Supervuoro Verkkolehti »

KPL 2024

Mietiskelin tuota pesiksen tilastointia tässä joulunpyhien ratoksi onhan se vielä aika lapsenkengissä.
Lammila kertoi tuosta Koplan tilastoinnista viimekaudelta Koplacastissa. Kaikki Koplan lyönnit viime kesältä on kirjattu ilmeisesti ihan käsipelillä-
Onhan tuo hirveä homma , voisihan tuota helpottaa jääkiekon tapaisella "älypallolla". Vai tuleeko liian kalliiksi kuin palloja menee pelissä jotain 10kpl. Voisihan tuon älyosan kierrättää ja käyttää uudelleen.
Lyönnin/heiton nopeus lukemat on samaa luokkaa kun jääkiekon laukaus 130-160km/h.
Mitenhän nuo etenemistiedot on otettu pesien välillä niistähän kerrottiin lukemia kesän kuluessa. Onkohan otettu tv-lähetyksistä. Eiköhän jokaisen pelaajaan voisi anturoida jalkaan/piikkariin hiihdon tyyppinen anturi. Tietysti kun syöksytään vaatii ranteeseen toisen tai jotain muuta.
Ulkopeliin saisi seurantaa "älyräpylällä" josta saisi kiiniotot sekä kopit ja palot yhdistettynä tuomarin/kirjurin toimintaan.
Tuosta älypallosta voisi kehittää myös aihiota syötön korkeuden valvontaan.

En tiedä onko näitä mietitty jossain foorumissa, tämä oli tälläistä vanhan pesisäijän mietiskelyä.
Asiaa on aihetta kuitenkin kehitellä ja kokeilla jollain tasolla esim. Itä-Länsi otteluissa.

Jääkiekon älykiekko ja pelaajien tagit taitavat perustua sinihampaaseen vai onko teknologia vaihtunut? Vastaava teknologia vaatisi vastaanottimia ympäri kenttää ja kun niitä ei saa kattoon tms niin jotain rakennelmia tarvittaisiin. Bitwise on on näemmä saanut teknologian istutettua jo jalkapalloon mutta siinäkin on suljettu pelialue joten kentän ympäröimien linkeillä helpompaa.

Ison veden takana MLB:ssa käytetetään kameroita ja lidareita, enkä ainakaan nopealla vilkaisulla löytänyt mainintaa siruista.

Miten Koplan talvi on mennyt? Hiljaista on, kun huopatossutehtaalla, mutta ehkä lähiaikoina julkaistaan vihdoin Petri Tuuvan sopimus, kun pelit alkavat 20.1.

Minusta Anssi Lammila hyvin totesi Koplacastissa, että Kopla on kaksi vuotta ollut välierien ulkopuolella, nykyinen tekeminen ei riitä ja kehitysaskeleita pitää ottaa, jos sinne meinataan päästä. Pelaajat tietysti voivat kehittyä yksilöinä, mutta jos joukkue on tammikuun alkuun asti ilman pelinjohtajaa niin vaikea uskoa, että tässä olisi jotenkin tehty asioita paljon paremmin, kun aikaisemmin.

Vastaavasti Sotkamossa oli viime vuonna niin iso ravistelu, että Kuosmanen aloitti lajiharjoitukset lokakuun alusta ja isolla valmennusryhmällä käännettiin kaikki kivet. Lopputulos oli iso muutos pelitapaan ja Suomen mestaruus.

Juha Korhonen päivitteli omaan instaansa että loukkaantui n. kuukausi sitten ja kuntouttelee itseään pelikuntoon.

Ei siis todennäköisesti pelaa Talvisuperia ainakaan heti mutta onneksi Koplan lyöjätilanne on hyvä ja Kore oli muutenkin vähän taivaalta yllättäen pudonnut vahvistus, joten kriisiä ei ole ja mies saa rauhassa parannella kevättä/kesää kohti.

Samaa olen miettinyt itsekin. Jotenkin tuntuu, että Kopla on jämähtänyt paikoilleen. Tuntuu, että on tyydytty siihen mitä on pyrkimättäkään puristamaan enempää irti. Toivottavasti olen väärässä. Kuosmasen haastattelu finaalin jälkeen herätti omankin huomioni. Jotain tämän tapaista Kopla kaipaisi. Kaiken likoon laittamista, mikäli sitä suurinta voittoa havitellaan.

Kaksivuotinen sopimus hyvä, siitä sitten mahdollisuus jatkaa jos homma toimii hienosti tai löytää kenties paikallisista joku muu sopiva jatkaja pitkällä tähtäimellä.

KPL sai ihan hyvän kalan kun katsoo millaisia kortteja joillekin muille jäi käteen tässä pelinjohtajien tuolileikissä.

Ei kakkospelinjohtajaa. Nähdäänköhän Koplassakin ylijämäpelajaat vetelemässä mailaa kaarella vai kaivetaanko jostain kakkonen? Itse pelinjohtajaan oltava nykymarkkinoilla vähintäänkin tyytyväinen.

Ei kakkospelinjohtajaa. Nähdäänköhän Koplassakin ylijämäpelajaat vetelemässä mailaa kaarella vai kaivetaanko jostain kakkonen? Itse pelinjohtajaan oltava nykymarkkinoilla vähintäänkin tyytyväinen.

Kouvolan Sanomissa on Tuuvan haastattelu missä muutakin juttua mm. liittyen tuohon sopimuksen julkistuksen ajankohtaan, ja sitten oli mainittu kakkospelinjohtajasta näin:

Tuuvan mukaan pääsarjatasolle on nykyisellään ehdolla todella vähän päteviä kakkospelinjohtajia. Yhtälö menee hankalaksi, kun on yhdistettävä siviilityö, pesistyö ja seuran tarjoama palkka.
– Monessa seurassa kaksi pääpointtia ovat pelinjohtaja ja fysiikkavalmentaja. Nämä syövät valmennusbudjettia. Se mitä jää muun staffin rakentamiseen, on tietenkin seurakohtaista. Mutta se on selvää, että keskinkertainen (kakkospelinjohtaja) ei tällä tasolla riitä.

Voisiko tuosta riveiltä tai niiden väleistä lukea että jos pelinjohtajan palkkaus on lajissa yksi ongelmakohta niin kakkospelinjohtajien kohdalla tilanne ei ole sen parempi.

Toivon että tässä on priorisoitu asioita niin että on edes yksi vastuullinen valmentaja jolle maksetaan kunnon palkka, kuin kaksi joille ei makseta kummallekaan tarpeeksi.

Mä jotenkin luulen, että kyllä se kakkonen löytyy kesään mennessä. Olisihan se optimaalinen tilanne, jos siihen saataisiin esim. Anssi Lammila tai Toni Kohonen, mutta ei Koplalla taida olla enää varaa maksaa. Kode tietysti menikin jo auttamaan lukkareita Haminaan, joten sitä vaihtoehtoa ei ole enää olemassa.

Kopla teki sen valinnan, että se otti Juha Korhosen ja pelaajamateriaali on ainakin laaja, kun Tuuvalla on 16 pelaajaa ringissä + Ykköspesisjoukkue. Kilpailu on kovaa ja sieltä jää aika kovia nimiä koosteen ulkopuolelle, joten aika näyttää, että mikä on esim. Valtteri Hämäläisen tulevaisuus. Se saattaa hyvin olla, että päällä on oranssia tai punaista paitaa sarja-avauksessa useammallakin pelaajalla.

Hurja tilanne - seitsemästä parhaasta lyöjäjokerista vain yksi voi lähivuosina vaihtaa seuraa - ElmoTV

Tämä on aika haaste myös Koplalle tulevina vuosina. Nyt joukkueessa on aika mukavasti kotiuttajia: Wahlsten, Nikkanen, Latvala ja J. Korhonen + potentiaalisia Elias Pitkänen, Valtteri Luoma ja Valtteri Hämäläinen. Kuitenkin näistä Juha Korhonen ja Matti Latvala eivät montaa vuotta pelaa, Nikkanen on vieläkin minun mielestä parempi vaihtaja, kun kotiuttaja, joten miten me saadaan pidettyä Patrik Wahlsten Kouvolassa? Arffman ei ilmeisesti tiennyt, että Koplalla on seuran optio kaudesta 2025, mutta sen jälkeen ”lompakkoa punnitaan”. Mä kuitenkin luotan, että Vesasen Jari ja nyt Toivola ovat hereillä pelaajamarkkinoilla.

Edustus pelasi viikonloppuna tälläisellä kokoonpanolla harjoitusmatsin Ykköspesisjoukkuetta vastaan. Peli päättyi 1-1 (1-3, 5-1) eli Ykköskopla laittoi kovasti kampoihin.

Pitkänen ei vielä heittokunnossa eikä niin varmasti oletettukaan olevan tässä kohtaa, mutta hyvä homma että jokerihommat jo onnistuvat.

1. Arttu Ruuska
2. Patrik Vartama
3. Aapo Kinnunen
4. Teemu Nikkanen
5. Eemeli Laine
6. Jasperi Luoma
7. Valtteri Luoma
8. Valtteri Hämäläinen
9. Aleksi Vainio
10. Patrik Wahlsten
11. Ville Pesu
12. Elias Pitkänen

Vastustaja taas pelasi näillä miehillä, kyllä siellä on useampi nimi joilta voi toivoa/odottaa läpimurtoa superiin lähivuosina:

1. Aleksi Niinivuori
2. Miki Likander
3. Santeri Pasi
4. Aaron Honkanen
5. Roope Räsänen
6. Perttu Kenttäaho
7. Isto Kauppinen
8. Akseli Pitkänen
9. Jali Hyttinen
10. Jani Hoteila
11. Mikael Harju
12. Tommi Angervisto

Edustus pelasi viikonloppuna tälläisellä kokoonpanolla harjoitusmatsin Ykköspesisjoukkuetta vastaan. Peli päättyi 1-1 (1-3, 5-1) eli Ykköskopla laittoi kovasti kampoihin.

Vastustaja taas pelasi näillä miehillä, kyllä siellä on useampi nimi joilta voi toivoa/odottaa läpimurtoa superiin lähivuosina:

6. Perttu Kenttäaho
7. Isto Kauppinen

11. Mikael Harju
12. Tommi Angervisto

Oliko joku katsomassa peliä?

Ykköskoplasta silmään pistää nämä neljä pelaajaa. Kenttäaho ja Angervisto tulleet Loimaalta. Kenttäaho erittäin mielenkiintoisen kuuloinen pelaaja.

Millaisia otteita kaverit esittivät?

Harju ja Kauppinen:

Molemmat alun perin Koplan kasvatteja. Harju HP:n kautta ykköskoplaan. Kauppinen Koplan junioripäälliköstä JoMa:n naisten kakkospelinjohtajaksi ja nyt ykköskoplassa, niinkö? Mielenkiintoinen historia, jos tämä pitää paikkaansa.

Harju ja Kauppinen:

Molemmat alun perin Koplan kasvatteja. Harju HP:n kautta ykköskoplaan.

Olen kyllä aina luullut, että Harju on HP:n kasvatti kun on käsittääkseni Kaakon Kaksikon (Virolahti - Miehikkälä) alueelta kotoisin. Ja myös pesiksen tulospalvelu sanoo samaa. Harju siirtyi kait jo C-ikäisenä ekan kerran Koplaan, mutta jos kasvattajaseurasta puhutaan niin olen melko varma, että se on HP.

Olen kyllä aina luullut, että Harju on HP:n kasvatti kun on käsittääkseni Kaakon Kaksikon (Virolahti - Miehikkälä) alueelta kotoisin. Ja myös pesiksen tulospalvelu sanoo samaa. Harju siirtyi kait jo C-ikäisenä ekan kerran Koplaan, mutta jos kasvattajaseurasta puhutaan niin olen melko varma, että se on HP.

Jos Harju (-02) on jo C-ikäisenä pelannut KPL:ssä, hän on hyvin todennäköisesti KPL:n kasvatti. Uusi kasvattajaseurasääntö koskee -03 ja sitä myöhemmin syntyneitä pelaajia.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.