En ehkä ajatellut itse aivan näin, mutta tämän suuntaisesti vielä muutama aika sitten. Vieroksuin vähän sitä, että Puhtimäki tekee joitain juttuja omiin nimiinsä, eikä seuran. Kyllä minä silti Puhtimäkeä olen aina joukkuepelaajana pitänyt, enkä siis ajatellut, että kyseessä olisi mikään Puhtimäen soolo.
Kuitenkin, tämäkin vieroksuntani muuttui varauksettomaan kannustukseen, kun kuuntelin tämän jakson Kansallispeli-podcastista:
Kansallispeli - Paljon puhetta urheilumarkkinoinnista – Vieraana Jere Virtanen
Tämän jälkeen olen ajatellut, että on koko lajille äärimmäisen tärkeää, että meillä on/olisi sellaisia pelaajia, jotka tiedettäisiin yli lajirajojen. Puhtimäki tekee äärimmäisen hienoa työtä somessa, josta hauska esimerkki kuultiin eilen Mikkelin Jukureiden omassa Instagram-livessä, jossa Puhtimäki kävi vierailemassa. Siinä Jormakka kommentoi kutakuinkin, että "Puhtimäen naamaan törmää nykyään aina, kun somen avaa".
Mitä kiinnostavampia pesäpalloilijat ovat persoonina, urheilijabrändeinä ja/tai sosiaalisen median käyttäjinä, sen enemmän se antaa mahdollisuuksia koko lajille. Nämä pelaajat saavat vedettyä pesäpallon piiriin uusia tukijoita ja katsojia sellaisten ihmisten joukosta, jotka eivät ole mitään pesisniiloja. Näitä ihmisiä pesäpallo kuitenkin kipeästi tarvitsee. Kuten tuossa podcastissa sanotaan, täysin pesäpalloa tuntemattomalle henkilölle on helpompi tulla ottelutapahtumaan paikan päälle, kun on edes jokin kontaktipinta mitä kautta lähteä liikkeelle. Nykymaailmassa se on (tai sen pitäisi olla) usein juuri sosiaalinen media. Jos ei tiedä pesäpallosta yhtään mitään mutta tietää edes Puhtimäen, on pelissä kiva seurata juuri Puhtimäen tekemisiä. Sitä kautta avautuu moni muukin asia.
Mitä isompi näkyvyys pesäpallolla, seuroilla ja pelaajilla on, sen enemmän siitä näkyvyydestä ollaan myös valmiita maksamaan. Siinä siis hyötyy kaikki, kun yhteistyökumppanuuksia solmitaan.
Aika hyvää mainosta sai niin Manse kuin koko pesäpallo siitä Ilveksen pelissä suoritetusta "avaussyötöstä". Tähän päälle pieni somekommentointi ja taas saavutettiin sellaisten ihmisen huomio, jotka eivät ehkä aiemmin pesäpalloa tai Mansea juuri noteeranneet.
Eikä se sitä tarkoita, että nyt tämän seurauksena valtava määrä massoja rynnisi pesäpallo-otteluihin. Mutta riittävän monta tällaista esimerkkiä ja lumipallo alkaa vieriä oikeaan suuntaan. Ja on siellä somessa tilaa muillekin pesäpalloilijoille kuin Puhtimäelle.