Onhan se tuokin puolustus väliinjätöille "jää katsojan kannalta tylsät kopinnostoyritykset pois".
Tuo se suurin syy mielestäni on. Jossain vaiheessahan oli paljon keskustelua, että pesäpallo-ottelua pitäisi saada ajallisesti lyhyemmäksi, niin mieluiten nyt noista kopinnostoista lyhentää peliä eikä esim. poista yhtä vuoroparia/jakso tms.
Tosin itse olen vähän sitä mieltä, että ei se ottelun kesto nyt suuri ongelma ole, vaikka joskus venyisi yli kolmetuntiseksi. Itse pidän muutenkin näistä nykysäännöistä enkä muuttaisi juurikaan mitään. Pesäpallo tuotteena on mielestäni hyvässä kunnossa itse pelin osalta, kuten naisten Superista näkyy, kun suurimmat yleisömäärät naisten joukkuelajeista käsittääkseni.
Ne pesiksen ongelmat on mielestäni pikemminkin, että ei ole pääsarjatason joukkueita monessa suurimmissa kaupungissa (tosin nyt vähän korjaantuu, kun tulee Roihu Helsinkiin naisissa) ja että joitain seuroja johdetaan mielestäni heikosti. Tosin sitten on joitain erittäin hyvin johdettuja seurojakin, kuten vaikka Pesäkarhut.
Miksi tarvitaan kopinnostoyrityksiä? No Pesäkarhuilla aikanaan tarvittiin, kun lukkari ei muuten ehtinyt palamatta kakkoselle, ja nuori junioripelaaja, silti joukkueen yksi parhaista silloisista lyöjistä, kopitteli hänet. Mutta se on niitä poikkeuksia.
Kieltämättä useat pelinjohtajat ovat sen verran hidasvälkkyisiä, että väliinjättö on heillä "ainoa keino".
Sitä vain ihmettelen, miksi monet väliin jätettävistä pelaavat numerolla neljä/viisi (mm. Tahkon Essi Ritola, Maila-Jussien Anna Honkala, Anni Laakso, Kirittärien Siri Eskola ulkokokoonpanossa pelatessaan ja ettei vain Pesäkarhujen Emilia Linnakin jonkun kerran, nämä nyt suoraan tulee mieleen). Jääkö helläkin se pelinjohtajan "ainut konsti" koppi "yritykseksi".
Ja sitten itketään, kun ratkaisijoita on niin vähän. On kai niitä vähän, kun puolet joukkueesta ei saa edes koskaan mahdollisuutta (ja pääsisi niitä kehittämään tosi paikassa) !!!
Tuossa on aika monta muuttujaa, että miksi esim. nelonen jätetään jossain nollatilanteessa välistä. Nelosena pelaavan pelaajan nopeus, viimeinen lyöjä, palojen määrä, kakkoskärjen (kutosena/vitosena pelaavan) nopeus, käytettävissä olevat jokerit sillä hetkellä, jne.
Aika usein kuitenkin siellä nelosen jälkeen tulevan jonkun pelaajan (esim. kutosen) nopeus on parempi kuin sen nelosena pelaavan, niin halutaan laittaa ennemmin se sinne kärkeen kuin se nelosena pelaava, jos on lyöjiä jäljellä kakkoskeulassa. Tämä, jotta siitä pelaajasta ei tulisi paloa yhtä helposti vaihtotilanteissa pesänväleillä. Nelosena pelaavana pelaajana on yleensä pelaaja, jonka tärkein rooli on kotiuttaminen, ei eteneminen.
Nykyään on aika roolitettua tuo pelaaminen ja se on vähän vanhan liiton meininkiä, että pelaajat lyö kaikki vähän kaikkia tilanteita. Kyllä se roolittaminen yleensä tuottaa enemmän juoksuja kokonaisuutena. Pesänväleillä tulisi enemmän paloja hitaammilla etenijöillä ja silloin tulisi vähemmän kolmostilanteita ja vähemmän juoksuja peleissä.
Harvoinhan noin käy edes, että nelonen jätetään välistä. Silloin on melkein numeroiden 1-3 täytynyt haavoittua tai palaa ja tyhjä kenttä nelosella.