Hyviä pointteja täällä aiemmissa viesteissä. Tässä omat mielipiteeni, jotka tosin aika paljon toistavat jo puhuttua:
Kaksi pääasiaa pesiksen markkinoinnissa, joissa molemmissa on muutamia joukkueita onnistunut ja suurin osa hanaa perässä, kun päättävissä elimissä eletään valitettavasti vielä viime vuosituhatta.
- Some
Jokaisesta ottelusta pitää saada ulos seurojen omille tileille muutaman sekunnin klippejä loistavista ja näyttävistä pelisuorituksista ja hauskoista jargoneista sekä sattumista - jo itse ottelun aikana. Twitter, Instagram ja TikTok - jokainen näistä alustoista iskee hieman eri yleisöön ja lisää huomattavasti kokonaisnäkyvyyttä. Jos seurat laittavat näitä vasta pelien jälkeen ja vain 1 tai 2 näistä alustoista, menetetään tässä paljon ilmaista näkyvyyttä.
Pelien jälkeen voi koota välipäivinä / seuraavana päivänä sitten parhaita suorituksia, mutta saman tien suorituksen jälkeen tapahtuva klipin iskeminen maailmalle on se tehokkain tapa saada katsojia. Samoin näitä alustoja voi halutessaan hieman profiloida eri kohderyhmille suunnatuiksi sisällön puolesta (ei täysin välttämätöntä).
Pelipäivien päätteeksi / välipäivinä valittuja pätkiä parhaista suorituksista Superpesiksen tms. kattojärjestön tilille (näissä yhteinäistetty ilme, joka kierroksen jälkeen samat firman x sponsoroimat tapahtumat y, jne).
Lisäksi jo aiemmin nostettu pesäpallon personointi toimii erittäin hyvänä huomion nostattajana. Esimerkiksi Puhtimäki on tätä jo useamman vuoden - muiden kuittailusta huolimatta - ansiokkaasti tehnyt. Yleisö tarvitsee esikuvia ja pelaajia joita seurata - myös pelien ulkopuolella. Tämä onnistuu helposti hyvin rakennettujen ja ylläpidettyjen "henkilökohtaisten" sometilien kautta.
- Ottelutapahtuma
Todella monella joukkueella ottelutapahtuma on edelleen samanlainen, kun se oli 10 vuotta sitten. Ja sit ihmetellään, miksi katsojakeskiarvot putoavat ja uusia faneja ei tule katsomaan kotipelejäkään paikan päälle.
Ottelutapahtumasta tulee saada viihdyttävä kokonaisuus, jossa itse peli on vain osa (toki pääosa, mutta silti vain osa) markkinoitavaa tuotetta. Ihan minimissään pitäisi joukkueelle saada hyvällä tilannetajulla ja biisivalikoimalla varustettu DJ, sekä oikeasti mukaansatempaava, asiansa osaava juontaja ottelutapahtumaan, joka saa yleisön mukaan ja nostattaa tunnelmaa jo pelkästään omalla toiminnallaan. Jossain katsomon yläreunassa kopin sisältä kuuluva monotoninen mumina ei tänä päivänä riitä, kun kilpailua tapahtuma-alalla on niin paljon.
Myös ottelutapahtuman oheen tulisi tuoda (sopivassa määrin) kaikenlaista oheistoimintaa / "kannustinta" sopivasti eri kohderyhmille suunnattuna. Jos esimerkiksi perheen lapset haluavat tulla otteluun paikalle, on silloin usein koko perhe mukana -> lisää lipputuloja ja paikan päällä tapahtuvaa oheismyyntiä. Nämä ovat varmastikin hyvin paikkakuntakohtaisia, millainen sisäänheittotapa toimii missäkin. Ja joillakin paikkakunnilla tälle toki ei ole niin tarvetta, kun ei sitä kilpailua (esimerkiksi) muiden urheilulajien suunnalta tule juuri lainkaan.
Hyvänä esimerkkinä ottelutapahtuman mielenkiintoistamisesta toimii sääntömuutos, jolla sallittiin useampien pelaajien väliin jättäminen. Kun ottelutapahtuma lyheni näiden aivan tarpeettomien välikoppien nostojen takia, on sitä paljon helpompi myydä myös ulospäin.
Yhdistävänä vaatimuksena näillä molemmilla kohteilla tietysti on raha. Sitä liikkuu tällä hetkellä pesäpallon parissa harmittavan vähän, eikä tilanne tule varmasti suuresti muuttumaankaan ennen kuin saadaan isot kaupungit mukaan, yksi kerrallaan. Toinen tekijä on, että pesäpallon markkinointia tulisi kohdistaa pääsosin huomattavasti nykyistä nuorempaan kohderyhmään. Se, että pesäpalloa koitetaan markkinoida keski-ikäisille katsojille on jo puoliksi hukkaan heitettyä rahaa. Jos he eivät ole tähän mennessä elämänsä aikana innostuneet lajista, on todennäköisyys siihen aika pieni nyttenkin. Sen sijaan taas monella nuorella ainoa kosketuspinta pesäpalloon voi olla koulun liikuntatunnilta, ja ero tämän farssin ja huippupesiksen välillä on huomattava.
Tulipahan jauhettua paljon tekstiä, suurin osa aivan täyttä shaissea. Jospa sieltä se punainen lanka löytyisi kuitenkin.