Vanhoja vaan sivuun, vai miten Artsi ja tilastoniilo?
Ne pelaavat, jotka paikkansa ansaitsevat ja siksi olen Daltonin kanssa samaa mieltä
Itse näen sataprosenttisesti parempana vaihtoehtona toimia samaan tapaan kuin vaikkapa Japin ja Hämäläisen kanssa, eli nuoret aluksi pelaaviin rooleihin muihin seuroihin ja keskitytään täysillä mestaruudesta pelaamiseen valmiihkoilla pelaajilla ainakin niin kauan kuin Latvala on vielä iskukuntoinen.
Jokaisessa ottelussa tehdään määrätty määrä paloja, mutta olen nähnyt todellakin - terveisiä Mievaanille - Kouvolan pesäpallostadionilla aivan liikaa sellaisia paloja, jotka olisivat saaneet jäädä tekemättä. Niiden seurauksena on pelattu sarjataulukon häntäpäässä, karsintasarjoissa ja myös pudottu sarjasta. Ei enää niitä, kiitos! Ennemmin katselen oikeisiin paikkoihin tehtyjä onnistuneita vaihtoja ja lyötyjä juoksuja. "Yllättäen" hyvin monet katsojat ovat Kouvolassa samaa mieltä. Vaikka yleensä vain menestyminen tuo katsojalle iloa, minä tulen "kärsimään" katsomoon joka tapauksessa, vaikkei menestyttäisikään, mutta moni tulee vain silloin, kun Kopla menestyy. Kouvolassa on niin paljon urheilutarjontaa, etteivät katsojat enää villiinny pelkästä sarjaan osallistumisesta. Tarvitaan enemmän. Hyvinkää on hyvä esimerkki samasta ilmiöstä. Alle tuhannen katsojan määristä on Hyvinkäällä menestyksen ja mielenkiintoisten pelien myötä päästy jo kahdesti yli 3 000 katsojan määrään ja kassa kittää.
Kouvolassa KPL menestyy urheilullisesti ja taloudellisesti vain, jos se pelaa lähes joka vuosi mitaleista. Tämä edellyttää, että KPL:llä on joka vuosi joukkue, jossa jokainen pelaaja pystyy antamaan positiivisen panoksen menestymiselle. Ikä ei saa ratkaista rosteriin pääsyä, vaan ainoastaan pelisuoritukset. Joukkueessa ei voi olla samaan aikaan ns. "kasvamassa" useita nuoria pelaajia. Sellainen heikentää kokonaisuoritusta. Joukkueessa saa olla sopivassa määrin vielä kehittymässä olevia pelaajia tyyliin Luomat, Nokkala ja Hämäläinen, mutta vakituisen pelipaikan ansaitakseen kykyjen pitää olla Kouvolassa jo alussa vähintään superpesiksen keskitasoa.
Olen monasti aiemminkin sanonut, että on typerää satsata rahallisesti paljon joukkueeseen, mutta kuitenkin himpun verran liian vähän, sillä se vasta kalliiksi tulee. Joskus yksi erittäin hyvä lisäpelaaja, jolla korvataan se rosterin epävarma, nuori, ratkaisupeleihin liian kokematon ja osaamaton pelaaja, voi tienata seuralle oman palkkansa monin verroin. Tänä kesänä kävi näin, että Kopla olisi tarvinnut yhden voittavia suorituksia tekevän pelaajan lisää kokoonpanoonsa. Liian vähän tehtiin juoksuja, pudottiin jatkosta ja sen seurauksena menetettiin 3 - 7 peliä, joissa olisi voinut olla väkeä 6 - 20 000 katsojaa. Rahassa se tekee jotain 60 - 150 000 euroa.
Vaikka Hakin tekemät palot kärjen takana harmittavat, pitää edelleen muistaa, että kaveri tuli toiseksi kärkilyöntitilastossa
Jokainen kokenut ja runkosarjassa tulosta tekevä pelaaja eivät välttämättä ole KPL:lle riittävä ja oikea ratkaisu rakentaa hyvin toimiva, kauden loppuun asti menestyvä joukkue. Tarvitaan eri rooleihin sopiva määrä omissa rooleissaan huippupelaajia. Jokerina ei voi pitää pelaajaa, joka tekee pompuilla kärkkäreitä kuumilla kesäkeleillä, mutta jonka ase ei enää toimi syksyn viileillä ja joka ei pysty lyömään vastaavasti kompensaationa hyvällä prosentilla juoksuja. Hakin rooli jäisi siksi liian pieneksi ratkaisupelejä ajateltaessa. Hakki on erinomainen pelaaja melkein mihin tahansa joukkueeseen, mutta ei välttämättä Koplaan, koska ensi kauden Kopla tarvitsee tätä kesää parempia kotiuttajia. Toivottavasti Latvala on jatkossa edelleen samalla tasolla kuin tänä vuonna, Nikkanen ja Wahlsten pääsevät takavuosien tasollensa ja Ruuska, Pitkänen ja V Luoma nostavat tämän kesän tasoansa. Tämän vuoden sarja on osoittanut selvästi, että ne joukkueet, joilla ei ole tarpeeksi kotiuttajia, mielellään kaksi myös jokereina, ei pärjää sillä tavoin kuin Kouvolassa halutaan.