Supervuoro Verkkolehti »

Miten pesäpalloa pitäisi markkinoida paremmin?

Viestejä
80
Hyviä pointteja täällä aiemmissa viesteissä. Tässä omat mielipiteeni, jotka tosin aika paljon toistavat jo puhuttua:
Kaksi pääasiaa pesiksen markkinoinnissa, joissa molemmissa on muutamia joukkueita onnistunut ja suurin osa hanaa perässä, kun päättävissä elimissä eletään valitettavasti vielä viime vuosituhatta.
  1. Some
    Jokaisesta ottelusta pitää saada ulos seurojen omille tileille muutaman sekunnin klippejä loistavista ja näyttävistä pelisuorituksista ja hauskoista jargoneista sekä sattumista - jo itse ottelun aikana. Twitter, Instagram ja TikTok - jokainen näistä alustoista iskee hieman eri yleisöön ja lisää huomattavasti kokonaisnäkyvyyttä. Jos seurat laittavat näitä vasta pelien jälkeen ja vain 1 tai 2 näistä alustoista, menetetään tässä paljon ilmaista näkyvyyttä.
    Pelien jälkeen voi koota välipäivinä / seuraavana päivänä sitten parhaita suorituksia, mutta saman tien suorituksen jälkeen tapahtuva klipin iskeminen maailmalle on se tehokkain tapa saada katsojia. Samoin näitä alustoja voi halutessaan hieman profiloida eri kohderyhmille suunnatuiksi sisällön puolesta (ei täysin välttämätöntä).
    Pelipäivien päätteeksi / välipäivinä valittuja pätkiä parhaista suorituksista Superpesiksen tms. kattojärjestön tilille (näissä yhteinäistetty ilme, joka kierroksen jälkeen samat firman x sponsoroimat tapahtumat y, jne).
    Lisäksi jo aiemmin nostettu pesäpallon personointi toimii erittäin hyvänä huomion nostattajana. Esimerkiksi Puhtimäki on tätä jo useamman vuoden - muiden kuittailusta huolimatta - ansiokkaasti tehnyt. Yleisö tarvitsee esikuvia ja pelaajia joita seurata - myös pelien ulkopuolella. Tämä onnistuu helposti hyvin rakennettujen ja ylläpidettyjen "henkilökohtaisten" sometilien kautta.

  2. Ottelutapahtuma
    Todella monella joukkueella ottelutapahtuma on edelleen samanlainen, kun se oli 10 vuotta sitten. Ja sit ihmetellään, miksi katsojakeskiarvot putoavat ja uusia faneja ei tule katsomaan kotipelejäkään paikan päälle.
    Ottelutapahtumasta tulee saada viihdyttävä kokonaisuus, jossa itse peli on vain osa (toki pääosa, mutta silti vain osa) markkinoitavaa tuotetta. Ihan minimissään pitäisi joukkueelle saada hyvällä tilannetajulla ja biisivalikoimalla varustettu DJ, sekä oikeasti mukaansatempaava, asiansa osaava juontaja ottelutapahtumaan, joka saa yleisön mukaan ja nostattaa tunnelmaa jo pelkästään omalla toiminnallaan. Jossain katsomon yläreunassa kopin sisältä kuuluva monotoninen mumina ei tänä päivänä riitä, kun kilpailua tapahtuma-alalla on niin paljon.
    Myös ottelutapahtuman oheen tulisi tuoda (sopivassa määrin) kaikenlaista oheistoimintaa / "kannustinta" sopivasti eri kohderyhmille suunnattuna. Jos esimerkiksi perheen lapset haluavat tulla otteluun paikalle, on silloin usein koko perhe mukana -> lisää lipputuloja ja paikan päällä tapahtuvaa oheismyyntiä. Nämä ovat varmastikin hyvin paikkakuntakohtaisia, millainen sisäänheittotapa toimii missäkin. Ja joillakin paikkakunnilla tälle toki ei ole niin tarvetta, kun ei sitä kilpailua (esimerkiksi) muiden urheilulajien suunnalta tule juuri lainkaan.
    Hyvänä esimerkkinä ottelutapahtuman mielenkiintoistamisesta toimii sääntömuutos, jolla sallittiin useampien pelaajien väliin jättäminen. Kun ottelutapahtuma lyheni näiden aivan tarpeettomien välikoppien nostojen takia, on sitä paljon helpompi myydä myös ulospäin.
Yhdistävänä vaatimuksena näillä molemmilla kohteilla tietysti on raha. Sitä liikkuu tällä hetkellä pesäpallon parissa harmittavan vähän, eikä tilanne tule varmasti suuresti muuttumaankaan ennen kuin saadaan isot kaupungit mukaan, yksi kerrallaan. Toinen tekijä on, että pesäpallon markkinointia tulisi kohdistaa pääsosin huomattavasti nykyistä nuorempaan kohderyhmään. Se, että pesäpalloa koitetaan markkinoida keski-ikäisille katsojille on jo puoliksi hukkaan heitettyä rahaa. Jos he eivät ole tähän mennessä elämänsä aikana innostuneet lajista, on todennäköisyys siihen aika pieni nyttenkin. Sen sijaan taas monella nuorella ainoa kosketuspinta pesäpalloon voi olla koulun liikuntatunnilta, ja ero tämän farssin ja huippupesiksen välillä on huomattava.

Tulipahan jauhettua paljon tekstiä, suurin osa aivan täyttä shaissea. Jospa sieltä se punainen lanka löytyisi kuitenkin.
Tiktokissa on nykyään paljon eri pesisjoukkueiden fani käyttäjiä. Suosituin taitaa olla tällä hetkellä pesis.edits jolla on yli 1000 seuraajaa. Monet nuoret pesäpalloilijat seuraavat juuri näitä fani käyttäjiä.
 
Viestejä
1,120
"Tietoa, sivistystä tai viihdettä, sen mukaan mikä ketäkin kiinnostaa – sitä on julkinen palvelu. Yle on suomalaisten omistama mediayhtiö ja Ylellä on pian 100 vuoden ajan ollut sama ajassa elävä tehtävä: informoida, sivistää ja viihdyttää.
Yleisradiotoiminta turvaa eri tavoin myös viestinnän moniarvoisuutta. Ylellä on ainoana mediayhtiönä kattava toimitusten verkosto eri puolilla Suomea. Teemme koko Suomea näkyväksi ja varmistamme, että harvaan asutuillakin seuduilla on monipuolista mediatarjontaa."
[sivustolta yle.fi]

Yle kun on kansallinen monumentti, jolla on julkisen palvelun "tiedotus-, sivistys- ym. velvotteita", niin eikö nyt kun pesiksen toinen vuosisata on jo menossa, Ylellä olisi suoranainen velvollisuus tehdä kulttuuriteko ja alkaa panostaa kansallisurheilumme markkinointiin, tunnetuksi tekemiseen yms. tyyliin "Lauantaitanssit" tai Englannin liigan jalkapallo-ottelut?!!! Että pesiksestä syntyisi Ylen ohjelmakartassa ilmiö, joka vastaa Me Tammeloita, Heikki ja Kaijaa tai Naapurilähiötä! Tai Rintamäkeläisiä...

Eikö Ylen urheilutoimituskin voisi siirtyä erikoistumiseen, niin että kaikkiin "suuriin lajeihin" [= niihin, joista useimmin uutisoidaan] olisi oma erikoistoimittajansa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että kaikki seuraavat kaikkea.

Häntäpäähän jäisivät sitten toimittajat joiden karriäärinä olisivat lajit osastosta "ynnä muut"... [Pesis ei siis kuuluisi niihin]
Olympialaiset ja ehkä maailman suosituimpana urheiluna jalkapallon arvokisat kuuluvat julkiseen palveluun. Se, että me olemme lajille omistautuneita täällä, ei tee pesiksestä millään tavalla niin paljon muita lajeja merkityksellisempää, että sitä verorahoilla näytettäisiin, edes likimainkaan siinä laajuudessa mitä kykenemme nykyään seuraamaan.

Urheilu kuuluu maksukanaville. En tiedä miten (tai miksi) Yle on saanut sovittua tuon ajoittain näytettävän NHL-pelin, mutta kaupallisten toimijoiden jaloille se ei saa astua.
Sanatarkkaa kirjausta en tiedä, mutta sinne sääntöihin on kirjattu myös se, ettei mitään yksittäistä lajityyppiä (olettaisin että se koskee myös urheilua - mutta ainakin se koskee musiikkia) ei saa suosia ylitse muiden. Jos ohjelmistoon otetaan yhden tyyppinen erikoisohjelma, niin pitää miettiä myös muut vastaavassa asemassa olevat sisällöt ja tarjota myös niitä. Urheilun osalta tämä on loputon suo.
 
Viestejä
706
Viestejä
215
Kyllä tieto kohta päättyvästä juhlavuodesta tuli mulle yllätyksenä. Ehkä siitä joskus tiesin, mutta miten lie unohtunut. Enkä usko, että syy olisi ollut turtuminen liikaan toiston jumputukseen.
 
Viestejä
1,595

Pekka ihan oikeassa. 100-vuotisjuhlan tarjoama markkinoinnillinen tilaisuus hukattiin käytännössä täysin.

Toki eihän tähän juhlavuoteen ollutkaan aikaa valmistautua kuin 100 vuotta.
Jos menis kyselemään ympäri Suomea "tiesitkö että tänä vuonna pesäpallo täytti 100 vuotta", niin 99% (tai jopa enemmän) ihmisistä vastais että "en tiennyt". Täysi floppi markkinoinnin kannalta koko juhlavuosi, että tuskin tämän kampanjan avulla saatiin yhtäkään ihmistä kiinnostumaan pesiksestä.
 
Viestejä
706
Kyllä tieto kohta päättyvästä juhlavuodesta tuli mulle yllätyksenä. Ehkä siitä joskus tiesin, mutta miten lie unohtunut. Enkä usko, että syy olisi ollut turtuminen liikaan toiston jumputukseen.
Jos menis kyselemään ympäri Suomea "tiesitkö että tänä vuonna pesäpallo täytti 100 vuotta", niin 99% (tai jopa enemmän) ihmisistä vastais että "en tiennyt". Täysi floppi markkinoinnin kannalta koko juhlavuosi, että tuskin tämän kampanjan avulla saatiin yhtäkään ihmistä kiinnostumaan pesiksestä.
Harmillista oikeasti. Ei tällaisia tilaisuuksia usein tule. Ehkä 100 vuoden päästä sitten ollaan viisaampia.
 
Viestejä
1,595
Harmillista oikeasti. Ei tällaisia tilaisuuksia usein tule. Ehkä 100 vuoden päästä sitten ollaan viisaampia.
No enää on turha miettiä, mutta oleellisempaa on se että voitaisko siellä liitossa jo herätä? Hankkikaa sinne liittoon ihmisiä jotka oikeasti haluavat viedä pesistä eteenpäin, järjestää erilaisia tapahtumia ja markkinoida niitä niin että edes pesäpalloa seuraavat tietäis niistä. Tälläsellä puuhastelulla ei todellakaan saada vietyä lajia eteenpäin.
 
Viestejä
799

Pekka ihan oikeassa. 100-vuotisjuhlan tarjoama markkinoinnillinen tilaisuus hukattiin käytännössä täysin.

Toki eihän tähän juhlavuoteen ollutkaan aikaa valmistautua kuin 100 vuotta.
Pekka & Jukka ovat tuossa kirjoituksessaan NIIN ASIAN YTIMESSÄ kuin vain olla voi! Se Suuri Kysymys, joka tuosta väistämättä nousee on: mihin Pesäpalloliittoa tarvitaan - muuhun kuin ehkä korkeintaan ottelukalenterien laatimiseen!

Tämä "kerran sadassa vuodessa" -tilaisuuden täydellinen sössiminen on niin raskas kämmi, että PPL:llä on todellakin peiliin katsomisen paikka, ehkä myös oman olemassaolonsa tarkka harkinta, ja jos olemassaololla on jokin järkevä tarkoitus, niin "kasvojen pesu".
 
Viestejä
706
No enää on turha miettiä, mutta oleellisempaa on se että voitaisko siellä liitossa jo herätä? Hankkikaa sinne liittoon ihmisiä jotka oikeasti haluavat viedä pesistä eteenpäin, järjestää erilaisia tapahtumia ja markkinoida niitä niin että edes pesäpalloa seuraavat tietäis niistä. Tälläsellä puuhastelulla ei todellakaan saada vietyä lajia eteenpäin.
Pekka & Jukka ovat tuossa kirjoituksessaan NIIN ASIAN YTIMESSÄ kuin vain olla voi! Se Suuri Kysymys, joka tuosta väistämättä nousee on: mihin Pesäpalloliittoa tarvitaan - muuhun kuin ehkä korkeintaan ottelukalenterien laatimiseen!

Tämä "kerran sadassa vuodessa" -tilaisuuden täydellinen sössiminen on niin raskas kämmi, että PPL:llä on todellakin peiliin katsomisen paikka, ehkä myös oman olemassaolonsa tarkka harkinta, ja jos olemassaololla on jokin järkevä tarkoitus, niin "kasvojen pesu".
Juuri näin.
 
Viestejä
706
Mun mielestä joidenkin seurojen lisäksi ainoa, joka jollain tavalla onnistui 100-vuotisjuhlamarkkinoinnissa, oli Nelonen Media. Vaikka en kaikesta tuon puljun tekemisistä piittaa ja osa jopa ärsyttää, niin pesiksen osalta markkinoivat ihan hyvin. Toki olisivat enemmänkin voineet tehdä, mutta näkyi edes 100-vuotismainokset pääkanavillakin koko kauden ajan, ja ihan hienosti tehdyt mainokset; pesäpallon arvolle sopivat ja mahtipontiset.
 
Viestejä
1,595
Pekka & Jukka ovat tuossa kirjoituksessaan NIIN ASIAN YTIMESSÄ kuin vain olla voi! Se Suuri Kysymys, joka tuosta väistämättä nousee on: mihin Pesäpalloliittoa tarvitaan - muuhun kuin ehkä korkeintaan ottelukalenterien laatimiseen!

Tämä "kerran sadassa vuodessa" -tilaisuuden täydellinen sössiminen on niin raskas kämmi, että PPL:llä on todellakin peiliin katsomisen paikka, ehkä myös oman olemassaolonsa tarkka harkinta, ja jos olemassaololla on jokin järkevä tarkoitus, niin "kasvojen pesu".
Oltaisiin voitu palkata ig:stä/youtubesta influenssereita markkinoimaan pesistä ja hyvissä ajoin varattu olympiastadion itä-länttä varten, artistit ja mainokset tapahtumasta. Eniten tässä vituttaa että 100v juhlavuoden valmistelut oltais voitu aloittaa vaikka 5 vuotta sitten, mutta ei kun ei ketään näyttänyt kiinnostavan paitsi liian myöhään tullutta Jonne Kemppaista.
 
Viestejä
706
Oltaisiin voitu palkata ig:stä/youtubesta influenssereita markkinoimaan pesistä ja hyvissä ajoin varattu olympiastadion itä-länttä varten, artistit ja mainokset tapahtumasta. Eniten tässä vituttaa että 100v juhlavuoden valmistelut oltais voitu aloittaa vaikka 5 vuotta sitten, mutta ei kun ei ketään näyttänyt kiinnostavan paitsi liian myöhään tullutta Jonne Kemppaista.
Jep. Erinäisiä somevaikuttajia tuomaan lajia esiin ja kunnon kaikkien aikojen itä-länsi -tapahtuma Olympiastadionille, jota oltaisiin rummutettu kunnolla. Sen yhteyteen itä-länsi -festarit stadionille huippuartisteineen. Olisi tuonut myös vähemmän pesäpalloa seuranneita paikalle.
 
Viestejä
706
Ja Vimpelihän järjesti Pesisfestivaalit. Tosin mielestäni jäi vähän vajaaksi ja hajanaiseksi tapahtumaksi, mikä toki ymmärrettävää, kun ei pienellä seuralla ole varaa järjestää mahtipontisia festivaaleja. Mun mielestä kuitenkin hyvä idea, ja jos tuota lähdettäisiin kehittämään Nelonen Median tai liiton taholta, tai yhteistyössä kaikkien seurojen kanssa, tuosta voitaisiin saada jokavuotinen suuri tapahtuma, joka voitaisiin vaikka järjestää vuosittain eri paikkakunnilla paikkakunnan seuran vetämänä. Tai vaikka yhdistää itä-länsi -otteluun, eli itä-länsi pelattaisiin osana pesisfestivaalia. Ja festivaalit kestäisivät vaikka viikon, jona aikana samalla kentällä pelattaisiin useampi ottelu. Viikon aikana markkinatapahtumaa ym. ja viikko huipentuisi viikonloppuna itä-länsi -otteluihin ja musafestareihin. Sunnuntaina kunnon päätösshow ilotulitteineen/lasereineen.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,595
Ja Vimpelihän järjesti Pesisfestivaalit. Tosin mielestäni jäi vähän vajaaksi ja hajanaiseksi tapahtumaksi, mikä toki ymmärrettävää, kun ei pienellä seuralla ole varaa järjestää mahtipontisia festivaaleja. Mun mielestä kuitenkin hyvä idea, ja jos tuota lähdettäisiin kehittämään Nelonen Median tai liiton taholta, tai yhteistyössä kaikkien seurojen kanssa, tuosta voitaisiin saada jokavuotinen suuri tapahtuma, joka voitaisiin vaikka järjestää vuosittain eri paikkakunnilla paikkakunnan seuran vetämänä. Tai vaikka yhdistää itä-länsi -otteluun, eli itä-länsi pelattaisiin osana pesisfestivaalia. Ja festivaalit kestäisivät vaikka viikon, jona aikana samalla kentällä pelattaisiin useampi ottelu. Viikon aikana markkinatapahtumaa ym. ja viikko huipentuisi viikonloppuna itä-länsi -otteluihin ja musafestareihin. Sunnuntaina kunnon päätösshow ilotulitteineen/lasereineen.
Tämmöinen ''pesisfestivaali'' viikko toimis erittäin hyvin esim. ensi vuonna Sotkamossa. Kyseessä on kuitenkin paikka, jossa ihmiset lomailevat ja varmasti saisivat myytyä ihmisille lomapaketteja johon sisältyy hotellit/mökit, lippuja otteluihin, itä-länteen ja päätösjuhlaan. Varmasti sopisi koko perheelle lomamatkaksi.
 
Viestejä
706
Tämmöinen ''pesisfestivaali'' viikko toimis erittäin hyvin esim. ensi vuonna Sotkamossa. Kyseessä on kuitenkin paikka, jossa ihmiset lomailevat ja varmasti saisivat myytyä ihmisille lomapaketteja johon sisältyy hotellit/mökit, lippuja otteluihin, itä-länteen ja päätösjuhlaan. Varmasti sopisi koko perheelle lomamatkaksi.
Ja siihen yhteyteen voitaisiin järjestää vaikka junnujen leirikin aina. Olisi kunnon pesiksen superviikko ja kauden kohokohtia finaalien lisäksi. Ja sopivasti loma-aikaan.
 
Viestejä
740
Jep. Erinäisiä somevaikuttajia tuomaan lajia esiin ja kunnon kaikkien aikojen itä-länsi -tapahtuma Olympiastadionille, jota oltaisiin rummutettu kunnolla. Sen yhteyteen itä-länsi -festarit stadionille huippuartisteineen. Olisi tuonut myös vähemmän pesäpalloa seuranneita paikalle.
AIvan tyhmää aloittaa suunnittelu puolivuotta aiemmin, kun Itä Länsi luvattu Tampereelle osittain sillä varjolla kaupunki laittoi stadioniin n 10 mil,niin siinä on Helsigin pelin 500.000 pieni raha josta vielä vähennetään kulut.
 
Viestejä
706
AIvan tyhmää aloittaa suunnittelu puolivuotta aiemmin, kun Itä Länsi luvattu Tampereelle osittain sillä varjolla kaupunki laittoi stadioniin n 10 mil,niin siinä on Helsigin pelin 500.000 pieni raha josta vielä vähennetään kulut.
Kyllä, mutta juhlavuoteen oli kyllä aikaa valmistautua enemmän kuin puoli vuotta. Olisi pitänyt aloittaa jo vuosia aiemmin suunnittelu. Vähintään paria vuotta ennen, että saadaan sopimukset yms. asiat hoidettua. Suurien tapahtumien osalta neuvotteluja yleensäkin käydään jo paria vuotta ennen itse tapahtumaa. Toki sekin vaikuttaa, ettei liitossa paikallaan pysy kukaan noin kauan, että voisi mitään järjestelmällistä edes tehdä. Liitossa on jotain todella pahasti pielessä, ei vissiin ole lajin mukana kehittynyt sataan vuoteen pätkääkään.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
106
Lehdistötilaisuuksien videotallenteet saisi jättää julkaisematta jos ne on kuvattu jossain grillikatoksessa. Ei anna kovin hyvää kuvaa tuollaiset tallenteet: www.youtube.com/watch?v=O5FP7djfewI ja www.youtube.com/watch?v=9DZwYZJWGyw
Äkkiäkös pressihuoneen saisi lavastettua, vaikka verhotanko noihin huoneisiin ja siinä olisi vedettävä taustakangas jonka saisi 10 sekunnissa vedettyä haastateltavien taakse. Pöydäksi joku tumman värinen.
Ennemminkin tallenteet saisi näyttää tältä: www.youtube.com/watch?v=rCeSWI_g2V4
 
Viestejä
726
Lehdistötilaisuuksien videotallenteet saisi jättää julkaisematta jos ne on kuvattu jossain grillikatoksessa. Ei anna kovin hyvää kuvaa tuollaiset tallenteet: www.youtube.com/watch?v=O5FP7djfewI ja www.youtube.com/watch?v=9DZwYZJWGyw
Äkkiäkös pressihuoneen saisi lavastettua, vaikka verhotanko noihin huoneisiin ja siinä olisi vedettävä taustakangas jonka saisi 10 sekunnissa vedettyä haastateltavien taakse. Pöydäksi joku tumman värinen.
Ennemminkin tallenteet saisi näyttää tältä: www.youtube.com/watch?v=rCeSWI_g2V4
Taitaa olla ihan hirsimökki, josta nuo Alajärvellä kuvataan? Mielestäni komeaa tuo kotimainen puu, kauempaa saisi ehkä kuvata. Onko nämä hopeamitalistin pressut komeita ja lehdistötilaisuudet hienoja? Siitä voi olla montaakin mieltä😉
 
Viestejä
1,702
Lehdistötilaisuuksien videotallenteet saisi jättää julkaisematta jos ne on kuvattu jossain grillikatoksessa. Ei anna kovin hyvää kuvaa tuollaiset tallenteet: www.youtube.com/watch?v=O5FP7djfewI ja www.youtube.com/watch?v=9DZwYZJWGyw
Äkkiäkös pressihuoneen saisi lavastettua, vaikka verhotanko noihin huoneisiin ja siinä olisi vedettävä taustakangas jonka saisi 10 sekunnissa vedettyä haastateltavien taakse. Pöydäksi joku tumman värinen.
Ennemminkin tallenteet saisi näyttää tältä: www.youtube.com/watch?v=rCeSWI_g2V4
Ainoat oikeasti häiritsevät asiat noissa tilaisuuksissa ovat kameran huojuminen ja jossain määrin myös kehno valaistus.

Sopiva etäisyys ja jalusta riittäisivät jo pitkälle mukavuuden osalta.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös