Series

Pesäpallo - Itä-Länsi?

Eihän se nyt ole Itä-Länsi, vaan Suomen mestaruus. Miten noin typerästi voi edes ajatella, että Itä-Länsi on sarjan huipentuma? Sama kun NBA:n tai NHL:n kauden huipentuma olisi All-Stars-ottelu.

Ei varmaan itä länsi olekkaan tapahtumien huipentuma mutta sekin on tapahtuma jota suunnitellaan pitkät ajat. Viime kesänä kyllä Hyvinkäällä itä länsi tapahtumassa myös musiikin valintaa olisi pitänyt suunnitella paremmin. Suurin osa ihmisistä oli sitä mieltä että biisit oli aivan kauheeta, ainakin mitä minä asiasta kuulostelin. En tiedä miten muuten Hyvinkäällä otteluissa kun ei ole tullut vierailtua.

Suurimman osan tunnelmasta tulee itse lajista mutta myös katkoilla soitettava musiikki sekä kuuluttaja minusta ovat suurimmassa roolissa asiassa. Sitten tietenkin kaikella muulla voidaan keksiä tunnelman nostatusta mutta sanoisin että parasta tunnelman nostatusta olisi kun juoksuja tulisi enemmän sekä tunteiden näyttäminen kentillä. Ne vain kuuluu pesikseen :)

Pyöreän kirkon poika sanoi:

Eilen oli hallipeleissä taas hauskaa koskien tuota kannustuspuolta. KossU - KaMa- matsissa porukkaa oli jonkin verran mutta halli oli ainakin KossUlaisten puolelta aivan hiljainen. Siinä pienellä porukalla läpsyteltiin "haitareilla" (niillä pahvisilla, varmaan tiedätte). Pelin aikana pari vanhempaa miestä kuittaili, joskin veljellisin kettuilun piirissä niinkun usein tehdäänkin ja matsin jälkeen papat onnittelivat "hyvästä kannustuksesta".

Matsin jälkeen ja Kossun voittaessa kotiutuslyöntikisassa ehkä noin 50-v mieshenkilö sanoi ensin meille että "eikö enää taputeta". En juuri antanut huomiota heitolle, noitahan kuulee aina matsien jälkeen ja niille naureskellaan puolin jos toisin. No, kyseinen kevyt piikittely ei riittänyt vaan lopulta äijä käski meitä häpeämään ja lähtemään takaisin "sinne metsään mistä ollaan tultukin", kun me kuulemma asumme metsässä. No en sitten tiedä onko se Ilmajoki kummoinen metropoli ;-)

Näin sitä kulttuuria taas nostetaan pienin askelin! Hiirenhiljainen halli, ei edes juoksuille taputettu muutakun yksittäisesti mutta sitten kun joku yrittää tehdä edes pientä tunnelmaa niin kuittaillaan aliarvoisesti ja vielä kuittailijana ihan reippaasti varttunut mieshenkilö! Jos olosuhteet, henkilöt ja hermot olisivat olleet vähän huonommat niin kenties oltaisiin nähty painikulttuuria hallin ulkopuolella :)

Heh. Noita löytyy aina! Minulle kivahdettiin kerran Sähkökoje Areenalla: "Tuo poika ei enää tässä pelissä nouse seisomaan!", kun innostuin heiluttelemaan seisoaltani Vedon isoa lippua. Voinet arvata tottelinko... :D

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.