Vs: Miesten Ykköspesis 2015
Sijais-Leija sanoi:
No ainahan ko. seuraa näkee kehuttavan ihan eri tavalla kuin vaikkapa IPV:tä tai HP:tä, joiden edustusjoukkueet ovat kuitenkin aika lailla samaa tasoa ja joilla ei myöskään ole aina lähihistoriassakaan kauhean hyvin mennyt. Ylipäänsä pitäisi erottaa seurat ja paikkakunnat toisistaan. Jos Manseen pelaajat haluavat tulla talkoilla pelaamaan, lienee kaupunki enemmän kehumisen arvoinen kuin seura. Mutta arvostan kyllä kyseisen seurankin toimintaa markkinoinnin saralla.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ostojoukkue ei ole ainoa tie menestykseen. Sotkamo tästä on tosiaan hyvänä esimerkkinä. Oulunkin mikä lie Lippo Pesis Juniorit on minun ymmärtääkseni yksi parhaista pelaajien kasvattajista, mutta siellä ei ole ollut periaatteena yrittää pärjätä Sotkamon tyylillä, mikä varmaankin on osasyynä siihen, että talous on kuralla vähän väliä eikä seurojen nimissä pysy juuri kukaan enää mukana. Ja kaiken kukkuraksi tässä "pesäpallon pääkaupungissa" ollaan rämmitty jo monta vuotta ykkösessä kaiken maailman imatrojen, haminoiden ja lievestuoreiden joukossa. No, kohta asiat lienevät taas ainakin vähän aikaa paremmin.
Niin varmaan joo, Manse PP:n hyvyyden takana olevana tekijänä lienee enemmän kaupunki itse kuin seura, vaikka esim Sotkamossa on hyvää pesäpalloa, selittävänä tekijänä lienee enemmän seura ja alueelliset perinteet. Yhtä lailla "tyhjästä" on jonkun Sotkamon kaltaisen paikkakunnan paljon vaikeampi nousta kuin Tampereen. Hyvä kuitenkin että Tampereella pelataan pesäpalloa ja näin kaupungissa muuten asuville pesäpalloilijoille tarjotaan mahdollisuus pelata kansallispeliä kotipaikkakunnallaan. Jonkinlaista yleisöpotentiaalia kaupungissa kuitenkin on, sen todistaa Sotkamon Jymyn Tampareella pelaama kotipeli. Samoja katsojalukuja Jymy tuskin saa Sotkamossa pelattaviin runkosarjapeleihin.
Täällä Oulussa taas, en laskisi näitä ykköspesisvuosia mitenkään huonoiksi tai rämpimisajaksi, on tullut seurattua kansallislajiamme imatroiden ja lievestuoreiden kanssa, katsomoissa on toki ollut tilaa enemmän kuin takavuosina mutta viihtyisää on silti ollut. Kempele on vielä oma kuntansa, ei ole liittynyt Ouluun toisin kuin moni muu Oulun ympäryskunta mutta paikallisjoukkueeksi KeKi:n lasken silti ja aika suuri ihme pitää tapahtua jos ei vähintäänkin toinen alueen joukkueista Superiin nyt nouse kun sarjaakin laajennetaan kahdella joukkueella.
Seuraako tästä parempia aikoja? Tietyssä mielessä näin voi ajatella mutta niihin 90-luvun alkua vastaaviin olosuhteisiin en enää usko. Muistan hyvin tuolloin kun koululaisten välituntipuheissa suosikkiurheilijoita olivat jääkiekkoilijoiden lisäksi Lippo-pelaajat Kumura Korhonen, Jekku Rajala, Sune Viitasalo ja kumppanit, joiden edesottamuksia seurattiin tarkoin. Sitten tulivat nuo sopipelijupakat, joissa oli mukana keskeisinä tekijöinä myös Lipon pelaajia. Tämän seurauksena, sponsorien lisäksi, suuri osa katsojista suuttui ja lopetti peleissä käymisen. Ja vaikka 2000-luvulla Lippo onnistuikin usein kokoamaan ihan kilpailukykyisen joukkueen (samalla tehden tappiollista tulosta), katsojat eivät palanneet samassa määrin seuraamaan pelejä ja kyllähän sillä on iso merkitys kun isät eivät tuo perheitään peleihin, totuttaen lapsiaan seuraamaan lajia. No siellä minä itse olen kuitenkin kokoajan ollut, seuraillen tapahtumia ja onhan siinä sitten konkurssikin seuralla tehtynä ja sitäkin olen katsojan asemassa vierestä seurannut.
No, ensi vuonna täällä mitä luultavimmin on Superpesis-porukka mutta en vaan millään jaksa uskoa että samaa hyvää on enää luvassa kuin silloin joskus oli. Minusta pesäpallopiireissä pitäisi hyväksyä se ajatus että palkkatulot on jokseenkin maksettavissa lipputuloilla, nykyisinhän ilmeisesti millään Superpesisporukalla näin ei ole vaan pääosa rahoituksesta tulee sponsoreilta. Ei kai siinäkään mitään vikaa ola niin kauan kuin sponsorituloja riittää, itse en vain haluaisi laskea niiden varaan.
Ihan loppuun se että mulla ei olisi mitään vaikkapa IPV:n menestystä vastaan. IPV näkyy itselleni samankaltaisena seurana kuin vaikka Manse PP, ovat vastustajia. Jos pelaavat Lippoa tai KeKiä vastaan niin toivon että häviävät mutta muuten ei mitään niitä vastaan.