Supervuoro Verkkolehti »

Miesten Ykköspesis 2015

Vs: Miesten Ykköspesis 2015

Sijais-Leija sanoi:
Otso Mäkelä muun muassa ihmetyttää kyllä vieläkin enemmän.

Otso on kehittynyt ulkopelissä tosi paljon mutta onko kuitenkaan ns arvo-ottelun tasolla ja sisällähän rooli on jäänyt tosi pieneksi. Melkein pakko laittaa numerolle kun ei oikein voi roolia olla jokerina. Jos Haminasta piti neljä valita niin miksei esim Juha Toikka? Mut valitsijoilla lienee syynsä.

joku

Tikka sanoi:
Lännen jengiin huutais ehtottomasti Järvelän Eikkaa!! Saatais tälle spektaakkelille edes vähän viihdearvoa ;D
MieVaan sanoi:
Ehkä Eikkaa on kysyttIkin mutta se on sanonut että ei hän v*tt* minnee Haminaan lähde sehän on ihan h*m*m*st* s**t*n* :eek:

Olen vuosia seurannut Järvelän pelejä Oulussa ja en tiedä mistä puhutte. No olette varmastikin seuranneet enemmän.

No mä en ole nähnyt Järvelää kuin alle kymmenen peliä Oulun ja JoMan paidassa hmm kait neljällä tai viidellä eri paikkaunnalla ja jokaisessa näistä peleistä Järvelä on ehdottomasti ollut eniten katsomoon kuuluvia kirosanoja käyttänyt pelaava. Määrällisesti ihan omassa luokassaan.

Mutta mukava kuulla, että näkemäni ja hmm kuulemani pelit ovat olleet poikkeuksia.

joku

MieVaan sanoi:
No mä en ole nähnyt Järvelää kuin alle kymmenen peliä Oulun ja JoMan paidassa hmm kait neljällä tai viidellä eri paikkaunnalla ja jokaisessa näistä peleistä Järvelä on ehdottomasti ollut eniten katsomoon kuuluvia kirosanoja käyttänyt pelaava. Määrällisesti ihan omassa luokassaan.

Aha. No sitten olen nähnyt Järvelää paljon enemmän kuin sinä. Saattaa toki olla että Järvelä on alkanut kiroilemaan enemmän lähdettyään Oulusta mutta voisin mainita molemmista paikallisjoukkueista Lippo ja Kempele pelaajia joilla on tapana kiroilla enemmän otteluissa kuin Järvelällä. En kuitenkaan sitä tee sillä en halua antaa nimimerkeille MieVaan ja Tikka aihetta alkaa naureskelemaan palstalla pesäpallopelaajille. Kasvokkain kyseisten pelaajien kanssa sitä tuskin tohtisittekaan tehdä.

Ei mulla ole mitään ongelmaa sanoa Järvelälle että et viitsisi olla kiroilematta niin lujaa, että katsomoon kuuluu. Olen itse asiasssa sanonutkin, mutta ei hän pyynnöstäni välittänyt, mutta sen toki ymmärrän koska pelaja ei saa antaa katsomosta kuuluvan kommentoinnin vaikuttavan tekemisiinsä. Eli Järvelä toimi siinä kohdassa pelin kannalta ammattimaisesti. Mutta toimiko lajin kannalta on eri asia.

Lopetin erotuomaroinnin niin kauan aikaa sitten etten ole Järvelän kanssa samoissa peleissä ollut ja mun tuomaroinnit nyt pääsääntöisesti olivat alemmilla sarjatasoilla kuin missä Järvelä nyt pelaa joten en ole tuomarina testannut olisko reaktio ollut eri.

Musta pesäpallon brändilupaukseen maksaville katsojille ei kuulu pelaajien kohtuuttoman kovaääninen asiaton kielenkäyttö. Jos pelaaja jupisee kentällä itselleen ja miksei pelikavereillekin niin siitä vaan mutta jos se selvästi kuuluu katsomoon jatkuvasti niin minusta se on tarpeetonta. Tunteita voi näyttää niin monella tavalla.

Tästä saa olla eri mieltä

Jeeps, arvon nimimerkki joku, käsitit vähän väärin nyt! Ekakskin ittekin voisin sanoa tuon saman kuin mievaan, ei ongelmaa. Sitäpaitsi mä heitin ton Järvelän Eikkaa koskevan kommentin ihan hyvällä viilingillä. Olen täällä jo aikasemmin todennutkin, että pidän tommosista persoonista, ja ne kuuluu tähänkin lajiin. Toki tuo kiroilu ainakaan niin kovaan ääneen, että katsomossa olevat kouluikäset junnut, kuten viimeksi oma jälkikasvuni, kuulee sen katsomoon, ei ehkä ole osa sitä persoonaa ja esikuvaa, jota pesis tarvitsee...

Ei tässä nyt mitenkään sen enempää naurettu tai muuten, päinvastoin, tommosta persoonaa juurikin tuollainen tylsähkö I-L spektaakkeli oikeesti tarvitsis! Ota rennosti vaan sinäkin, ja rekisteröidy vaikka? Mukaan vaan :)

Jos nimim. joku muistaa esim. Karra kuusiniemeä? Siinä oli tulinen persoona, mutta kuitenkin teki tuon kettuilunkin tyylillä, ja oli kentän ulkopuolella loppuun asti herrasmies. Ja on tietty vieläkin! Totta hemmetissä pelissä ollaan tunteella mukana, ja välillä läikkyy yli, mutta... niin, loput jo tässä on sanottukin :)

Tikka sanoi:
Jos nimim. joku muistaa esim. Karra kuusiniemeä? Siinä oli tulinen persoona, mutta kuitenkin teki tuon kettuilunkin tyylillä, ja oli kentän ulkopuolella loppuun asti herrasmies. Ja on tietty vieläkin! Totta hemmetissä pelissä ollaan tunteella mukana, ja välillä läikkyy yli, mutta... niin, loput jo tässä on sanottukin :)

Niin, jos kentäksi lasketaan myös sen viereinen parkkipaikka. Mitään Karralta pois ottamatta.

Katsomokaluste

joku sanoi:
Tikka sanoi:
Lännen jengiin huutais ehtottomasti Järvelän Eikkaa!! Saatais tälle spektaakkelille edes vähän viihdearvoa ;D
MieVaan sanoi:
Ehkä Eikkaa on kysyttIkin mutta se on sanonut että ei hän v*tt* minnee Haminaan lähde sehän on ihan h*m*m*st* s**t*n* :eek:

Olen vuosia seurannut Järvelän pelejä Oulussa ja en tiedä mistä puhutte. No olette varmastikin seuranneet enemmän.

Olen samaa Joku:n mieltä, hieman ihmettelen näitä MieVaan&co keskusteluita Järvelän huuteluista. Olen seurannut ko pelaajaa jo Oulujoen Kiekon ajoilta maakuntasarjasta, ja en kyllä näiden vuosien aikana ole em huutelua kuullut katsomoon saakka. Sen tiedän, että aikaajoin paljon on Eikka keskusteluja käynyt vastustajien kanssa, ja olisikohan tuota vastinettakin tullut. Mutta että katsomoon asti olisi jotain kuulunut?

Näkyyköhän/kuuluukohan UPV-Kuula -matsin Vimeo-videolla peräti jotain? Olisi kyllä mukava tarkistaa, ettei jäisi ihan hevosmiesten tietotoimiston jutuiksi.

Niin vielä kerran kuitenkin korostan että ainakin se mun alkuperäinen postaus, josta tämä kohu sai alkunsa, se oli kirjoitettu ihan hyvällä viilingillä! Ei morkaten tai edes negatiiviseen sävyyn Järvelästä! Roger? :)

Edelleen toistan myös että pidän tollasista persoonista. Jokainen pesisjengikin tarvitsee oman Matt Knickersonin ;)

En ole Järvelää nähnyt kuin pari kertaa livenä. Siitäpä mielenkiintoni heräsikin, kun mm täältä voorumilta luin että kyseessä värikäs persoona. Ja jos lukaset mun postauksen UPV-Kuula pelin jälkeen, voit itsekin nähdä, että totean siellä, ettei pelissä ollut mitään isompaa draamaa. Sanoinhan juurikin, että olisin sellaista odotellu, sinänsä pelillisesti aika köyhään ja haaleaan mittelöön... Kyllähän siellä muutama pieni torikokous oli, ja pientä huutelua...

Eli mun käsitys perustuu siis pitkälle kuulemaani ja siihen mitä täällä on kirjoteltu. Ja olen toki siinä mievaan kanssa samaa mieltä, että tuo ns. yläasteen röökipaikan vittuhomo-räksytys ei ole sitä persoonaa... Siis jos/kun Järvelän tyyli tuommoinen tuppais olemaan.

MUTTA nythän te olette sitä kuvaa muuttaneet, ja kuten Mievaankin totesi, hyvä niin! :)

Ei tässä nyt jumalaade mitään kukkahattuja olla, ja räväkkyyttä ja meininkiä tarvitaan, niin kentälle kuin katsomoonkin!

Se vaan todistetusti tämä kirjoitettu viestintä tuottaa rosentuaalisesti eniten väärinkäsityksiä. Nyt ei muuta kun mukavaa perjantaita, mennään välillä kahveelle!

ps. se Karran parkkipaikka-juttu kuuluu siihen osastoon "välillä läikkyy yli" ;D

Katsomokaluste

Tikka sanoi:
Ota rennosti vaan sinäkin, ja rekisteröidy vaikka? Mukaan vaan :)

Mielestäni olisi hyvin reilua kommentoida tälläkin palstalla negatiiviseen sävyyn pelaajia käyttämällä reilusti omaa nimeään, hyvät nimimerkit Tikka ja MieVaan. Jos ja kun täällä huudellaan asioita nimimerkin takaa, on täysin merkityksetöntä, oletko sitten rekisteröitynyt vai et.

Joten rohkeasti vaan oma nimi peliin kun negatiivista on palautetta! Mies seisoo sanojensa takana meillä päin, aikuisille kun ei kuulu enää kulmantakaa huutelu.

Toki, toki, täällä muuten tais vaan olla sääntö, että pitää nimenomaan olla nimimerkki? Mutta luitko sä mun postausta ollenkaan? Kolmannen ja viimisen kerran mä sanon, notta mun kommentti EI OLLUT negatiiviseen sävyyn edes tarkotettu!! Ei periaatteessa, eikä käytännössä. Sen oli tarkotus olla jopa hieman humoorilla varustettu, ehkä sitten huono... ::)

Ja mitä omaan nimeen tulee, saa hra/rva Katsomokalustekin sitten sitä käyttää? :) Ja ihan mielellään mä sun kanssa juttelen näistä ja jopa positiivisista jutuista, jos joskus nähdään? Ootko tulos Itä-Länteen? Itte olen myös kesällä mahtollisesti Kuulan pelissäkin. Ei tän tartte niin vakavaa olla, ja kaikesta tartte aina kauheeta vääntöä, voi näistä keskustella silleen hyvässä hengessäkin, JOS vaikka oliskin jostain eri mieltä! Taitaa olla mahdoton ajatus??

Mutta viikonloppuja! Ihan iloseen sävyyn! T. Joukaisen kaima the Tikka :)

PS. En itte tuota Mievaankaan postausta kyllä ottanu minään hurjan aggressiivisena hyökkäyksenä, mutta siinäs kuulit, nyt Haminan kaveri nimi ja sotu julki!! ;D Ja nimet julki myös katsomossa tästedes ku huudellaan!

joku

Tuosta kiroilusta vielä. Kirosanoja kuulee joka ainoassa pesäpallopelissä pelaajien suusta. Osa kirosanoista tulee syystä pelaaja loukkaa itseään / harmittelee omaa epäonnistumistaan, osa taas siksi että pelaaja solvaa jotakin vastapuolen pelaajaa taikka tavallisemmin tuomaria. Kaipa hyväksyttävämpää on tuo ei-solvaus syystä tuleva kirosana. Itse en kaipaa peleihin kirosaoja, minusta tunteita voi osoittaa ilman niitäkin ja niitä saa osoittaa mutten myöskään usko niiden poistuvan sillä että joku yksittäinen pelaaja nostetaan tikun nokkaan siksi että hän kiroilee paljon. Kirosanat pelikentiltä saataisiin pois kai vain sillä että joukkueet ja pesäpalloyhteisö näkisivät ne ongelmina ja tekisivät päätöksen että niitä ei peleissä enää käytetä. En ole huomannut tämänkaltaista olevan tapahtumassa.

Mutta vielä paljon enemmän minua kiusaa se jos joku pelaaja ilmoittaa ottelun jälkeen että hävisimme tuomarin takia, näitä tällaisiakin tahtoo tulla aina joskus. Joka ainoassa pelissä näkee tuomioita (lähinnä liittyen pesäkilpailuihin) joissa kumpikaan tuomio paloi / ei palanut ei olisi ollut väärä. Tämän lisäksi saman ottelun aikana nähdään sekä sellaisia tuomioita jossa tuomio tehdään sisäpelaajan ja toisissa ulkopelaajan eduksi vaikka katsojan silmiin itse tapahtumat näyttivät samoilta. Ja tietysti tiukka tuomio suuntaan tai toiseen voi vaikuttaa ottelun lopputulokseen ratkaisevasti. Ja niin kauan kun videotarkastuksia ei edes haluta käyttää, minusta pesäpallossa niin pelaajien kuin katsojienkin on hyväksyttävä se tosiasia että aina et ole sillä puolella jota onnisti tuossa tiukassa pesäkilvassa. Tämä jälkimmäinen kappale oli kai jonkinlainen aasinsilta mutta siinä kerroin pelaajan käyttäytymisestä joka sapettaa minua vielä paljon enemmän kuin kiroilu. Siltikään minusta ei olisi rakentavaa taikka mitään auttavaa alkaa listailemaan täällä pelaajia joiden olen nähnyt toimineen noin.

Kaikki tekee virheitä pelissä, myös tuomarit. Tätä tapahtunee kaikissa pallopeleissä. Teknologia halpenee ja kehittyy hurjaa vauhtia joten voi olla että lähitulevaisuudessa nähdään jotain pesäpallossakin. En tiedä onko baseballissa tai kriketissä käytössä jo jotain.

Ja katsomoon moni tilanne näyttää erilaiselta kuin pesän vieressä. Tottakai selvät tuomarivirheet sapettaa pelaajaa ja tunteet nousevat pintaan ja hyvä niin.

Mutta yksittäisestä virheestä pitäisi päästä yli niin tuomarien kuin pelaajienkin. Katsojien suhteen se on ehkä toiveajattelua.

Mutta kuinka paljon otteluja ratkeaa yksittäiseen tuomarivirheeseen niin paha sanoa ja kai sekin on pakko hyväksyä niin kauan kunnes on olemassa helppo, halpa ja luotettava teknologinen tuki.

Totta jorisette molemmat! Virheitä tapahtuu kaikilla peleissä, ja ihmisiähän ne tuomaritkin ovat. Etenkin kun on kolunnut itte näitä alempia sarjoja, niin pesiksessä kuin etenkin kiekossa, välillä oikeesti käy suorastaan sääliks näitä tuomareita! Ne kun uhraa kallista vapaa-aikaansa, usein myöhään arki-iltoina, ja saa usein mitättömän palkkionsa lisäks pelkkää vittuilua ja paskaa niskaan! Usein ollaankin todettu, että saatas olla tyytyväisiä että joku näitäkin alasarjan höntsiä ylipäätään viittii puhaltaa! Eli sen verran kiitosta ettei nyt enää päin naamaa haistatella :)

Mutta sitten näitä "ammattituomareista", ketkä vislaa superin ja ykkösen pelejä yms. Eniten mua korpee semmonen, jos ekaks tehdään virhe, huomataan se ittekin, ja sitten hyvitetään se. Näitäkin joskus näkee, valitettavan paljonkin. Eli ekaks vaikka tuomitaan selkee juoksu paloksi kotijoukkueelle. Nousee älämölö ja torkkarit, sen jälkeen hyvitetään se, tuomitsemalla taasen selkee palo juoksuksi. Kiekossa vastaavia tehdään usein vislaamalla helppoja jäähyjä korvikkeeks... Tota en kyl sulata! Vaan jos virhe tapahtuu, that´s it, se pitäs nollata, ja jatkaa taas neutraaliin linjaan. Ootte varmaan muutkin nähneet näitä joskus?

Mutta tämä ei enää vars. ykköspesiksen kausiketjun aihe, eli kiitos ja anteeks :)

Mites nyt kun Karjanlahti sai lähdöt? Onks se silti idän pj?

Kohtahan noi pelinjohtajat alkavat väistelemään entistä enemmin Itä-Länsi -pestejä. Eikös Hylkiläkim ollut viime vuonna idän pelinjohtaja ja loppukaudesta Kopla antoi fudut? Karjalahti sai fudut jo pelkästä valinnasta? No ehkä siinä on muitakin vaikuttaneita tekijöitä.

En olisi yllättynyt jos vielä joku muu löytyy Idän pelinjohtaja ykkösen Itä-Lännessä. Mutta tällä hetkellä valintahan on tuo. Matsissahan sen sitten näkee.

joku

MieVaan sanoi:
Kaikki tekee virheitä pelissä, myös tuomarit. Tätä tapahtunee kaikissa pallopeleissä. Teknologia halpenee ja kehittyy hurjaa vauhtia joten voi olla että lähitulevaisuudessa nähdään jotain pesäpallossakin. En tiedä onko baseballissa tai kriketissä käytössä jo jotain.

Jenkkien baseball-sarjassa kussakin ottelussa kumpikin joukkue saa videotarkistuttaa yhden mielestään väärin menneen tuomion ja jos tämän tarkastuksen takia tuomiota muutetaan, kyseinen joukkue saa oikeuden toiseen tarkastukseen tässä pelissä mutta ei enempää.

Huomenna on Sarkkirannassa klo 15 Kempele-Tampere ja Raksilassa klo 16 Oulu-Ulvila. Haluaisin mennä molempiin peleihin mutta koska se ei ole mahdollista, joudun valitsemaan ja enköhän mene Raksilaan. Sääennusteen mukaan huomenna täällä ei sada mutta eihän sitä ikinä tiedä.

Toi MLB:n videotarkistussysteemi vois olla hyvä myös pesiksessä? Nimenomaan 1 tarkistus / jengi, meinaan muuten noita varmaan tarkistettas seuraavaan aamuun... ;)

Raksilassa näkee suht varmasti selkeen kotivoiton huomenna. Ellei ny mitään ihmeitä ole tapahtunu muutamassa päivässä... Tuskin on kertoimet enää edes pelattavia? :)

joku

Jotta videotarkastelu olisi mielekästä, kutakin pesää pitäisi seurata kaksi tai mielellään kolme kameraa. Kamerat pitäisi sijoittaa laiton-alueen ulkopuolelle ja joko olisivat jalustoilla taikka jonkun henkilön käsissä ja tämän kuvaajan pitäisi mielellään tehdä työnsä ilmaiseksi. Kuten tiedetään, tuolla kameran kanssa seisominen on turvallisuusriski etenkin jos kuvaaja seisoo selin syötölautaseen. Lisäksi on mahdollista että pelinjohtajat haluaisivat haastaa myös muita pelitilanteita liittyen vaikka kopparien epäselviin koppeihin taikka estämistilanteisiin joten mahdollisesti niitäkin tilanteita pitäisi kuvata. Kustannukset ja vaiva ovat niin kovia etten usko edes Superpesisjoukkueiden haluavan tätä.

Huomisista peleistä se että pidän sekä Tamperetta että Ulvilaa niin vahvana joukkueena että voivat ihan hyvin voittaa kotijoukkueen ilman että kyseessä olisi suuri yllätys taikka paikallisesta näkökulmasta ajatellen pettymys. Otteluvalintaani vaikuttaa pikemminkin se että samalla lipun hinnalla koen saavani Raksilassa enemmän kuin Sarkkirannalla: saan istua paremmalla penkillä, sateen sattuessa pääsen sadesuojaan ja kaikki oheistoiminnat toimii Raksilassa hieman paremmin kuin Sarkkirannalla. Vastaava tilanne on katsojalla joka valitsee kahden leffateatterin väliltä: kaipa hän mieluummin menee parempiin olosuhteisiin jos molemmissa paikoissa pyörivät leffat ovat yhtä lailla mielenkiintoisia. Otteluiden jälkeen voin huomata että valitsin vähemmän mielenkiitoisen pelin mutta niinhän se on urheilussa aina, et voi tietää ennakkoon miten pelissä tulee käymään.

Katsomokaluste

MieVaan sanoi:

Näytäähän tuo pelaavan Haminassa ykkösen I-L:ssä. Ehkei ihme, numerolla kotiuttavista kärki-5:ssa.

Lisäksi Kuulan Joni Jokilehto I-L:een.

Nää ilmeisesti tulee korvaamaan noita Lipon poisjääntejä?

Mutta aika hölmöä kyllä asentaa tuo I-L niin, että Lippolaisille tosiaan olis heti su kotipeli. Ja ke 3.6 oli vieraspeli vielä. Tohon väliin toistatuhatta kilsaa, loukkaantumisriskeineen, tämmösen pelin takia... Ja taitaa tossa muillakin jengeillä olla samaan aikatauluun pelejä? Ylivieskasta melkeen sama matka Haminaan kuin Oulusta. Ja Kuulalla kans su peli.

Kuten tuolla Lipon ketjussa totesin jo, ehkä ideana periaatteessa ihan hyvä, mutta nyt ainakin toteutus huono?

Ps. Onko Mievaan menos paikan päälle? Ja onkos Karjanlahti Idän PJ edelleen?

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.