Supervuoro Verkkolehti »

Miesten Ykköspesis 2014

Vs: Miesten Ykköspesis 2014

KuPSin pelistä tuli tänään nettistriimi Kuopiohallista Youtubessa. Harmi, että tuli näin jälkikäteen mieleen tuo asia pesäpalloa ajatellen, siinä olisi voinut päästä näkemään Kuopion turnauksen olosuhteita edes osittain ennakkoon. Ihan vain muiden paikkakuntien ihmisiä ajatellen.

Pitää vilkaista kun pääsee ouhelinta suuremman näytön ääreen, ei tällä iällä viitsi tihrustaa.

Mut eiks noi hallit oke yleensä tekonurmi kumirouheella? Soveltuu huonosti tai erittäin huonosti, mutta parasta sisätilaa tietty. Lähtökohtaisesti hidas, näpy ei vieri eikä paljoa kierrä. Pomppu riippuu mitä siellä tekonurmen alla on. Hippis taitaa pompata pomppulyönnissä paljon, Aviasport hieman ja Ruonala ei lainkaan.

Korkeus on iso rajoite yleensä ja valaistus haaste. Jos hallin suunnittelussa ei ole huomioitu pesistä ne ovat usein hämäriä pesikseen.

Vilkaisin vähän tota. Halli näyttäisi olevan avara ja korkea mikä on hyvä. Jalkapallo pomppii kohtuullisesti ja futis näyttää kohtuu nopealta joten alusta lienee ainakin fudikselle nopeahko mutta onko se pesäpallolle riippuu miten paljon sitä kumimurskaa on ja minkä kokoista se on ja onko siellä tekonurmen alla betoni vai asfaltti.

Mut ihan hyvät elementit pesikseen musta ton peusteella. Suurin heikkous on valaistus, valoa sinällään näyttäisi olevan kohtuullisesti mutta se tulee suoraan alaspäin valaisimista jolloin häikäisyvaara on ilmeine. Tässä mielessä paras näkemäni on ehdottomasti Imatran Ukonniemen Aviasport kupla epäsuorine valoineen. Kuopiohallin pääty on aika kaukana kotipesästä joten se auttaa kenttäpelaajia lyönnin lähtemisen näkymisessä jos vain valo riittää ja jos alusta ei värjää palloa tunmaksi (pieni kusta kumirouhe/pöly joka tarttuu palloon).

Kotkan Ruonalaan verrattuna huippupaikka sisäpesikseen.

Manse PP hävisi "omassa hallissaan" Tahkolle 0-2 (0-7, 4-11). En tunne olosuhteita mutta kuulostaa aika rumilta lukemilta hallipesiksen kyseessä ollessa. Tekemistä on siis vielä Tampereellakin. Ulvila ilmeisesti voitti Loimaan Raumalla, joskin melko niukasti. Eikös sielläkin ole aika ahdas halli vai muistanko väärin?

Ja off-topiciin: HP:n 15 joukkuetta on nykypäivänä varsin kunnioitettava määrä. Tokkopa esim. IPV yltää edelleenkään edes kymmeneen.

Kun Tampereella asuessani kävin talvisin Pirkkahallissa pelaamassa duunipotkupalloa niin muistini mukaan alusta oli kovan puoleinen. Jos muistan oikein ja jos pelit samalla kentän osalla (hallihan on pirun iso, me oltiin jossain nurkassa) niin voisi kuvitella, että pomppu nousisi.

Off topicista mulla ei ole mitään käsitystä paljon noiden joukkueiden ringissä on pelaajia. HP:han panostaa molempiin sukupuoliin joten se tietty kasvattaa joukkuemääriä. Mutta kehitys on ehdottoman myönteistä ja vauhti osoittaa, että pesiksellä on Haminassa nostetta toivottavasti myös jatkuvuutta mutta just nyt näyttää hyvältä. Moni paikkakunnalla asuva ex-pelaaja on tullut seuratoimintaan junnupuolelle mukaan.

Diggari

Oikeassa olet.

Haminan nousujohteinen juniorijoukkueiden määrä on iloista kuulla aikana jolloin kansallispelillä ei taaskaan lujaa mene.

Ehdotan jollekkin aktiiville uuden topicin aloittamista taannoisesta liitos kyselystä seuroille jossa kysyttiin mielipidettä esim. superin joukkuemääristä.
Jos joukkuemäärää nostetaan niin Oulun Lippo on tällöin avainasemassa, toisaalta Kempeleen sijainti naapurissa on mielenkiintoinen asia.
Molempien seurojen miesten superiin nousu merkitsisi PattU: n näivettymistä sillä PattU pelaa miesten superia ensi kesänä pitkälti oululais voimin.

Voithan sen toki avata itse ja rekisteröityä samalla voorumille, teretulemast :)

Itse olen sen kannalla, mutta sillon EHDOTTOMASTI suora putoominen ja suora nousu + lisäksi karsinnat superin ja ykkösen välillä!

siis ykkösen 1 nousee, superin vika putoo, ja esim. superin 12+13 karsii ykkösen 2+3 kanssa....

Tuo Loimaa-UPV meni Ulvilalle jaksoin 0-2, (0-2, 1-3), loppuun pelattu kotari Loimaalle 2-1. Näin ymmärsin....

Kerran olen tuolla Rauman hallissa käyny, ja mun mielestä se oli suht hyvä valoiltaan. Tilava vai ahdas? Niin, no eihän noissa halleissa koskaan ole hehtaaritolkulla läpäreille tilaa, eli mun mielestä puitteiltaan luokitus: hyvä!

Tuosta Kuopio-hallista se, että betoni on nurmen alla. Nurmi ei ilmeisesti ole kovin hyvässä kunnossa enää ainakaan futisihmisten mielestä, mutta en tiedä sitten, miten se pesäpalloon sopii.

En noista oikein tiedä mitään, kun en ole koskaan pesäpalloa ollut hallissa katsomassa.

Vilkaisin Mansen kotisivujen otteluraportteja. Manse todellakin sopimusinfonsa mukaan on istuttamassa Aallon Jonia lyöntijärjestyksessä neloseksi. En tunne tuota Mansen kaartia lainkan kutta onko todella niin, että numeropelaajista ei lyöntivoimaisempaa löydy?

En pidä Jonia huonona lyöjänä mutta numerollisena ehkä ennemmin vitosena tai kutosena, Joni on minusta mailan varressa melko pallovarma jonka lyöntivahvuudet ovat minusta järjestyksessä vaihto, kentällemeno, kopilla tyhjennys, kotiutus. Lisäksi Jonilla on minusta hyvä pesältälähtö joten ei ole mikään ihan mahdoton etenijäkään varsinkaan kärjen takana. Mutta voihan olla että Jonista löytyy kotiuttajakin, kundiåhan on monipuolinen.

Lukkaripeli on saanut odotukseni mukaan suitsutusta. Toivottavasti käsi kestää.

Manselta puuttui eilen nelosena viime kauden pelannut (ja pelejä ratkaissut) Jarkko Paloniemi. Tosin ekassa harjoituspelissä Ville Harju pelasi nrolla 4 eli kokeiluja tehdään vielä. Todella hyvin on Aalto kyllä harjoituspeleissä pelannut. Hyvä vahvistus.

Tikka sanoi:
Kerran olen tuolla Rauman hallissa käyny, ja mun mielestä se oli suht hyvä valoiltaan. Tilava vai ahdas? Niin, no eihän noissa halleissa koskaan ole hehtaaritolkulla läpäreille tilaa, eli mun mielestä puitteiltaan luokitus: hyvä!

Ite olen tuolla hallissa pelaillutkin. Muistaakseni siellä ei ihan miesten täyskokoista kenttää saa... Tai sitten takaraja oli juuri siinä missä päätyverkotkin. Mutta muutoin kyllä oikein hyvä halli, valaistuskin ehkä keskivertohallia parempi. Junnujen PJ:nä tullut myös oltua, ja noihin peleihin oikein mukava halli, kun eivät vielä miesten kentällä pelanneet.

Jees, no tarkennettakoon tosiaan, että ollessani Rauman hallissa, kyseessä oli naisten ja junnujen pelit :)

HP:n uusien nettisivujen aukeaminen takkuaa ilmeisesti nimipalveluongelmiin. Jokatapauksessa uusia sivuja voi makustella suorasta osoitteesta http://181.224.130.4/~haminan9/

Itse pongasin Sampsa Mikkolan nimen miesten II-joukkueesta. Tarjolla myös Ruonalan turnauksen raportti. HP:n linja ei ollut juurikaan niin kuin olin arvellut. Juha Toikka on lepuutellut kyynärpäätään tms ja Loimaa matsi oli pelattu seuraavalla kokoonpanolla

HP - Loimaa 2-0 (3-0, 12-0)
1. Jyri Toikka 2K
2. Henri Heikkilä L
3. Saku Suurnäkki 3K
4. Tuomas Mattila 3P
5. Ville Aalto 3V
6. Jussi Suurnäkki 1V
7. Otso Mäkelä 2V
8. Juho Jääskeläinen S
9. Mikke Nampajärvi 2P
10. Juha Leskinen
11. Juha Toikka
12. Jarkko Pesola

Ja KaMa - HP 0-1 (2-1, 1-1) 13 pelaajalla:
1. Juho Jääskeläinen S
2. Henri Heikkilä L
3. Saku Suurnäkki 3K
4. Tuomas Mattila 3P
5. Ville Aalto 3V (toinen jakso 13.)
6. Jussi Suurnäkki 1V
7. Otso Mäkelä 2V
8. Mikke Nampajärvi 2P
9. Jyri Toikka 2K
10. Juha Leskinen
11. Juha Toikka
12. Jarkko Pesola
13. Oskari Vihmanen (toinen jakso 3V)

Pitänee vilkuilla lisää kun joku päivä ehtii töistä järjelliseen aikaan kotiin.

Maksaako sisään noihin Ykkösen halliharjoitusmatseihin noin yleensä? Voiko jotain linjaa vetää, ettei koskaan maksa tms?

No ei kait se mahdotonta ole, että maksaisi. Itse en kyllä muista yhtään esimerkkiä että olisi maksanut, mutta en kyllä ole ihan niin tarkasti seurannut noita turnauksia jos en ole ollut mestoilla.

Juu eli todennäköisesti ei maksa. No ei sillä väliä, jos jonkun euron maksaakin, ei se siitä kiinni. Mietin vain, kun ei noihin Ykkösen runkosarjan otteluihinkaan niin suuret hinnat ole, niin voiko jostain hallipelistä ottaa mitään. Mutta tämä selvä.

Honasin just, että yksi ratkaisuhan Haminan linjaan saattaa olla, että Aallon Ville pelaa kolmospesää ja lyö sitten numerolla neljä/viisi. Kolmasosa ykköspesishistoriasta kuitenkin pelattu myös ulkona. Ville on kuitenkin melko puhtaana kotiuttajajokerina tuonut toistakymmentä juoksua per kausi ja kunnareita ollut vain yksi kaksi. Ei mikään mahdoton ajatus kait vaikka ikää toki onkin.

Lese Leskinen voisi silloin kantaa selkeää kotiuttajajokerin viittaa.

Jos Hamina pelaa Kuopionkin turnauksen Ville ulkokentällä niin sittenhän tätä pitää ihan jännätä kauden alkuun.

Viikko sitte Karhut-Lapua peliin oli 2 eur maksu. Halli SM-turneissa on ollu ihan kesän ottelulipun tasoa noi hinnat, about 10-15 eur, mutta sehän sisältääkin koko päivän pelit!

Yleensä hallireenipeleihin on ollu ilmanen tai tyyliin vapaaehtonen maksu....

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.