Supervuoro Verkkolehti »

KPL 2025

Tiukoissa paikoissa mitataan ja Nikkanen löi nimen lehtiin. Näitä suorituksia sitten syksyllä myös :)

Tahko ei tule olemaan helppo tämän päivän pelien perusteella mutta finaalit maistuu.

Talvisuper on enää finaalia vaille valmis, ja kokonaisuutena talvikausi on edennyt asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Koko joukkueelle on saatu jaettua tasaisesti peliaikaa, peliä on kehitetty määrätietoisesti — ja silti joukkue on finaalissa. Erityistä on, että lähes jokaisessa ottelussa lyöntijärjestys on ollut erilainen, mikä kertoo kokoonpanon laajuudesta ja laadusta.

Vaikka joukkueesta on poistunut useita nimekkäitä pelaajia — Juha Korhonen, Matti Saukko, Valtteri Hämäläinen, Arttu Ruuska ja Aleksi Vainio — ja uusia nimiä on tullut sisään vain yksi, Jesse Eskelinen, joukkue ei vaikuta yhtään vähemmän kilpailukykyiseltä ja kapeammalta. Eskimo tietysti tiedettiinkin laatupelaajaksi ja vahvistukseksi, mutta Perttu Kenttäaho ja Akseli Pitkänen ovat tulleet ryminällä sisään ja heitä on jo vaikea tiputtaa koosteesta. Myös Aaron Honkanen on erinomainen kakkoslukkari ja pelaa varmasti jossain Superpesistä tulevina vuosina, jos/kun Koplassa Elias Pitkänen tulee olemaan sarjan parhaita lukkareita pitkään.

Talvisuperista ei saa yhtään pistettä runkosarjaan, mutta olisi tämä finaali mukava voittaa. Tahko käänsi eilen tiukan välierän Sotkamoa vastaan itselleen ja se on ollut vakuuttava viimeisissä peleissään, joten voisi hyvin veikkailla jatkopalloja ja juoksun peliä suuntaan tai toiseen. Kopla hoiti IPV:n ehkä helpommin, kun mitä lyödyt juoksut antoivat ymmärtää; kolmostilanteet olivat kuitenkin 14-3 ja jonain toisena päivänä tämä hallinta olisi näkynyt selvemmin tulostaululla. Koplan pitää tänään pelata paljon terävämmin ja tylymmin, jonka se varmasti myös tekee.

Nämä kerrasta poikki loppuottelut ovat ankaria, koska ei saa enää muita mahdollisuuksia. Paloja saa tehdä jaksoa kohden vain 12 ja silloin ei ole varaa kovin moneen hölmöön paloon. Kun on juoksuvoimainen joukkue, niin suurin piirtein kaikki palot ykköselle viimeisellä lyönnillä ovat hölmöjä. Toki aina joskus tulee esim. kopinnostopaloja. Eilen ykköspaloja tuli aivan tuhoton määrä. Numerolla kolme ei saa tehdä niitä yhtään ja nyt niitä tuli peräti kolme. Numero kolme on Koplan kokoonpanossa pieni kysymysmerkki, mutta ehkä siihen on Elias paras ratkaisu läpilyöntiuhkansa vuoksi.

Itse en oikein usko kolmen lyöjäjokerin käytön hyötyihin. Vaikka etenemisvoimaa on, olisi eilenkin kaivattu varsinkin ykköskärkeen vaihtoehtona jokeri Pesua, Silloin ei Laineen olisi pakko yrittää väkisin viimeiselläkin kentälle. Kolmesta lyöjäjokerista tuppaa joka vuorossa jäämään yksi käyttämättä.

Ulkopelissä on kysymysmerkkinä, kuka kolmikosta J Luoma, A Pitkänen vai Kinnunen on paras. Eiliseen asti uskoin, että järjestys on juuri tuo mainitsemani, mutta J Luoma tötöili ensimmäisen jakson Tahkolle jättämällä yhden selvän palon kolmoselle tekemättä ja antamalla jalkaosumallaan yhden ilmaisen juoksun.

Yhdessä pelissä voi tosiaan sattua ns. pienten todennäköisyyksien juttuja epätavallisen paljon ja eilen ehkä kävi niin. Tahko - varsinkin Alanen - pelasi hyvin, mutta kyllä Kopla liian paljon avitti. Mutta niinhän se on, että voittaminen vaatii tiukoissa peleissä onnistumisia kaikilla sektoreilla ja virheiden minimointia.

Omalla tavallaan eilinen tappio Hyvinkäälle saattoi tehdä ensi kauden kannalta hyvääkin. Finaalipaikka osoitti, että Joukkueesta on ainesta mihin vain. Toisaalta tappio osoitti, että mihinkään leijumiseen ei ole varaa...

Jos tän nyt vähän mustavalkoisesti laittaa, niin Kopla on osoittanut ties kuinka kauan, että siitä on ihan mihin vaan, paitsi voittamaan. Edellisen kerran on voitettu hallimestaruus vuonna 2006. Sen jälkeen on pelattu kohta 40 kertaa jostain pokaalista, kun sisä- ja ulkokentät lasketaan mukaan, ja pyttykaappi on tyhjä kuin Tottenhamilla. Hienoja pelaajia, joukkueita, kausia jne jne, mut kyl mä ainakin odotin että eilen ois ollut terävä Kopla osoittamassa että se pystyy panosten vähän noustessa vihdoin VOITTAMAAN jotain. No, pelasivat sitten talvikauden paskimman pelin, kun tuloksella ois ollut jopa vähän jotain merkitystä. Ja sanotaan nyt vielä sekin trendikkäästi että tää ei oo Tahkolta mitään pois, pelasivat hyvin.

@Sumulaakso yllä olevaan viestiin enempää ottamatta kantaa niin kyllähän menneen viikonlopun otteluista paistoi selvästi yhden miehen puutos. Honkanen on varmasti tulevaisuudessa hyvä lukkari, mutta ei vielä likelläkään Superpesiksen huippuja.

@Sumulaakso yllä olevaan viestiin enempää ottamatta kantaa niin kyllähän menneen viikonlopun otteluista paistoi selvästi yhden miehen puutos. Honkanen on varmasti tulevaisuudessa hyvä lukkari, mutta ei vielä likelläkään Superpesiksen huippuja.
Tää on se kohta, joka mullekin antaa vielä uskoa. Mä uskon että Eliaksen aikakaudella se ihan oikeakin mestaruus sieltä vielä tulee. Mut ei se joukkueen yleisilme pitäisi olla yhdestä ukosta noin paljon kiinni. Ja voihan se olla että joukkueelle toi oli vaan harjoituspeli hallissa, ja mä turhaan mitään odotin. Mut itse ainakin odotin näkeväni enemmän voitontahtoa ja tiikerinsilmää, kun mahdollisuus oli jotain pitkästä aikaa voittaa.

Täytyy kyllä sanoa, että oli huikea lyönti se, jonka Nikkanen löi Tahkoa vastaan. Melkein meinasi hallin seinään reikä tulla!

Eikö Laineesta olisi kakkoseksi. Ei ainakaan Alasen syöttäessä vasurille päässyt puolta metriä enempää kärkkymään.

Kopla hävisi hallissa kokonaiset kaksi peliä ja finaalin molemmat jaksot yhdellä juoksulla ilman ykköslukkaria ja sisäpelin tehopelaajaa. En näe syytä kummemmalle veivaamiselle, kärki on mielestäni selvä kun Pitkänen palaa kokoonpanoon. Kesää kohti lisää treeniä ja merkit kuntoon.

Hyväkin joukkue häviää joskus. Nyt se häviö tuli tähän saumaan ja kaikki kunnia voittajalle. Sanotaan, että epäonnistumisista ja tappioista oppii enemmän kuin menestyksestä. Menestyäkseen on siis kohdattava tappioita, joten hyvähän nämäkin opit on ennen kesää kerätä. Pitkänen vielä kokoonpanoon ja pientä hienosäätöä niin hyvä tulee.

Tää on se kohta, joka mullekin antaa vielä uskoa. Mä uskon että Eliaksen aikakaudella se ihan oikeakin mestaruus sieltä vielä tulee. Mut ei se joukkueen yleisilme pitäisi olla yhdestä ukosta noin paljon kiinni. Ja voihan se olla että joukkueelle toi oli vaan harjoituspeli hallissa, ja mä turhaan mitään odotin. Mut itse ainakin odotin näkeväni enemmän voitontahtoa ja tiikerinsilmää, kun mahdollisuus oli jotain pitkästä aikaa voittaa.
Tavallaan oon samaa mieltä asiasta että ei ”sota yhtä miestä kaipaa”, mutta toisaalta minkä joukkueen peli ei sekoittuisi melko merkittävästi jos ne laittaisi lukkarin ja samalla numerolla 3 pelaavan pelaajan sivuun kokoonpanosta?

Näyttää valitettavasti siltä että Koplalla ei ole Eliaksen tilalle varteen otettavaa pelaajaa hänen sisäpeli rooliin. Toki Latvala tai Nikkanen tuossa menee, mutta sitten kärsii etenemisnopeus ja kotiusvoima 🤷🏼‍♂️

Tavallaan oon samaa mieltä asiasta että ei ”sota yhtä miestä kaipaa”, mutta toisaalta minkä joukkueen peli ei sekoittuisi melko merkittävästi jos ne laittaisi lukkarin ja samalla numerolla 3 pelaavan pelaajan sivuun kokoonpanosta?

Näyttää valitettavasti siltä että Koplalla ei ole Eliaksen tilalle varteen otettavaa pelaajaa hänen sisäpeli rooliin. Toki Latvala tai Nikkanen tuossa menee, mutta sitten kärsii etenemisnopeus ja kotiusvoima 🤷🏼‍♂️
Ei ulkopelivirheet ja ykköspalot olleet Honkasen syytä. Ilman niitä oltaisiin oltu ihan tasoissa Tahkon kanssa. Ehkä Elia olisi tehnyt joitakin kärpäsiä tai olisi heittelyllään ja syötöillään saanut Tahkon tilanteet vähäisemmiksi. Numero kolmosen ei pidä tehdä kolmea ykköspaloa, vaikkei Elias siinä olekaan. Toki Elias ei ehkä olisi tehnyt yhtään ykköspaloa, muttei olisi vaihtanut yhtään Eskelistä paremmin, koska Eskelinen 2/3 ykkösvaihdot ja 2/2 kolmosvaihdot. Ulkopelissä ei Honkaselta jäänyt paloja tekemättä pesille, koska pieniä Tahko ei lyönyt. Jos Eskelinen ei kelpaa Pitkäsen tuuraajaksi numerolle kolme, voisi siinä olla Aapo, jos hän pääsisi vähintään samalle tasolle kolmosvaihdoissa kuin toissa kaudella (71,4 %). Jos Pitkänen pelaisi nelosena ja Aapo kolmosena, niin panisin etupesien täynnä ollessa Latvalan vaihtamaan aina esim. Aapoa ennen, mikäli KPL pelaa kolmella lyöjäjokerilla, mitä en itse pidä järkevänä. Koplalla olisi silloin tavallaan ykköskärjessä kolme etenijää ja Aapo tulisi lyömään vain kakkosvaihdossa. Samaa taktiikkaa voisi noudattaa, jos kolmosena on Eskelinen.

Ei ulkopelivirheet ja ykköspalot olleet Honkasen syytä. Ilman niitä oltaisiin oltu ihan tasoissa Tahkon kanssa. Ehkä Elia olisi tehnyt joitakin kärpäsiä tai olisi heittelyllään ja syötöillään saanut Tahkon tilanteet vähäisemmiksi. Numero kolmosen ei pidä tehdä kolmea ykköspaloa, vaikkei Elias siinä olekaan. Toki Elias ei ehkä olisi tehnyt yhtään ykköspaloa, muttei olisi vaihtanut yhtään Eskelistä paremmin, koska Eskelinen 2/3 ykkösvaihdot ja 2/2 kolmosvaihdot. Ulkopelissä ei Honkaselta jäänyt paloja tekemättä pesille, koska pieniä Tahko ei lyönyt. Jos Eskelinen ei kelpaa Pitkäsen tuuraajaksi numerolle kolme, voisi siinä olla Aapo, jos hän pääsisi vähintään samalle tasolle kolmosvaihdoissa kuin toissa kaudella (71,4 %). Jos Pitkänen pelaisi nelosena ja Aapo kolmosena, niin panisin etupesien täynnä ollessa Latvalan vaihtamaan aina esim. Aapoa ennen, mikäli KPL pelaa kolmella lyöjäjokerilla, mitä en itse pidä järkevänä. Koplalla olisi silloin tavallaan ykköskärjessä kolme etenijää ja Aapo tulisi lyömään vain kakkosvaihdossa. Samaa taktiikkaa voisi noudattaa, jos kolmosena on Eskelinen.
Kyllähän tuossa kpl rosterissa on niin paljon vaihtoehtoja että uskallan povata finaalipaikkaa syksylle. Kyllä se Pitkäsen laudalle vaatii, muille paikoille löytyy laatua niin sisällä kuin ulkonakin. Minun mielestä kovin kpl ikinä

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.