Supervuoro Verkkolehti »

Kuinka hyvä urheilija on (keskimääräinen) superpesispelaaja?

Tervehdys,

olen kuullut jostakin lauseen "superpesiksessä hyviä pelaajia riittää neljään ja puoleen joukkueeseen". Eli käytännössä Sotkamon, Vimpelin, Mansen, Kouvolan ja puolet Kempeleen joukkeesta ovat hyviä urheilijoita. Mutta millainen on loppujen joukkueiden pelaajien taso? Tai pelaajien taso Superissa keskimäärin? Itse olen katsonut Superia vain Pihkalassa ja tunnen kohtalaisesti vain Tahkon pelaajien tason. Haluaisin herättää keskustelua asiasta seuraavien kysymysten kautta (toki kirjoittaa voi ihan vapaasti).

Millainen on kannattamasi joukkueen pelaajien

a) juoksunopeus
b) lajitaidot eli heittokäsi, pallon vastaanotto, lyöntipeli ja ketteryys
c) peliäly eli käytännössä pelinluku ja tilanteiden ennakointi

Nämä ovat vain suuntaa antavia ja asiasta voi keskustella muutenkin.

Voisitte myös mielellään vastata seuraavaan kysymykseen:

d) miltä kannattamasi joukkueen peli näytti kokonaisuudessaan?

Vastaan itse alla omiin kysymyksiini Tahkon pelaajien osalta.

a) Tahkossa nopeita pelaajia olivat kuluneella kaudella erityisesti Nurmio ja Eskelinen ja hitaahkoja Toikka ja Ikonen. Loput kohtalaisen hyviä etenemään.

b) Heittokäsi on Tahkossa erinomainen erityisesti Raesmaalla ja myös mielestäni Patovalla ja Alasella. Muut eivät nouse ainakaan positiivisesti esiin. Lyöntipeli oli koko joukkueella vaisua kuluneella kaudella. Pallon vastaanotosta ja ketteryydestä en osaa sanoa mitään.

c) Peliälystä tulee mieleen Toikan juoksu suoraan kakkospesältä kotiin eräässä ottelussa hänen huomattuaan ulkokentän haparoivan pallon kanssa. Muita välähdyksiä ei tule mieleen.

d) Tahkon peli oli kyllä kuluneella kaudella vaisua. Rutiinisuorittamista varsinkin sisäpelissä.

Tässä omat ajatukseni asiasta ja Tahkon joukkueen pelaajista. Kommentoikaa mielellään!

Jätän vastaamatta, kun kannattamani porukka pelaa ykkösessä 😁

Lisäksi olen kasvanut lajin parissa 1970-80 -luvuilla seuran pelatessa suomaria ja maakaria. Hienoja aikoja!

a) Tahkossa nopeita pelaajia olivat kuluneella kaudella erityisesti Nurmio ja Eskelinen ja hitaahkoja Toikka ja Ikonen. Loput kohtalaisen hyviä etenemään.
Alanen oli viime kaudella aika lailla Nurmion ja Eskelisen tasolla 1-2 -välillä ja kolmoselta kotiin eikä 2-3 -välilläkään kaukana. Kyllä Peetu selvästi Tahkon nopeisiin pelaajiin laskisin mukaan. Eikä Raesmaakaan kaukana perässä.

Ko ketjuun on kuukaudessa tullut minun kommentti mukaan lukien viisi kommenttia, joista kolme käsittelee kommenttien sisältöä ja yksi jäävää itsensä kommentoinnista sarjatason takia.

Lisäksi minusta vaikuttaa, että otsikosta huolimatta avausjuttu keskittyy arvioimaan/hakemaan miten hyviä pesäpalloilijoita ovat kunkin kommentoijan kannattaman superin joukkueen pelaajat eikä niinkään miten hyviä urheilijoita he ovat.

Joten minusta on ehkä turhan aikaista vetää kommenttien perusteella johtopäätöksiä ovatko naiset urheilijoita vai eivät kun ei heitä ei ole vielä kommenteissa - siinä yhdessä - mainittu. Etenkään kun varsinaisesti sitä urheilijauutta ei avausviestissä sinällään pyydetty arvioimaan.

ja kyllä, kyllä naisurheilijat ovat urheilijoita. Ihan niin kuin kaikki muutkin urheilijat ovat urheilijoita.

Kukaties myöhemmin voi tuonkin arvion kommenttien perusteella tehdä - jää nähtäväksi.

ARG

Ko ketjuun on kuukaudessa tullut minun kommentti mukaan lukien viisi kommenttia, joista kolme käsittelee kommenttien sisältöä ja yksi jäävää itsensä kommentoinnista sarjatason takia.

Lisäksi minusta vaikuttaa, että otsikosta huolimatta avausjuttu keskittyy arvioimaan/hakemaan miten hyviä pesäpalloilijoita ovat kunkin kommentoijan kannattaman superin joukkueen pelaajat eikä niinkään miten hyviä urheilijoita he ovat.

Joten minusta on ehkä turhan aikaista vetää kommenttien perusteella johtopäätöksiä ovatko naiset urheilijoita vai eivät kun ei heitä ei ole vielä kommenteissa - siinä yhdessä - mainittu. Etenkään kun varsinaisesti sitä urheilijauutta ei avausviestissä sinällään pyydetty arvioimaan.

ja kyllä, kyllä naisurheilijat ovat urheilijoita. Ihan niin kuin kaikki muutkin urheilijat ovat urheilijoita.

Kukaties myöhemmin voi tuonkin arvion kommenttien perusteella tehdä - jää nähtäväksi.
Otsikko ja ketjun avaus eivät kohtaa toisiaan, että mitä tässä haetaan. Joten sikäli tämä on vähän huonosti tehty.

Mutta lyhyesti sanottuna on pesäpalloilijat jotka harrastavat lajia liikunnan kannalta, sitten on seuraava askel ja he ovat urheilijoita siinä missä muutkin, sitten on erikseen vielä ryhmä pesäpalloilijoita jotka ovat huippu-urheilijoita. Että hyvin voi jakaa eri kategorioihin kaikki riippuen tasosta missä pelaavat. Tämähän pätee myös kaikkiin muihinkin lajeihin.

Mikä sitten tekee urheilijan, niin kaikkihan riippuu, että mistä se arki koostuu. Joo, se tästä. Vähän epäselvä otsikko ja avaus, niin ehkä tämä ei saanut sellaista jatkumoa mitä voisi olla.

ARG

Kukaan ei (vielä) ole kommentoinut naisista mitään. Eivätkö he siis ole urheilijoita?
Jos haluat leikkiä valkoista ritaria sukupuolen puolesta, niin olisit varmaan voinut myös tuoda jotain sisältöä?

Jos nyt taasen puhutaan pesäpallosta ja urheilusta, niin en ymmärrä miksi siihen tulee sekoittaa sukupuolia tässä tapauksessa? Eri juttu jos lähtisi vertaamaan tai puhumaan mitä eroa on sukupuolten välillä lajissa, ja että minkälaisia urheilijoita eri sukupuolet ovat.

Kukaan ei (vielä) ole kommentoinut naisista mitään. Eivätkö he siis ole urheilijoita?
Olisitko itse voinut "aloittaa pelin" muutenkin kuin kommentoimalla kommentoijia, jotka eivät olleet kommentoineet kommenteissaan naisurheilijoita.
Jotain suht oudohkoa tykkäysten kalastelua tuossako on taustalla, vai @ARG mainitsema valkoritallisuus, vaikka todella outoa
valkoritalillisuutta tuo on.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.